Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Om det är något litet "finlir" mellan motorer Euro 5 och Euro 6, borde väl Volvo kunna lira till någon konvertering? Om inte annat för att göra Daniel Helldén glad. Nu drabbar inte detta mig eftersom jag sällan kommer köra på Hornsgatan i Stockholm. Och 2022 har jag, med största sannolikhet bytt bil.
av Malmstroem
Finlir består av små förändringar på partikelfilter, katalysator samt styrsystem om jag minns rätt.

Det största problemet är dock att det hela måste certifieras, och det kommer Volvo med stor sannolikhet inte göra. Därmed är det bara att glömma, även om det tekniskt är möjligt.
av osla
dock så har det iaf gått tidigare att klassa upp lastbilar från lägre euro klassning till högre, och då har det handlat om så pass gamla att man fått konvertera till partikelfilter. men om det går än vet jag inte
Användarvisningsbild
av MarcusJ
v70 tdi skrev: lör 15 feb 2020, 21:49 Den äldre 2,4L dieseln som finns i awd varianterna finns både som euro 5 å 6 vad är skillnaden? Är euro 5 mera driftsäker?
Skulle tro att Euro 5-motorn är mer driftsäker än Euro 6. Det har sedan länge slagit över till cycle beating, vilket jag tycker visar sig med alla EGR-problem och igensotade givare m.m. Det håller för det mesta hyfsat bra under garantitiden, men sedan kan vad som helst hända.

Jag har idag en xc70 modell äldre (-05) som e[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]