NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Ang skruven kan du prova o ta bort den som går, sen slår du på bromssadelen utåt i den ände du tagit bort skruven.
Lyckas du rubba den då släpper skruven något o går o lossa lättare.
Annars är det att jobba med olika tex om det är torx kan man ibland slå in en insexa o ombytt.
Då passar det bättre i den förstörda fattningen.
Kommer du åt så slå på hylsan samtidigt som du har tryck på den, lättare att det lossnar då.
Användarvisningsbild
av HCP
pavan skrev: sön 09 feb 2020, 13:04 Jag köpte en billig flaska med slang på Biltema för 69 kr, slangen har inbyggd backventil, så detta ska tydligen hindra luft från att komma in i systemet? Men man kanske ändå ska ha bromsvätska i flaskan då?

Skruven som dragits rund är en av två skruvar på bromsokshållaren, alltså andra delen av bromsoket, eller vad man ska kalla det? Det är två skruvar på själva oket, alltså glidpinnarna, och sen två på hållaren. Skruv huvudet är tillverkad helt rund runtomkring och sen har den ett sexkants hål i mitten på skruv huvudet. Jag kunde byta oket utan att ta bort hållaren, men kunde inte byta skivan eftersom hållaren sitter i vägen.
Äger ingen svets maskin heller dessvärre.
Finns ett kit på biltema för att dra ut rundade bultar och muttrar. Gjorde precis likadant på mina hållare.
Det står att den är för muttrar, men fungerar på båda - har testat :)

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022142
av pavan
HCP skrev:Finns ett kit på biltema för att dra ut rundade bultar och muttrar. Gjorde precis likadant på mina hållare.
Det står att den är för muttrar, men fungerar på båda - har testat :)

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022142
Mycket intressant, billigare än en svets maskin. Visste inte att det fanns såna kit, tack för det.

Undra vad diametern är på bromsokshållar skruvarna, jag får väl krypa under och mäta diametern?

Funkade den bra att använda?

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]