Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Outward
Min V40 2,0t har tappat några hästar på vägen tror jag.
Fick felkod P0141 (lamda) Bytte del och släckte, den kom tillbaka igen efter några mil?

Kan en kass turbo orsaka denn felkod oxå? Har mätt nya lamdan och den är hel.
Och dem gamla var trasig efter mätning....
Men har ett "inte så bra ljud från turbosidan" under huven, låter som någon av turbinerna tar mot väggen vid
gaspådrag och när man släpper gasen (Alltså metall mot metall).... :)
Enda jag tänkt på egentligen är ju några hästar saknas och lite mycket vitrök vi kall motor, sen med lite varmare motor så kommer det vitrök vid stort gaspådrag....
Han bara kollar HK med 1:an och 2:ans växel och då gick det upp till 120 HK, han inte till 3:an för då hakade gasen upp sig på något konstigt sätt, slog av tändning och sedan vred igång igen, då var gasen OK igen...

HJÄLP! Tror inte jag knäckt topppackningen, men funderar över katten?

/OUTWARD
Användarvisningsbild
av Hedis62
Vitrök vid varm motor brukar ju tyda på att topplockspackningen börjar ge upp eller spricka i toppen som vidgar sig när den blir varm. Tänkte på spricka då du skriver lite vitlök kall och mer varm. Turbofel brukar ej ge vitrök
Senast redigerad av 1 Hedis62, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hedis62
Vitrök vid varm motor brukar ju tyda på att topplockspackningen börjar ge upp eller spricka i toppen som vidgar sig när den blir varm. Tänkte på spricka då du skriver lite vitlök kall och mer varm. Turbofel brukar ej ge vitrök
av Outward
Det konstiga är ju att jag har ju inte förlorat någon kylvätska. Får fortsätta hålla koll då.
Men turbon måste vara dålig oxå, låter som fläktblad som trar mot insidan vid uppvarning.

Ingen som vet detta med felkoderna? P0141 Lamda, den var trasig och är bytt men kommer upp efter ett tag igen.
Kan det bero på kylvatten i avgaserna att den kommer upp ständigt?
av Outward
Lambda bytt, turbo bytt samt termostat och tempgivare, pinnbult i grenrör (där har kan ha dragit tjuvluft). Startade upp (fint väder +6, lite sol) ingen vit rök.
Frågar är kan det ha varit luftfuktigheten och -2 som gjorde att det kom så mycket vitrök tidigar? Lite kondens i oljepåfyllningen före start men efter ingen....
Motor lampa lyste vid start och utbackning från garage, stod en timme sedan start igen och lampa släckt...
Kanske dax att varmköra i helgen om det är någolunda varm och se om röken återkommer efter varmkörning och motorlampa.
Fråga? Kan det vara främre lambda som spökar trotts att den säger bakre?
av rudarmy
Vit rök behöver inte vara vatten, olja ger åxå vit rök(tro mig jag haft turboras!).
Gissar att röken kom från otät turbo så den läckte olja, särskilt vid gaspådrag.

Otäta ventiltätningar gör att det brukar låcka in lite olja i förbränningsrummet när bilen står avstängd =lite vit rök vid uppstart,det är inget att bry sig om direkt, normalt slitage = man får fylla på olja lite då och då. 0,3liter/100mil är inget konstigt!

Som ett litet tillägg för dom som söker på lambda koder längre fram; kolla stift och tändspolar/ kablar (det vanligaste är sprickor i tändspolen) innan ni börjar rota med lambdasonder..

EDIT: köp original å inte eftermarknad när det kommer till tänd delar på x40, beg på skroten går före biltema!
av Outward
Hello again! Mätte upp den gamla lamdan och den var ju paj, men sammafelkod nuefter 5-50km. släcker kod och den kommer tillbaka. Har läst någonstanns att V40 är känsliga förvilken lamda man sätter i, satte ien bosch som var där från början men siffror är ju inte samma. (Kan det var det? köptemin från tyskland och ej VOLVO).

Ska kolla tändspolarna, vita röken är borta till 99% kom ett moln närjag var ute och provkörde, bilen hade knapp blivit varm men bromsade in och parkerade på en ficka då fick jag sen ett fint vitt rökmoln, men sen inget mer än normalt ....... Hoppas ju på att det var turbon, för missljud försvann efter turbo byte...
av Outward
Okej! Ännu en uppdatering efter efterforkningar!
Lamdan jobbar på som vanligt trotts att felkoder dyker upp, men ännu ett annat problem som kan härröra till detta. KOD: P0172 = fet blandning Bank 1. Menas det att det är cylinder 1?
För efter kontroll av stift som gått 50 mil efter byte så var alla fina utom på ettan, sotigt som FN. Vad orsakar detta? Ringar, ventiler, elller insprutningsmunstycke eller bränslepump?

Man bril ju mer gråhårig för varje dag..... av detta problem. Som bra men tappat 40-50HK sedan ny, fick fram 110 på 1:an 2:an 3:a, Normalt borde jag fått fram mellan 140-155 Hk på det testet..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Outward skrev: fre 13 mar 2020, 18:16 P0172 = fet blandning Bank 1. Menas det att det är cylinder 1?
Njae, lambdasonden är väl gemensam för alla cylindrarna.. Jag tror att bank 1 / bank 2 uppdelningen är tänkt för typ V8:or med en lambdasond per cylinderrad? Kan ha fel :-)
Borde man inte kunna växla plats på ett par insprutningsventiler och se om sotproblematiken följer med..?

Min gamla V70 har varit rätt trött på sista tiden, nu upptäckte jag att förvärmingen hade fått fnatt så motorn har gått konstant på förvärmd luft.. typ +40 .. 50 grader. Den är mycket piggare nu när den får kalluft! ;-) Verkar faktiskt gå en aning snålare också

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]