Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
#136420
Hej!

Min bil drar ca 1 liter på 200mil och den ryker inte vid start och flamfällan är rengjord så jag antar att det är nått innre läckage eftersom det inte blir nån oljepöl under bilen.

men nu så har jag köpt ett medel som heter "Oljeläckstopp" (SONAX) som ska (stoppa oljeförluster genom ventilerna och oljerykande avgaser. Tätar oljedroppande motorer.)

Vad tror ni, värt att testa eller är det nån annan som har nått bättre förslag?

Tacksam för svar/Nicklas.

Volvo 850 GLE -93
Användarvisningsbild
av Phantom
#136425
Jag själv skulle inte använda ett sånt medel, då jag hört att dessa kan täppa till de små oljekanaler som finns i motor och topp.
Ett visst oljespill får man räkna med för äldre bil, men vet inte exakt var gränsen går...finns en tidigare tråd om det på forumet.
Svårt att göra en felsökning då det varken ryker eller finns några droppar.
Kanske motorn behöver en extra slurk :wink:
av *pettson*
#136428
vrålvolvon skrev:Hej!

Min bil drar ca 1 liter på 200mil och den ryker inte vid start och flamfällan är rengjord så jag antar att det är nått innre läckage eftersom det inte blir nån oljepöl under bilen.

men nu så har jag köpt ett medel som heter "Oljeläckstopp" (SONAX) som ska (stoppa oljeförluster genom ventilerna och oljerykande avgaser. Tätar oljedroppande motorer.)

Vad tror ni, värt att testa eller är det nån annan som har nått bättre förslag?

Tacksam för svar/Nicklas.

Volvo 850 GLE -93
Om du någonsin har tagit isär en topp så hade du aldrig köpt detta medlet..
Det kan ALDRIG och då menar jag ALDRIG någonsin täta en ventiltätning.
En skadad tätning är oftast hård som sten och det fattas *flisor* i tätningsdelen. Inget kan mjuka upp den OCH ersätta delarna som saknas.
Det enda medlet kan göra är att förtjocka din olja så att den inte rinner ut i gliporna (om det nu fungerar till nåt alls?). Det är ju inte att fixa problemet precis.
Sen är det ju frågan vilket motornr du har eftersom det då är ett servicemeddelande på just oljeförbrukning genom dåliga oljeringar upp till ett visst motornr.

Sen skriver du att flamfällan är rengjord. Det är bra gjort men oljefällan som ska rengöras (och kanalerna i blocket ska rengöras) sitter under insuget och jag antar att det INTE är den du haft borta och rengjort? Utan du har tagit bort flamfällan uppe vid insuget?
Användarvisningsbild
av 232Divers
#136477
tjena. har samma problem som dig men inte lika extrem som 1 liter på 200 km.. om du inte vill skruva i motorn o börja byta tätningar kan du ju alltid hälla i lite tjockare olja. själva har jag gjort det. kör med en ganska tjock mineralolja och fått ner oljeförbrukningen ganska mycket. den medlet du hade köpt (sonax) det är en förtjockare som gör oljan tjockare och den fixar inte alla sprickor o skador i tätningarna...
Användarvisningsbild
av Andreas850
#136484
Hej!
Lånar tråden lite eftersom min 850 beter sej på exakt samma sätt. Drar nog mer olja än din, runt 1-2 liter på hundra mil. Inga oljeläckage under bilen, ingen rök, perfekt avgasvärde på besiktning (om det spelar ngn roll).
Såg att Pettson tyckte man kunde rengöra oljefällan / flamfällan. Hur går man tillväga då?
Naturligtvis har jag redan bytt filter och olja, det hjälper inte mycket alls...
/Andreas
av *pettson*
#136561
Andreas850 skrev:Hej!
Lånar tråden lite eftersom min 850 beter sej på exakt samma sätt. Drar nog mer olja än din, runt 1-2 liter på hundra mil. Inga oljeläckage under bilen, ingen rök, perfekt avgasvärde på besiktning (om det spelar ngn roll).
Såg att Pettson tyckte man kunde rengöra oljefällan / flamfällan. Hur går man tillväga då?
Naturligtvis har jag redan bytt filter och olja, det hjälper inte mycket alls...
/Andreas
Det är ganska enkelt, du får plocka bort insuget. Kika på Den svarta oljafällan därunder. Lossa slangarna på den. Rengöra samtliga slangar. Lossa fällan från blocket för att rengöra öppningarna i blocket. Nånting som väldigt ofta är blockerat..
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av Fisketorp
#136587
Om man ändå ska byta oljan, vilket som jag tror mig läst att det är rekomenderat efter rengöring av oljekanalerna.

går det att blåsa rent dem med tryckluft, eller kan det skada på något sätt?

//Martin
av *pettson*
#136616
Fisketorp skrev:Om man ändå ska byta oljan, vilket som jag tror mig läst att det är rekomenderat efter rengöring av oljekanalerna.

går det att blåsa rent dem med tryckluft, eller kan det skada på något sätt?

//Martin
du gör rent kanalerna med ett 13mm borr.. du snurrar det för hand så att skräpet kommer utåt. Det är inte på nåt sätt smart att blåsa in det i blocket.. :wink:
av Fisketorp
#136651
täntke skiten försvann med olja i bytet :oops:

Uhm undrar om dem gör rent kanalerna om man lämnar in för byte av vevhusventilationen.

ska byta kamrem på måndag, bad dem byta vevhusventilationen som jag ändå inhandlat på volvo
av *pettson*
#136656
Fisketorp skrev:täntke skiten försvann med olja i bytet :oops:

Uhm undrar om dem gör rent kanalerna om man lämnar in för byte av vevhusventilationen.

ska byta kamrem på måndag, bad dem byta vevhusventilationen som jag ändå inhandlat på volvo
Det BÖR dom ju göra.. men görs det på volvo manér så används en plaststrap eller en svetstråd och lite tryckluft. Det är inte att göra rent en vevhus vent..
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]