NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreasw skrev:Vad får man för symptom på felaktig givare? Läste också att det finns nya rör att köpa till den givaren,som ska förhindra kondens. Har ni bytt till dessa? :D
Felaktig givare ger "Limp home mode", dvs du kan bara varva max c 2800 rpm och bilen accelererar som en gammal diesel Mercedez och går väl max typ 100-110 km/h. När min första givare började strula kom och gick problemet några gånger innan det blev permanent.

Har en bekant med Citroen C4 (1.6 l dieselmotor) och i den sitter exakt samma typ av givare. Den sitter i bakkant av bilens kylare så den blir nog varm och det kanske hämmar fukt som bevisligen dödar givaren ? Hans bil har gått c 30000 mil utan felande tryckgivare ! Diskuterade det med meken i morse och han nämnde att det kanske är värme vid givaren som saknas och leder till problem hos Volvo. Han nämnde också att det uteslutande är problem med felande givare höst, vinter och vår. Inget nämndes om reviderade rör/slangar mellan dpf och givaren, men finns det kanske det kan vara en ide att byta rören den dagen man byter dpf. Har nu c 62 mil mellan regenereringarna så snart är man väl där :cry: Bilen har gått 13400mil (-06a)
Hej! Ny på forumet, har suttit och läst igenom denna tråd pga att jag har fått samma servicemeddelande i displayen på min v50 2,0d -10. Dessutom lyser en motorsymbol i instrumentet. Bilen startar lätt och går normalt ända tills meddelandet kommer upp, då går den kasst och varvar ej. Har nollställt felkoder, men det kommer tillbaka nästan direkt. Eftersom den går bra i början så borde väl inte filtret vara täppt? Låter i så fall troligare med tryckgivaren. Eller ska jag kolla något annat? Är väl även så att dieselvärmaren inte fungerar, har det betydelse i detta fall? Tacksam för svar! /Johan
Dieselvärmaren påverkar ingenting (utom vid sträng kyla kanske) .

Att den börjar gå dåligt efter ett tag tror jag inte beror på tryckgivaren, den mäter ju skillnaden före och efter partikelfiltret. Jag anser då att den fungerar som den skall eftersom den inte sätter Limp-home direkt. Den kan iofs mäta fel, oftast går dock dessa givare permanent sönder. Är inne på min fjärde nu, nån gång har elektroniken i givaren pajat så kontakt saknades, men samtliga andra gånger har den visat konstant samma värde oavsett varvtal. Alla gånger har den redan legat i Limp-home när man startat. Den har bara visat motorlampa när felet inträffade + motorsystem service erfodras en gång sen försvann dessa meddelanden och det var permanent Limp-home.

Menar du att lampan tänds omgående , eller när motorn nått full arbetstemperatur?
Jag tror mer på fullt partikelfilter.

EGR ? Men då går det knappt köra bilen, den dör till och med av att man trycker ned kopplingen

Du måste nog läsa felkoder för att komma vidare.
En felkod jag fick upp var luftmassemätare, men erfarenhet av andra bilar så är det ofta något annat som ligger bakom det. Lampan tänds nog när tempen har stigit, meddelandet visas och bilen börjar gå dåligt bara efter några sekunder. Men som sagt, kan filtret vara täppt om den går bra innan meddelandet kommer?
Hej
Har du möjlighet att kolla om du har eolysväska i den lilla tanken mellan bakhjulen.
Jag tror att din bil kan bli såhär om det saknas.
Om du har / eller känner någon som har Vida/dice ( Volvos felsöknsystem) där kan man se nästan allt som har med detta att göra.
Med vänlig hälsning, ht
Det som Eolys-tanken rymmer räcker normalt c 6000mil. Varje gång du tankar mer än 5 liter bränsle doserar en liten pump ut Eolys i bränsletanken, det är små mängder, kanske en tesked per 5 liter, rentav mindre. Man fyller således på Eolys i samband med 6000/12000/18000 mila service o.s.v. Blir det tomt i Eolystanken kommer partikelfiltret inte regenereras korrekt utan blir rätt fort fullt. Det är inte heller bara att fylla på och se glad ut som den här mannen

Du kan köpa kit hos Volvo och fylla på själv, men man måste med hjälp av Vida tala om för systemet att man fyllt på.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vad är det för värmare inkopplad, […]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]