Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5an
Undrar hur mycke luft jag ska ha i mina 235/40 18 däck??
Tacksam för svar.
ps. Finns det någon sida på nätet man kan ta del av olika lufttryck till olika modeller?
Användarvisningsbild
av camaro69
3,0 kilo är ganska lagom.

Hellre lite för mycket än för lite.
På vintersulorna blåser jag i 3,3.

:D
av T5an
Tackar =)
Användarvisningsbild
av dave
Ursäkta min okunskap: varför högre tryck med lägre profil? mina 65mm höga däck ska det vara 2.5 i?

Dave
av Loblin
dave skrev:Ursäkta min okunskap: varför högre tryck med lägre profil? mina 65mm höga däck ska det vara 2.5 i?

Dave

Jag antar att det har nåt med "tryckets grundlagar" att göra. Har för mig att man mäter trycket i förhållande till arean eller volymen eller nåt i den stilen. Så det borde då spela roll hur stort utrymme det är i däcket! Ex: Traktordäck har lite kilon/Bar och cykeldäck har många. Så mitt antagande är att ju lägre profil desto högre tryck ska det va!
(Rätta mig om jag har fel!!!)

Men självklart är ju att det skiljer från bil till bil och vilken däcktyp man har...underlaget...förarens tycke osv osv.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har 235/40 18" på C70N. Brukar slänga i 3.0. Då slits dom jämnt och fint samtidigt som den ligger fint på vägen!
av LJN
-Men se upp så att ni inte har för högt tryck, jag är av den åsikten att riktningstabiliteten försämras av för "högt" däcktryck.

Den länken som hänvisades till anger högre lufttryck än Volvo anger för normallast ?
av Motörhead
dave skrev:Ursäkta min okunskap: varför högre tryck med lägre profil? mina 65mm höga däck ska det vara 2.5 i?

Dave
Med risk för att låta dryg, "65" är väl inte millimeter? det är väl procent av bredden på däcket!? Eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av camaro69
Motörhead

Du har rätt 65 anger höjden i procent i förhållande till bredden
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]