Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Någon av er som har en ide hur man ska fixa detta... rutan åkte ner och var isig så den stöllde sig på kant etc men befinner sig nu nästan helt inne i dörrsidan.

Kollat youtube så hittat en guide för att ta bort dörrsidan...

Ngn som bet hur man placerar tillbaka rutan på fästet lr ramen som för den upp eller ner ? eller ifall ngt är trasigt att man provisoriskt kan göra ngt så den förblir stängd?

Tacksam för snabba svar
Intressant att jag läser detta då min också gjorde så bara i förra veckan, även den en V70 04 2.5T.

Har inget hett tips dock men jag klämde rutan och lyfte upp den igen sedan tryckte ner den ungefär som den skulle sitta sedan bad sambon hissa rutan lite så den "klonkade" i spår igen, sedan har jag inte vågat testa mer.
Men sökte runt i efterhand då och de flesta nämnde med glidskon ska bytas.

Kolla denna tråden om det hjälper!
viewtopic.php?t=112615
Förmodligen har glidskorna som sitter i ramen under rutan gett upp, sitter två stycken på varje ruta. De är gjorda i plast o spricker med tiden, riktig kass kvalitet på dem.

En provisorisk lösning du kan göra är att plocka ner dörrpanelen och ta bort den gråa isoleringen som sitter vid dörrpinnen (den som åker ner när du låser bilen). Sedan kan du lossa rutan helt från fönsterhissarmarna, om den nu inte gjort det av sig själv ;). Efter det är bara att trycka upp rutan och tejpa fast den, har själv gjort detta o får du upp rutan ordentligt samt tejpar den kan du fortfarande köra över fartgupp och köra i högre hastigheter, den sitter kvar.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]