Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Dennis87 skrev: tis 11 feb 2020, 06:02 Hallå
Har nu varit inne med min volvo och åtgärdat detta problem .. men upplever att alla problem som volvo beskrev kunde komma (förutom brinnande då) har kommit EFTER servicen/reparationen ... tex motorlampan tänds lite då och då och vissa,gånger får jag dålig effekt när jag gasar... nån mer som upplevt detta ?
Nej, inga problem alls.
Går lika obehindrat före som efter...
av storslalom
Mattiasvolvo skrev:Fick R29947 åtgärdat förra veckan. Kylslangar utbytta och uppdaterad ECM. Det var allt. Ingen skillnad. V70 My15.
Däremot la värmen i kupén av, så jag trodde de hade lämnat en luftficka i kylsystemet. Det visade sig vara topplockspackningen som läcker in avgaser i kylsystemet... Nu ska den in igen på måndag. Nyinköpt bil så tacksamt tog säljaren det.
Lustigt att felet visade sig samtidigt som slangbytet.
Gjorde återkallningsjobbet för 14 dagar sedan åkte första längre turen igår. Efter ca 10 mil börjar bilen larma för låg nivå kylarvätska, kollar burken och det ligger under min.
Lättar på locket och kylarvätskan kommer tillbaka, Kan åka ca tio mil igen innan det blir lika..
Antar att toppackningen gått? spricka i cylinder? Någon som har info?
XC70 -14 sex månader i min ägo och verkar bli den dyraste bilen jag ägt.... :-(
Användarvisningsbild
av PalleH
storslalom skrev: tis 11 feb 2020, 09:01
Mattiasvolvo skrev:Fick R29947 åtgärdat förra veckan. Kylslangar utbytta och uppdaterad ECM. Det var allt. Ingen skillnad. V70 My15.
Däremot la värmen i kupén av, så jag trodde de hade lämnat en luftficka i kylsystemet. Det visade sig vara topplockspackningen som läcker in avgaser i kylsystemet... Nu ska den in igen på måndag. Nyinköpt bil så tacksamt tog säljaren det.
Lustigt att felet visade sig samtidigt som slangbytet.
Gjorde återkallningsjobbet för 14 dagar sedan åkte första längre turen igår. Efter ca 10 mil börjar bilen larma för låg nivå kylarvätska, kollar burken och det ligger under min.
Lättar på locket och kylarvätskan kommer tillbaka, Kan åka ca tio mil igen innan det blir lika..
Antar att toppackningen gått? spricka i cylinder? Någon som har info?
XC70 -14 sex månader i min ägo och verkar bli den dyraste bilen jag ägt.... :-(
Jag fick också varning om låg kylnivå efter slangar dragits om,fyllde på själv sen har allt funkat som det ska.
av Magben02
Genomförde åtgärden för ett par veckor sedan och har precis kört Sälen t.o.r, en sträcka på knappt 80 mil. Motorn går jämnare och bättre än förut och denna resa bekräftar att den drar mindre bränsle än tidigare resor. På färddatorn hade jag 0,51 upp och 0,49 hem. Fullpackad, inkl takbox, V70 D4-15. Fritt ur minnet har tidigare resor hamnat på 0,55. Ingen vetenskaplig koll eller uppföljning på väglag mm men den har aldrig varit i närheten av 0,50 tidigare 😀
Användarvisningsbild
av fjohan82
Håller med... Min V60 går också snålare och jämnare, framförallt med kall motor.
Har aldrig kunnat köra 50 mil Stockholmstrafik på halv tank förut med mitt körsätt..
av Tompan60
Till Storslalom.

Låt bilen bli kall och fyll sen upp kylarvätska till toppnivån. Det har säkert kommit in luft i systemet vid jobbet. Ibland kan detta behövas upprepas.
Användarvisningsbild
av LeifA
Efter jag har fått min fixad så märkte jag direkt att det var mindre respons på gasen när man kör iväg. Mekanikern undrade om min var trimmad för han tyckte den stack iväg bra innan han tog in den och gjorde uppdateringen. Jag tror inte den var det, finns inget papper på det i bilen. Undra var kan kolla det?Där bilen sålde ny kanske?
Användarvisningsbild
av fjohan82
LeifA skrev: tor 13 feb 2020, 21:52 Efter jag har fått min fixad så märkte jag direkt att det var mindre respons på gasen när man kör iväg. Mekanikern undrade om min var trimmad för han tyckte den stack iväg bra innan han tog in den och gjorde uppdateringen. Jag tror inte den var det, finns inget papper på det i bilen. Undra var kan kolla det?Där bilen sålde ny kanske?
Är den reg.besiktigad med Polestar kan du kolla hos Transportstyrelsen.
Du söker på ditt reg.nr och under Tilläggsinfo, sista fliken, ska det stå typ "T31B MOTORN ÄNDRAD".
Användarvisningsbild
av PalleH
LeifA skrev: tor 13 feb 2020, 21:52 Efter jag har fått min fixad så märkte jag direkt att det var mindre respons på gasen när man kör iväg. Mekanikern undrade om min var trimmad för han tyckte den stack iväg bra innan han tog in den och gjorde uppdateringen. Jag tror inte den var det, finns inget papper på det i bilen. Undra var kan kolla det?Där bilen sålde ny kanske?
Du kan höra med polestar själva, det gjorde jag de har det i sitt register,jag misstänker att min inte ligger kvar heller längre.
av storslalom
Tompan60 skrev:Till Storslalom.

Låt bilen bli kall och fyll sen upp kylarvätska till toppnivån. Det har säkert kommit in luft i systemet vid jobbet. Ibland kan detta behövas upprepas.
Har fyllt och varmkört med kylarlocket öppet, körde sen en mil med locket stängt. allt verkade funka.
Körde värmaren igår morse, fick ingen värme och inga felmeddelanden. Blev heller inte varmt i bilen vid körning.
Kollade nu på morgonen, lite låg nivå i kärlet, fyllde (ca 2-3 dl)och varmkörde. skruvade av locket och det pös över lite glykol...
Körde en sväng tills motorn var uppe i temp, tycker det ryker lite mycket bakom bilen vid gaspådrag men jag har aldrig haft någon diesel
förut så jag vet inte riktigt hur mycket det ska ryka vid -6 grader ute..

Har tid på volvoverkstaden på tisdag, får väl "domen"då, tycker det känns tungt nu. Får väl hoppas på "bara" toppackning.. :-(
Lite märkligt att problemen dök upp direkt efter kylombyggnaden.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Byta olja i 8-vxl automatlåda

Nej, men de säljer både oljan och v&aum[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har en fråga annars, var kan man kö[…]

Smäller höger fram