Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har R2 på mina vinterhjul och är pangnöjd. En vän hade R2 på sin gamla V60CC och upplevde de som lite svampiga tydligen. När han nu bytte till BMW så körde han på R3 och hoppades att svampigheten skulle vara borta men nej, samma visa där.
Jag upplever dock inte detta fenomen, kanske för att jag kör lägre profil (255/35/20?).
Jag har R3 på min V60.
Däcken är bra på alla sätt, utom att de är för mjuka som sagt. Kör man på så vill det kränga lite i mesta laget för att vara 235/40/18.
Hade tidigare så kallade Centraleuropeiska däck, också Nokian, de var avsevärt mer stabila och lika bra i snö och halka.
Jag upplever de flesta nordiska dubbfria vinterdäcken ganska svampiga och mjuka faktiskt. Och som fjohan82 skriver ovan så är oftast de centraleuropeiska däcken betydligt stabilare. Dock har jag egen erfarenhet av de c.eu däcken att de är betydligt sämre på snö och is och detta backas upp av däcktester inför säsongerna.
De nordiska är anpassade för norden och är mjukare med annan gummiblandning så de ska vara mjukare än de kontinentala däcken. De ska också köras utifrån det och är inte gjorda för högre hastigheter. Och de är bättre däck för snö, is, modd, etc, än de kontinentala men sedan är det beroende av vilken vinter vi avser.
Vill man förstöra ett par bra nordiska vinterdäck ska man köra dem med höga hastigheter. Har sett dem som kört slut på både dubbade och dubbfria som inte fattat detta med hastighet.
Jag har här nere i Götaland och vid kusten haft 2-3 dagar där jag sett snö och morgonhalka. Sedan finns det längre norrut som har mera snö och halka och så ända upp i Norrland, men allt kallas för vinter i Sverige men är så helt olika i förutsättningar. Så vilka däck man väljer är utifrån var man kör och när/hur mycket man måste köra.
Just nordiska dubbfria är de mjukaste däcken. Dubbdäck är hårdare, så även dubbfria däck av europeisk typ.

Om du inte vill ha dubb, och ändå hyfsade vinterprestanda så får du leva med att däcket är mjukt. Är du villig att kompromissa med vinteregenskaperna, så finns det hårdare däck som ger bättre väghållning på både torr och blöt asfalt. Inte bara väghållning, utan även mätbart bättre bromsprestanda. Det finns en uppdelning av dubbfria vinterdäck i nordisk och europeisk typ där man får välja vad som är viktigast. Det går tyvärr inte att få både och.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]