Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
stensbol skrev:
V70BiFuel03 skrev:Stensbol !

Sällar mig till de som önskar dig ett stort GRATTIS till nyförvärvet ! :)

Låter inte alls som en dum idé att importera en bil från USA, speciellt som att bilarna där inte utsätts för "syra" vintrarna vi har här i väst Sverige.

Skulle uppskatta om du kunde ge oss en fingervisning om vad fraktkostnaden & tilläggsavgifterna blir när man tar in en bil från det stora landet i väster.
Tackar...
Jag har tagit in några bilar från Usa,mest Volvo + min sommarbil Buick Riviera -65
Jag fick hem en c70 cab i våras,årsmodell -99(south carolina),okej den är inte ny,men ni skulle sett den undertill,bromsok,skivor med mera....den var som tagen ur skylten,men se upp för blekta inredningar och slitna sufletter,sen rullar bilarna mycket lugnt där gämfört mot europa.
Tips...är det något man skall leta efter där,så titta på c70 cabbar...och där finns mycket xc70 till rätt pris.
Som jag sagt innan,gå in på Nordtrafik AB:s hemsida,www.nordtrafik.se
där finns en bra importkalkyl.

Tack! Den siten var ju väldigt bra & smidig :)
av Steff 99
Det är viktigt att ta bilar från stater utan vinterklimat
Där det är snö och halka på vintern saltas det enormt mycket (alla nordliga stater), den saltningen som upplevs på Svenska vägar är bara en liten pust mot saltet i USA
Användarvisningsbild
av greeeken
Beror ju på, de inte alltid det är billigare att köpa i usa
Kollade lite där nu på s60 R 04
De inte mkt som skiljer i bland blire till o med dyrare
av stensbol
greeeken skrev:Beror ju på, de inte alltid det är billigare att köpa i usa
Kollade lite där nu på s60 R 04
De inte mkt som skiljer i bland blire till o med dyrare
s60r är inte så vanlig,xc70,xc90 har det sålts i massor,v70r har jag sett till bra priser med.
av staffann
Jag skulle inte rekommendera en tvåhjulsdriven XC90. Med dess höga tyngdpunkt blir köregenskaperna inte trevliga - ytterhjulet river lätt loss i kurvorna och spinner, och inte bara på vinterväg. Huruvida bilarna fortfarande har samma "torque steer" i dessa situationer som när jag körde vet jag inte, men jag skulle nog rekommendera en fyrhjulsdriven i vilket fall.
Användarvisningsbild
av Kliszow
staffann skrev:Jag skulle inte rekommendera en tvåhjulsdriven XC90. Med dess höga tyngdpunkt blir köregenskaperna inte trevliga - ytterhjulet river lätt loss i kurvorna och spinner, och inte bara på vinterväg. Huruvida bilarna fortfarande har samma "torque steer" i dessa situationer som när jag körde vet jag inte, men jag skulle nog rekommendera en fyrhjulsdriven i vilket fall.

Så vitt jag förstår så är inte XC 70-90 permanent fyrhjulsdrivna, vilket betyder att dom för det mesta bara driver på fram. Rätta mig om jag har fel"
av staffann
Du har fel! :wink: I alla fall i den andra delen av meningen, dvs att bilen för det mesta är tvåhjulsdriven.
I de allra flesta situationer, tom rakt fram med konstant fart på motorväg, så har du viss momentöverföring till bakhjulen. Direkt du t.ex. accelererar så ökar den del av momentet som går till bakhjulen. Att inte fyrhjulsdriften överför mer under situationer som konstantfartskörning rakt fram är medvetet för att spara bränsle (färre kuggväxlar till framhjulen än till bakhjulen gör att förlusterna bakåt är större).

I den situation som jag beskrev som problematisk ovan så har man alltså acceleration i en kurva (kanske t.ex. runt ett gathörn). Detta är en situation där fyrhjulsdriften lägger över mycket moment, och den måste också göra det för att förhindra inner framhjul att spinna loss och därmed förstöra traktionen, skapa understyrning och ryckande i ratten.
Jag har analyserat denna körsituation mycket när det gäller den fyrhjulsdrivna, normala XC90:an i samband med livslängdsprov.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
stensbol skrev:
Phyxius skrev:
stensbol skrev: Tackar,jag är mkt nöjd hittils med köpet.
Sparar och sparar....Om man säger så här,gämfört med en 4wd 2,5t -04 med ca samma mil på blocket.se......ca 80` under den billigaste.
Är det inköpspriset som är 80kkr lägre eller är det totalt med frakt och moms å allt annat?
Inkl. allt hemma i garaget(regbes 1370:- ) tillkommer.
Låter ju som en riktigt bra affär, då har du ju säkert "sparat" minst 40.000 för jag antar att en import 2wd skulle värderas rätt mycket lägre en en svensksåld 4wd.

Var bilen vinterutrustad med elvärme i stolar och så?
Byter du hela instrumentpanelen för att får km/h istället för miles på hastighetsmätaren?
Kom bilen från en delstat med samma ljus som vi har eller fick du de amerikanska sunk-lysena som inte är asymmetriska?

Har själv funderat på import.
Användarvisningsbild
av camaro69
stensbol skrev:
V70BiFuel03 skrev:Stensbol !

Sällar mig till de som önskar dig ett stort GRATTIS till nyförvärvet ! :)

Låter inte alls som en dum idé att importera en bil från USA, speciellt som att bilarna där inte utsätts för "syra" vintrarna vi har här i väst Sverige.

Skulle uppskatta om du kunde ge oss en fingervisning om vad fraktkostnaden & tilläggsavgifterna blir när man tar in en bil från det stora landet i väster.
Tackar...
Jag har tagit in några bilar från Usa,mest Volvo + min sommarbil Buick Riviera -65
Jag fick hem en c70 cab i våras,årsmodell -99(south carolina),okej den är inte ny,men ni skulle sett den undertill,bromsok,skivor med mera....den var som tagen ur skylten,men se upp för blekta inredningar och slitna sufletter,sen rullar bilarna mycket lugnt där gämfört mot europa.
Tips...är det något man skall leta efter där,så titta på c70 cabbar...och där finns mycket xc70 till rätt pris.
Som jag sagt innan,gå in på Nordtrafik AB:s hemsida,www.nordtrafik.se
där finns en bra importkalkyl.
Akta Er för att låta Infranordic :evil: sköta frakten på importbilen. Blir det skador så står Ni ensamma. Strunt samma om bilen är försäkrad. Dom har inget ansvarstagande, utan skyller hela tiden på speditör och liknande i USA.
När bilen väl kommit Sverige så på deras lager vid IMEX :evil: i Göteborg, så behandlas bilarna sämre än vid en skrot.

Kanske något OT.

Men en varning i samband med import, från en som fått importbilen skadad. (Dock ej Volvon som är svensksåld)
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag som bestämt att jag ska köpa mig en cab till sommaren... Nu har jag många timmar räddade framför datorn alltså :)

Har du någon aning om hur det är med utbudet på 9-3cab? det är ju en mycket populär bil där borta.

Jag ska dessutom åka över i februari, kan det vara läge att försöka göra en affär på plats då och skicka över kärran på lämpligt sätt?

mvh
Anders

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]