NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lagar
Ska hjälpa min svåger byta alla fyra fjädra på hans V50. Har verkstad med de flesta verktyg, men är oroad om det är svårt på denna modell. Är tacksam för råd och hjälp, tänker då mest på framändan som kanske blir knepig ?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Vi drog (ryckte) ur drivaxeln höger fram, en av mina hjälpmekaniner blev lite hetsig.

Hade en trasig damask där så lagret var skrot och kom ut i delar, ny drivaxel (tog 3 dagar att leta rätt på rätt dimension ) monterades.

Rekommenderar att ta det försiktigt höger fram.

Bytte dämpare och fjädrar kanske ska tilläggas...
av NorrisV50
Jag bytte fjädern vänster fram på min V50 2010 för några dagar sen, förvånansvärt enkelt tyckte jag som aldrig gjort det förut.
Det som däremot bekymrar mig nu är ett glappande metalliskt ljud som kommit efteråt vid ojämnt underlag, har kollat dubbla gånger att det fåtalet bultar man lossar på sitter fast...allt ser ut som det ska göra! Undras vad det kan vara?!

På min lossar man ABS-kontakten på navet, krängningshämmarens övre fäste, släpp bomsslangen från fjäderbenet och sen bulten på baksidan av navet vid klämfästet runt fjäderbenet.
Bänd isär klämfästet lite om du har nåt som du kan bända med för att underlätta när du slår ner navet från fjäderbenet. Lossa sen de tre bultarna till fjäderbenet uppe i motorrummet och lyft ut allt och släpp på centermuttern så fjädern kommer loss. Passa så du inte tappar övre fästets lager.
Användarvisningsbild
av grillchips
@NorrisV50, jag fick ett metalliskt ljud när jag bytte fjädrar på min gamla V50, men det visade sig helt enkelt vara bromsskölden som jag i arbetet råkat komma åt och böja till lite mot bromsskivan. Den trycktes enkelt ut igen men det tog ett tag innan jag lyckades förstå att det var det som orsakade gnissel.
av NorrisV50
@grillchips Jag skruvade ner allt igår för det där klonkandet höll på att driva mig till vansinne och nånting hände då, jag hittade inget fel men efter det är det tyst...så nu är jag nöjd 👍

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]