Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvo740sugmotor skrev:Vad jag vet finns det ingen olja som rensar ur ens motor, oljan är oftast till för att binda skiten så att det inte fastnar från första
Precis så är det, och precis så var det inte med dels den Long Life oljan som jag förmodar att VW hällde i dels från början och dels vid det eventuella bytet (dom kanske bara gjorde bytet i serviceboken). Sedan när jag körde på Mobil 1 helsyntet var oljan lika ren och fin hela tiden, altså tog den inte upp några föroreningar alls (utan lät dom samlas på hög). Tills de blev stopp i silen till pumpen. Numera blir oljan smutsig och förorenad, och den motorn rullar säkert 10000 mil till på Semisyntetisk 10W40 som håller dom specifikationer som VW rekomenderar vid användning av icke Long Life olja.
MickeM skrev:Efter att ha läst lite snabbt får jag intrycket att man fått för sig att longelifeOLJAN är dålig.
Absolut inte!
Det är den långa oljebytesintervallen som är förkastlig med Longlife-serviceintervall.
Helt rätt, så är det. Och dom allra flesta bilägare uppfyller inte dom krav som ställs så då behöver man inte den oljan. Jag tycker att prisskillnaden inte motiverar dyrare olja än nödvändigt, jag har 2 bilar och en båtmotor att serva och det blir 4 - 5 oljebyte per år = 18 - 22 l olja, plus det extra jag fyller i 740-in då och då (snart 50000 mil 😱)
I instruktionsboken till båtmotor står det faktiskt klart och tydligt att syntetisk olja inte får användas.
Det är en 2 liters utombordsmotor med 4-cyl. 4-T bensinmotor (90 hk) och sekvensiell bränsleinsprutning, dock utan Lambdastyrning. Alltså en helt vanlig modern bilmotor
Länge sen jag var i tråden, och hänger kvar vid detta..
Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil.
Det där är alltså ett citat från en websida skapad privatperson utan verifierad källa eller som det verkar kunskap i tribologi. Inte mycket till källa och långt ifrån vad i stort sett alla andra källor skriver. orkar och vill man fördjupa sig i hur det ligger till med det mesta på oljefronten så rekommenderas https://www.bobistheoilguy.com/ där det finns mycket matnyttigt samlat på ett ställe.

/Thomas
Funk skrev: ons 12 feb 2020, 12:31 Länge sen jag var i tråden, och hänger kvar vid detta..
Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil.
Det där är alltså ett citat från en websida skapad privatperson utan verifierad källa eller som det verkar kunskap i tribologi.
/Thomas
Det står ungefär så i instruktionsboken till frugans VW Passat 1,8T -04.
Hur de är på nyare bilar eller på Volvo har jag ingen aning om. På denna Passat är det också "behovsanpassard service" alltså om man kör hårt, stadskörning, vinterkörning eller småsträckor i Long Life läget ska serviselampan tändas tidigare. Den tändes aldrig under dom åren från vi köpte den tills jag kopplade om den till 700 mils intervall (ca 5000 mil). Det går att göra med felkodsläsaren, nu tänds ordet "service" i panelen en till 2 ggr om året
Märkligt då Passaten inte har motorvärmare som standard ens på kalla marknader.
Det står inget över huvud taget om detta i de instruktionsböcker jag har närmast (Volvo MY-20 och MY-17) utöver att man skall använda rätt olja och hur man eventuellt fyller på vid behov.. med tillägg att man kan vänta något högre förbrukning vid ogynsamma föhållanden (mycket kallt, varmt..etc.). Båda dessa är för övrigt specade enbart för 0W-20 olja med Volvoklassning.
I de VAG bilar familjen haft som haft variabla serviceintervaller har det mig veterligen aldrig nämnts och dessa har ej heller haft värmare, så det skulle vara väldigt intressant att se en sådan bok.

/Thomas
Hade själv en Passat 1.8t 2005 med AWTmotorn.
Den hade "variabel service intervall " när den köptes. Skulle räknas ut av tid, antal starter, drifttimmar, osv. Max var 3000mil eller två år. (Osäker på tiden, men mer än ett år var det)
Naturligtvis servades våran inte så, utan programmerade om till 1500mil/1år.

Och bevisligen fungerade inte det variabla så bra för sludge var en sjuka på dom. Blott 4lit olja och turbo var ingen bra kombo.

