Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Perra79 skrev:Visst läder är ju alltid läder, det är ju snyggast och ger en mera lyxig tillvaro i bilen men allt hänger ju även på om det är mycket annat godis man vill kryssa i så gäller det att välja smart i utrustningslistorna så man verkligen väljer rätt saker man vill ha :idea:
Helskinn/helläder är att föredra i alla lägen tycker jag.Visst kallt på vintern om man inte har värmare av nåt slag.Varmt på sommaren.Men lättare att hålla fräscht
Användarvisningsbild
av Perra83
Perra79 skrev:Visst läder är ju alltid läder, det är ju snyggast och ger en mera lyxig tillvaro i bilen men allt hänger ju även på om det är mycket annat godis man vill kryssa i så gäller det att välja smart i utrustningslistorna så man verkligen väljer rätt saker man vill ha :idea:
Väljer du inte all utrustning?
Skinn går före RSE och digitalradio för mig i alla fall.
av Perra79
Perra83 skrev:
Väljer du inte all utrustning?
Skinn går före RSE och digitalradio för mig i alla fall.
Kanske inte allt, men väldigt mycket... Saker som är ett måste för mig är navigation, DAB, bra högtalare och drag, sen är ju som sagt helskinn viktigt, dock så kan jag leva med delskinn eftersom tygklädsel går verkligen bort enligt mig.
av filippb
Jag var också helt inställd på att uppgrader min order till standardläder men efter att ha kört bilar med både standard och nappaläder så känns det första inte som ett alternativ längre - inte alls lika trevlig att sitta i och sänker verkligen premiumkänslan.

Jag trodde att standardläder är vad jag har i min nuvarande r-design v70 men så är det inte, där känns materialet mycket mjukare och lenare.

Saftigt att lägga 20k extra på en i övrigt inte så fullsmetad bil men så ska man kanske inte snåla på just komforten och känslan hur man sitter. Jag skulle nog störa mig på det varenda gång jag satt mig i bilen.
av Elektrikern84
Går i såna här tankar nu också. Har sista ändringsdag på torsdag och väljer mellan Nappa och standard helläder. Prisskilnaden är 13468 kr och för det ingår Nappa, Massagestolar samt elstol med minne även på passagerar-sidan. För visso får man glastaket för den pengen men vad jag hört är det bajs om man får ett stenskott i taket. :oops:
av refbob
Ser inte att takluckan tillför något. Möjligen lägre takhöjd i cupen och större risk för strul....
av V70_2005
Valde inte panoramataket pga många rationella anledningar (typ risk för stenskott, risk för läckage, risk för strul med lucka eller jalusi, varmt i kupen vid sol) MEN just när jag köpte ingick Lounge Pro om man köpte TeknikPro och KlimatPro (tror jag dom hette) och i det "gratis"Lounge Pro ingick panoramataket.

Så slutsats av panorama av en om inte ville ha egentligen:
- Tror inte det tar takhöjd (har XC90 dock).
- Väldigt trevligt för passagerare fram och bak att kunna kika runt och inte känna sig instängda. Som förare upplever jag inte att den märks. Men vill man ha en fin bil för resten av familjen är det nu ett självklart val för mig.
- Inga problem (läckage/ljud/mekanik) på 2,5 år och 4000mil.
- Den är ganska tonad så även om solen gassar och jalusin är öppen stör den inte displayer etc (däremot om den är öppen kan man ha otur och backa och kika på kameran när helt plötsligt solen gassar in).
- Man behöver tänka till på takräcket så luckan går att öppna, gärna i kombination med vilken takbox man har (jag tror att vissa kombinationer inte går vilket är störande på sommarsemestern).
- Otroligt skönt när man kör cyklar/takboxar/virke etc på taket att kunna kolla att allt sitter ordenligt under färd. Typ hur mycket cyklar vaggar och om virkeshögen börjar röra sig vid gupp etc. Det här är den viktigaste punkten nästan! Nu kanske det inte behövs om man vet vad man gör men det är ändå skönt att få en bekräftelse...
- Vet inte om man kunde fått bättre belysning till mittenplatsen bak utan panorama. Hade varit bra.
- Vet inte om man får högtalare eller liknande i taket utan panoraman. Hade varit bra, det är något skumt med ljudet om man vill ha helt tyst fram, då balanseras det enbart bak till tredje sätesraden vilket ger dåligt ljud även för dom i mittenraden.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]