Jallemet skrev: ↑mån 10 feb 2020, 10:10
Googlade Toyota IQ Motorolja bara, Toyota verkar väldigt restriktiva med information om oljor.
OT: En prius t.ex. ska enligt uppgift ha deras egen olja i växellådan, å andra sidan hittar jag ingen info att dom tillverkar egen olja 
Det är bäst att följa instruktionsboken.
Det går ju alltid att fråga en Toyota-verkstad om det är rimligt att köra 0w-20 med vårat klimat.
Finns olja som det står toyota på men vet inte om dom gör dom. supertunn olja brukar göra att motorn dricker mer olja än bensin nästan. min 107a dricker ca en liter på ett år eller runt 1000mil och det är med 5w-40 olja. hade jag kört på 0w-20 olja så skulle den tydligen kunna dricka det på 100 mil, det står i boken att det är helt normalt. i min värld är det helt sjukt, mindre än 2 tankar innan man måste fylla på. min gamla hederliga volvo 740 dricker nog ungefär en deciliter eller mindre på ett år eller 1000 mil. frågan är om meckarna bryr sig så mkt, verkstaden min bror jobbade på som var toyota certifierad körde w10-40 i ALLT. min bror brukar säga att alla som gottar ned sig i olja ofta slösar bort tiden. han har ALDRIG under sin 8 år som bilmeck sett en bil gå sönder PGA fel olja i bilen. det som dödar motorer är när man inte byter oljan. givetvis gäller det inte om man häller i totalt fel olja tex symaskinsolja eller liknande i motorn.
lennarte skrev: ↑mån 10 feb 2020, 10:12
Funk skrev: ↑sön 09 feb 2020, 12:43
volvo740sugmotor skrev:"Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil."
Det är det stycket jag läst om LL olja och som avskräcker mig rätt rejält. jag har tex inte motorvärmare. Jag kör korta sträckor med olika hastigheter. 1-2 mil ibland kortare ibland längre. LL olja borde vara helt åt helvete för mig med andra ord?
Var i hela friden kommer det i från, det låter helt befängt !
/Thomas
Det är just detta som "dödar" motorer med Longlife Life oljor när "folk i allmänhet" lyssnar på försäljningsargument om långa serviceintervaller (biligare bilkostnad) men får aldrig höra om detta.
Kör gärna på rekommenderad olja, och läser man noga så står det säkert att man i dom allra flesa fall kan köra på 10W40 också. Men byt oljan ofta 1000 - 1500 mil, om du inte bor i bilen (6000 -12000 mil om året). En bil som till stora delar körs på tomgång på Essingeleden t.ex behöver oljebyte oftare än "normalt".
Jag byter på frugans Passat 1,8T -04 omkring -700 mil numera. Denna Passat hade rullat på Long Life när vi köpte den (tjänstebil på VW i Jönköping) och hade gått 4500 mil (ett år gammal). Det var stämplat i boken att oljan var bytt vid 3500 mil (6 månader), vid 5000 min vågade jag inte köra längre (oljan var kolsvart) utan bytte olja och filter och körde sedan 1500 mil intervall ( Mobil 1 15W40 c:a en gång om året) till den gått c:a 9000 mil. Då var motorn så full av sot, gegga och annat att det tätade silen till oljepumpen och oljetrycket försvann. Fick bärga bilen och låg sedan 14 dagar i februari och tvättade hela motorn invändigt, hade ner oljetråget (bytte oljesil) och bort ventilkåpan. Tvättade och skrapade ren motorn invändigt så gått det gick, hade isär vevhusventilationen och bytte en del ventiler och slangar. Körde 3 täta oljebyte (Biltemas mineralolja) med Sonax Invändig Motortvätt varje gång. Motorn har ni rullat 21000 mil och går bättre än någonsin. Bensinförbrukning sjönk en dryg dl/milen efter "motortvätten" och har hållit sig där (c:a 0,85 l/mil) och jag byter sedan dess 2 ggr om året (700 mil), kör på Biltemas Semisyntetisk 10W 40 och jag kommer aldrig att hälla ren syntetolja i någon motor mer
Du ska inte vara rädd för syntet olja, det är bra oljor. det är precis som du säger när företag och folk lyssnar på dom kör 3000 mil eller mer med oljorna. Jag kör 5w-40 helsyntet i det mesta. wranglern med rak sexa, volvon med 230f motorn, lilla peugeoten, kanske inte bästa exemplen då dessa motorer brukar vara rätt tåliga.
brorsan som var bilmeck förut säger också att w10-40 olja är en riktig allround olja som passar i det mesta, vet man inte vad man ska ha så kan man alltid hälla i det.
alltid bättre att köra på en olja med fel viskositet(om det inte är extrema överdrifter tänk 60w-150) än en gammal olja som är full med sot, metalspån från motorn, avgas partiklar, bensin/disel, vatten, så kallad oil sludge.
har en polare som kör en opel som han inte bytt olja i på över 5000 mil och jag tror det är vanlig 10w-40 olja, han fyller på lite ibland bara. jag har fått in han på tankar om att KANSKE byta olja snart :)
många missar nog att speciellt moderna bilar drar olja och med mindre olja i motorn så byggs skiten upp ännu snabbare.
första gången jag bytte olja på peugeoten kort efter jag köpt den så var jag förundrad av att det endast var 2 liter kvar(den tar 3.1 liter) så nu har jag bättre koll och toppar upp den efter behov.
min bästa bil är volvon som inte drar någon märkar olja alls. eller jeep wranglern med sin stora sexa som beter sig likadant.
Din frugas passat hade nog allvarliga problem redan när du köpte den låter det som. men va bra att den mår bra nu.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal:
https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw