Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det vanligt att man får ombesiktning på en glappande styrled, det var också anmärkning på positionslykta fram höger ur funktion vilket jag antar är parkeringsljuset. För mig känns det väldigt petigt att ge ombesiktning på dessa. Vad har ni andra för erfarenheter?
Styrled ,spindelled ger i princip alltid en ombesiktning. Sen som vetten skrev har du redan en anmärkning och de hittar en till då får du på båda. Hade det bara varit lampan hade du fått byta själv och ej behöver besikta om.
Det vore väl tjänstefel att släppa igenom en glapp styrled. Det är ju skolexempel på typisk detalj som ska kontrolleras.
Parkeringslampan skulle nog ha gett en "fixa snarast" utan ombesiktningskrav som sagt.
Men med annan anmärkning, så slinger den med också. Men det kvittar ju, för den byts ut på nån minut, och ska ändå bytas asap.

Krängninghämmarstagens leder däremot brukar inte ge ombesiktning så länge dom inte är enormt glappa/skadade så dom kan brista.
Men dom är inte så direkt inblandade i säkerheten som styrlederna.
Bedömningsfråga om hur nära bristningsgränsen dom är. Men det kvittar också. Är den glapp, ska den ändå bytas.....
Så har det ju alltid varit att om man har nåt allvarligare fel så åker de enkla grejerna med på ombesiktning. Det var ju bra synpunkter ang styrled det är bara jag som inte är van vid en Volvo med besiktningsfel. Brukar alltid åtgärda själv eller på verkstad när nåt fel upptäcks. Den här styrleden har inte gett några felsymptom under färd så det kan inte varit dåligt nån längre tid. Jag håller med om att det är en seriös grej som ska vara felfri.
XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]