Det stod dock i boken (ungefär):
" För att uppnå maximalt antal mil i variabel serviceintervall skall bilen köras så lite kortkörningar som möjligt och kallstarter undvikas". = Fritt ur minnet.

Motorvärmare nämndes aldrig vad jag minns utan är nog en tolkning.
lennarte skrev: ons 12 feb 2020, 08:11
volvo740sugmotor skrev:Vad jag vet finns det ingen olja som rensar ur ens motor, oljan är oftast till för att binda skiten så att det inte fastnar från första
Precis så är det, och precis så var det inte med dels den Long Life oljan som jag förmodar att VW hällde i dels från början och dels vid det eventuella bytet (dom kanske bara gjorde bytet i serviceboken). Sedan när jag körde på Mobil 1 helsyntet var oljan lika ren och fin hela tiden, altså tog den inte upp några föroreningar alls (utan lät dom samlas på hög). Tills de blev stopp i silen till pumpen. Numera blir oljan smutsig och förorenad, och den motorn rullar säkert 10000 mil till på Semisyntetisk 10W40 som håller dom specifikationer som VW rekomenderar vid användning av icke Long Life olja.
MickeM skrev:Efter att ha läst lite snabbt får jag intrycket att man fått för sig att longelifeOLJAN är dålig.
Absolut inte!
Det är den långa oljebytesintervallen som är förkastlig med Longlife-serviceintervall.
Helt rätt, så är det. Och dom allra flesta bilägare uppfyller inte dom krav som ställs så då behöver man inte den oljan. Jag tycker att prisskillnaden inte motiverar dyrare olja än nödvändigt, jag har 2 bilar och en båtmotor att serva och det blir 4 - 5 oljebyte per år = 18 - 22 l olja, plus det extra jag fyller i 740-in då och då (snart 50000 mil 😱)
I instruktionsboken till båtmotor står det faktiskt klart och tydligt att syntetisk olja inte får användas.
Det är en 2 liters utombordsmotor med 4-cyl. 4-T bensinmotor (90 hk) och sekvensiell bränsleinsprutning, dock utan Lambdastyrning. Alltså en helt vanlig modern bilmotor
Vilken mobil 1 olja hällde du i som var dålig, kan vara bra att veta för att undvika den. många tycker mobil oljorna är rätt bra, mig själv inkluderad, däremot har jag aldrig testat LL olja.
Kanske man ska skita i all lusläseri och bara köra på den man brukar köra på och tycker fungerar i alla sina bilar?
en sak måste jag klargöra och jag kommer ALDRIG oavsett olja eller vad dom säger byta olja mer sällan än ca 1000 mil eller runt ett år som jag gör i dagsläget.
vad räknas egentligen som små korta körningar? jag kör ca 1.5 mil till jobbet och sedan 1.5 mil tillbaka är det en kort körning eller är det ner till lokala korvmojjen som dom menar 500m-1km bort?

Vi har snackat här förr, du har hjälpt mig med mina 740 problem. min har gått blygsamma 14 tusen mil den lever på biltemas 5w-40 helsyntet och är fläckfri inuti(var den visserligen innan också) och den oljan skitar ned sig som den ska.
Jallemet skrev: ons 12 feb 2020, 20:54 En kort körning är väl runt 20-30 minuter och under, ungefär den tid det tar för att oljan komma upp i arbetstemperatur under körning.
Oljan blir inte varm lika fort som kylarvattnet, kan ta betydligt längre tid beroende på olika saker.
För att återgå till frugans Passat, när jag provkörde den efter att jag monterat ihop den körde jag en runda på 30 - 40 min. och skulle byta oljan när jag kom tillbaka. Oljetråget var iskallt...... det var någon minusgrad och jag hade inte monterat tillbaka plastskyddet under motorn. Den fick stå på på tomgång i typ 15 min. innan oljetråget blev ordentligt varmt. Detta trots Passaten har oljekylare som kyls/värms av kylarvätskan. Så det blev att skaffa ett plastskydd till 740-in också, så oljan blir varm även på vintern. Jag hade en mekanisk oljetemp.mätare på min trimmade PV, den rörde sig nästan aldrig på vintern. Så oljan i motorn tar tid på sig att bli varm, det räcker inte med 20 - 30 minuter på vintern. Möjligtvis om man står den halvtimmen i bilkö i innerstán
volvo740sugmotor skrev:Vilken mobil 1 olja hällde du i som var dålig, kan vara bra att veta för att undvika den. många tycker mobil oljorna är rätt bra, mig själv inkluderad, däremot har jag aldrig testat LL olja.
Det var den då vanliga Mobil 1 15W40 helsyntet oljan
Så oljan i motorn tar tid på sig att bli varm, det räcker inte med 20 - 30 minuter på vintern. Möjligtvis om man står den halvtimmen i bilkö i innerstán
Det är därför det är så viktigt med rätt viskositet, för även om allt är multigrade numera så är det ganska stor skillnad i kyla mellan 0W-20 och 10W-40 . Tar man dessutom i beaktande att en del nya motorer även har variabel oljepump så inser man att rätt olja i moderna motorer med allra största sannolikhet är den som tillverkarna rekommenderar.

