NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Hade satsat på en V70, 1.8F är inte en toppenmotor

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av Rådlös
1.8 F har inte så högt vridmoment jämfört med snarlika motorer.
2.0 F kanske har någon Nm mera, men inget imponerande. Men om man inte tänker köra som en biltjuv eller spruta grus varje gång det är grusväg så räcker det långt. Man skall dock vara medveten om det låga vridmomentet om man tänker dra tunga släp som husvagnar och annat.
effektkurva B1.8F.JPG
Add description
effektkurva B1.8F.JPG (38.5 KiB) Visad 395 gånger
Bild

Ett tillägg: Om du vill dra husvagn eller andra kraftkrävande körningar och samtidigt ha förmånen om lägre skatt, så skall du välja en V70 2.5 Fxx. Den har en starkare motor i flera varianter med och utan turbo. Den svagaste motorn i den motorfamiljen har 300 Nm, vilket är förhållandevis mycket. Men då kommer du automatiskt in på V70-modellen.
av JallooZ
En tanke med 1.8f också. Kör du mycket motorväg så var beredd på att skruva upp volymen på radion för motorn snurrar ca 3000varv i 100 och låter som en liten mygga. Jag själv kör 1.8f och är faktiskt glatt överraskad hur pigg den är om man får upp varvet på den.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Billigast om du inte åker en massa mil på år och inte tycker en 945 är för gammal vore väl en 91ans 945. Blir ju skattefri vid årsskiftet bra vart annat år o försäkringen brukar sjunka då med. Du kommer ha noll värdeminskning. Billig service..
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det verkar som du redan bestämt dig.

Jag får in två Maxi Cosi mobi Xp i V50 , en fram och en bak samt tvillingvagn i skuffen samt lite mjuka påsar. Resväskor får inte plats men har takbox till skrymmande attiraljer.

Primärt använder vi vår V70N till att transportera barnen till diverse aktiviteter då den är lite mer användarvänlig med generösare utrymmen.

Barnstol bakom förarplatsen är inte att rekommendera i någon av bilarna.

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]