NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timmy89
Hej Volvokamrater.

Om man har en försäkring via Volvia utan något tillägg såsom Trygghetspaket utan endast en helförsäkring och råkar ut för en olycka som hade täckts av just ett trygghetspaket, kan man då snabbt lägga till detta tillägg och sedan få nyttja möjligheten att klara sig på en mindre självrisk när olyckan varit framme?

Förstår ni frågan och mitt dilemma? Tack för svar.

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nej.
Lägger du till det och sedan anmäler en skada och det visar sig att du har gjort det medvetet kommer du få stora problem.
av Timmy89
Jag förstår din poäng. om jag klarat mig och fått detta som en varningsklocka, lär mig av misstaget och betalar för trygghetspaket så ser jag inget problem? Man ska ju kunna uppgradera en försäkring.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Timmy89 skrev: lör 15 feb 2020, 20:09 Jag förstår din poäng. om jag klarat mig och fått detta som en varningsklocka, lär mig av misstaget och betalar för trygghetspaket så ser jag inget problem? Man ska ju kunna uppgradera en försäkring.
Du kan absolut uppgradera din försäkring, men inte göra det och sedan medvetet göra en anmälan på en skada som inträffade innan denna försäkringsändring.
av Timmy89
Jag förstår, men hur ska de kunna bevisa sådant?

Om jag lägger till ett trygghetspaket och sedan får nya problem, är det då skäligt och säkert att få hjälp av försäkringen?
Användarvisningsbild
av HCP
Som redan sagts så kan du - men du bör inte göra det.
Dels är det ett lagbrott (försäkringsbedrägeri, att uppsåtlig förändra sin försäkring för att få ut mer än man var berättigad till vid olyckstillfället) - dels är det mot försäkringsvillkoren att göra så vilket kan påverka din försäkrings omfattning eller om du ens får ha kvar den framöver.
Vet inte om försäkringsbolagen har någon intern lista likt biluthyrare över kunder som man inte vill ha men risk finnes, då kan det försämra hela ditt försäkringsinnehav.

Sekundärt en moralisk fråga, om du kört på tok och inte har någon motpart, ingen såg dig, ingen bärgning har skett eller annat som kan knytas till händelsen så kan de bli svårt för försäkringsbolaget att bevisa något.
Uppgraderar du försäkringen och en timme senare anmäler skada kan du dock räkna med att få en utredning på dig.
av Timmy89
Jag förstår. Tack för ett bra svar.

Har någon här koll på vad det kan kosta ifall en nyckel till S40 (05) blivit defekt och man måste laga alt. programmera om? Kan vätska och vatten endast innebära batteribyte t. e. x?
Användarvisningsbild
av HCP
Ta isär nyckeln, ur med batteriet. Lägg en plåt i ugnen och vrid upp till 50c och låt den ligga där i några timmar.
Om du har alkohol (elektronikrengöring, batterivatten eller liknande starkt som inte innehåller oljor eller mineraler) hemma så kan du sen tvätta kretskortet med denna så du får bort skiten som finns i vattnet.

Risken är väl dock att du blåst några kretsar redan då du vet att den inte funkar, men det kostar ju inget att prova :)

Via VIDA kan man köpa tillägg för att koda ny nyckel, har för mig det kostade runt 700kr + nyckeln man får köpa på annat håll.
Men testa torka ur den ordentligt först - vatten är ingen fara för el, det är först när man strömsätter elektroniken de går galet .
av Timmy89
Jag har inte testat den än med bilen utan på en kamrat ord ligger den nu längst ner i en förpackning med ris. Det ska tydligen vara bra.

Nyckeln var inte i tvättmaskinen i mer än 15 minuter så vad tror du, kan den ha klarat sig?
Användarvisningsbild
av HCP
Kan mycket väl klara sig, vet inte om den har ström aktiv på sig hela tiden iofs, men skippa riset. Ta isär och lägg i ugnen på låg värme så du torkar ur den och rengör med elektronikrengöring.
Ris funkar, men du kommer få vänta i flera dagar innan allt fukt krupit ur en inkapslad krets inuti en nyckel :)

Jag tvättar mina tangentbord i duschen, fungerar finemang - vattnet är ofarligt tills man kopplar ström då bör det vara torrt som fasen :)
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]