av lennarte - ons 12 feb 2020, 08:11
- ons 12 feb 2020, 08:11
)
I instruktionsboken till båtmotor står det faktiskt klart och tydligt att syntetisk olja inte får användas.
Det är en 2 liters utombordsmotor med 4-cyl. 4-T bensinmotor (90 hk) och sekvensiell bränsleinsprutning, dock utan Lambdastyrning. Alltså en helt vanlig modern bilmotor
volvo740sugmotor skrev:Vad jag vet finns det ingen olja som rensar ur ens motor, oljan är oftast till för att binda skiten så att det inte fastnar från förstaPrecis så är det, och precis så var det inte med dels den Long Life oljan som jag förmodar att VW hällde i dels från början och dels vid det eventuella bytet (dom kanske bara gjorde bytet i serviceboken). Sedan när jag körde på Mobil 1 helsyntet var oljan lika ren och fin hela tiden, altså tog den inte upp några föroreningar alls (utan lät dom samlas på hög). Tills de blev stopp i silen till pumpen. Numera blir oljan smutsig och förorenad, och den motorn rullar säkert 10000 mil till på Semisyntetisk 10W40 som håller dom specifikationer som VW rekomenderar vid användning av icke Long Life olja.
MickeM skrev:Efter att ha läst lite snabbt får jag intrycket att man fått för sig att longelifeOLJAN är dålig.Helt rätt, så är det. Och dom allra flesta bilägare uppfyller inte dom krav som ställs så då behöver man inte den oljan. Jag tycker att prisskillnaden inte motiverar dyrare olja än nödvändigt, jag har 2 bilar och en båtmotor att serva och det blir 4 - 5 oljebyte per år = 18 - 22 l olja, plus det extra jag fyller i 740-in då och då (snart 50000 mil
Absolut inte!
Det är den långa oljebytesintervallen som är förkastlig med Longlife-serviceintervall.

I instruktionsboken till båtmotor står det faktiskt klart och tydligt att syntetisk olja inte får användas.
Det är en 2 liters utombordsmotor med 4-cyl. 4-T bensinmotor (90 hk) och sekvensiell bränsleinsprutning, dock utan Lambdastyrning. Alltså en helt vanlig modern bilmotor
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V