För övrigt blir oljan och hela motorn oftast fortare varm under belastning än under tomgångskörning, speciellt på dieselbilar.

/Thomas
lennarte skrev: tor 13 feb 2020, 07:58
Jallemet skrev: ons 12 feb 2020, 20:54 En kort körning är väl runt 20-30 minuter och under, ungefär den tid det tar för att oljan komma upp i arbetstemperatur under körning.
Oljan blir inte varm lika fort som kylarvattnet, kan ta betydligt längre tid beroende på olika saker.
För att återgå till frugans Passat, när jag provkörde den efter att jag monterat ihop den körde jag en runda på 30 - 40 min. och skulle byta oljan när jag kom tillbaka. Oljetråget var iskallt...... det var någon minusgrad och jag hade inte monterat tillbaka plastskyddet under motorn. Den fick stå på på tomgång i typ 15 min. innan oljetråget blev ordentligt varmt. Detta trots Passaten har oljekylare som kyls/värms av kylarvätskan. Så det blev att skaffa ett plastskydd till 740-in också, så oljan blir varm även på vintern. Jag hade en mekanisk oljetemp.mätare på min trimmade PV, den rörde sig nästan aldrig på vintern. Så oljan i motorn tar tid på sig att bli varm, det räcker inte med 20 - 30 minuter på vintern. Möjligtvis om man står den halvtimmen i bilkö i innerstán
volvo740sugmotor skrev:Vilken mobil 1 olja hällde du i som var dålig, kan vara bra att veta för att undvika den. många tycker mobil oljorna är rätt bra, mig själv inkluderad, däremot har jag aldrig testat LL olja.
Det var den då vanliga Mobil 1 15W40 helsyntet oljan
Jag har bestält mobil 1 oljan men 5w-30 hoppas den är bättre.
Funk skrev: tor 13 feb 2020, 12:20
Så oljan i motorn tar tid på sig att bli varm, det räcker inte med 20 - 30 minuter på vintern. Möjligtvis om man står den halvtimmen i bilkö i innerstán
Det är därför det är så viktigt med rätt viskositet, för även om allt är multigrade numera så är det ganska stor skillnad i kyla mellan 0W-20 och 10W-40 . Tar man dessutom i beaktande att en del nya motorer även har variabel oljepump så inser man att rätt olja i moderna motorer med allra största sannolikhet är den som tillverkarna rekommenderar.

För övrigt blir oljan och hela motorn oftast fortare varm under belastning än under tomgångskörning, speciellt på dieselbilar.

/Thomas
Då plågar jag min bil lite med tanke på att jag kör så korta svängar som runt 30 min till och från jobbet. fast bilar är väll byggda för att klara av lite kyla även om oljan bara blir pissljummen. min har gått så i flera år.

Många misshandlar bilar har jag märkt i form av att dom inte byter olja som man ska och vi begagnat köpare får lida om ingen service bok finns att tillgå eller att man "bytt själv". toppade upp min 107 nu ikväll efter jag laddat batteriet(det var trött imorse) och jag hittade lite flagor av svart sot på VVT "klumpen"(tror jag att det är) den ligger precis under oljelocket så det blir nog ett halvårs byte igen ungefär så får man hoppas att oljefiltret fångar det mesta sånt som flyter runt i motorn.
Kärringens bil är så pass ny och enbart tanter verkar ha haft den innan så dom har servat den regelbundet. får hoppas den är finare inuti än min motor.
en intressant och lite rolig sak som jag forskat om på just min lilla motor är att den lider av "pistonslapping" när den är kall (kolvarna glappar i cylindrarna och man får ett säreget ljud vid kall motor speciellt när den belastas) i frugans bil bok står det att det är helt normalt och inget att oroa sig för. då kanske lite piston slapping inte är så farligt om det är "by design".
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]