Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kopplade in ett nytt tändstift och drog startkabeln till minuspolen på bilbatteriet. Ja jag får gnistor med jämn intervall. Då kan väl felet inte vara ”crankshaft position sensor” (vet ej dess namn på svenska).

Skall jag gå igenom alla, eller vad tycker ni?

Kan det vara en eller flera tändstift som är dåliga?
Bilagor
08EB17C4-8545-45A0-9D2B-8213A86C6241.jpeg
Tändstift med starkabel till minuspol
08EB17C4-8545-45A0-9D2B-8213A86C6241.jpeg (931.14 KiB) Visad 409 gånger
Angående trycket. Det sprutar ut rätt kraftigt tycker jag. Bilden är inte riktigt rättvisande.

Nu har jag testat tre utav fem tändstift. De funkar fint. (Jag har alltså kopplat ett nytt samma tändstift till de tre ställena. Jag har alltså inte tagit upp de tändstift som sitter i och kollat skicket på dem, men uppifrån ser de inte oljiga ut iallafall (alltså att olja runnit ner på dem från oljelocket.))

Jag funderar på frippe64 tips om gräsklipparsyndromet. Det låter ju som den vill gå igång när jag pumpar och håller gaspedalen i botten.

Tips hur jag gör?

Felet är egentligen konstigt. Det har ju skiftat i temperatur, jag kör med bilen nästan varje dag och den har funkat bra innan.

Har även testat byta plats med bränslerelät och dimljusrelät (som är likadana relän).
"Gräsklipparsyndromet" (eller otäta kolvringar överhuvudtaget) botar man tillfälligt med att pytsa i några droppar olja i varje cylinder så att kolvringarna får hjälp att täta.. Hjälper inte oljan så tyder det på det snarare är ventiler eller topplockspackningen som läcker. Om det nu verkligen är dålig kompression..
Men innan dess kan du ju känna på kompressionen. Om du kommer åt vevaxelremskivan så kan du hänga på hylsa och spärrskaft på mittbulten och dra runt för hand (tror det ska vara medurs, dvs samma håll som hjulen rullar). Det ska vara någorlunda jobbigt att komma över komp-lägena med ett vanligt 30 cm spärrskaft. På en riktigt tät motor får man "hänga" mot komp-lägena 5-10 sekunder innan det pyser ut såpass mycket tryck att man lätt kommer över.

Testade du med startgas?
Innan jag han läsa Erik Å inlägg han jag plocka ur fyra tändstift, torka av dessa (de såg fina ut), hälla i ca en matsked motorolja i vardera tändstifthålen (skruva tillbaka allt) och vips... bilen startade direkt på första försöket i ett stort rökmoln (då jag hade även gaspedalen nertryckt). Det rök ett bra tag från avgasröret (bilden är tagen ca två minuter på tomgångskörning, fortfarande en massa rök.

Jag prövade stänga av efter kanske fyra minuter och startade igen och den gick i gång direkt igen på första försöket.

Så frågan är nu, är detta bara en engångsföreteelse, gräsklipparsyndrom med att jag körde kanske en kort sväng och kanske gjorde ett snabbt start/stop. Eller bör jag kolla på att felsöka efter dålig kompression. Vad tycker ni?
Bilagor
962C265B-02C7-4C0C-B21E-D5E88A4AEE83.jpeg
Rök från avgasröret
962C265B-02C7-4C0C-B21E-D5E88A4AEE83.jpeg (1.59 MiB) Visad 381 gånger
Det är väl bara att hoppas att den sköter sig. :-) Det kanske skulle gå att spraya sprayolja i insuget om den skulle startvägra ute "i fält"..?
Jag har en lite avvikande hypotes om vad "gräsklipparsyndromet" beror på, brukar få ducka när pajkastningen startar :-D Min teori är i alla fall att kompressionsringarna klibbar fast i sot och inbränd olja i spåren så de inte längre kan följa med och täta när gapet ändras pga (frånvaro av) temperaturutvidgning i kolvar och cylinderväggar..
Anhängarna av den andra förklaringen får presentera den själva :-D
ryssvevolvon skrev:Innan jag han läsa Erik Å inlägg han jag plocka ur fyra tändstift, torka av dessa (de såg fina ut), hälla i ca en matsked motorolja i vardera tändstifthålen (skruva tillbaka allt) och vips... bilen startade direkt på första försöket i ett stort rökmoln (då jag hade även gaspedalen nertryckt). Det rök ett bra tag från avgasröret (bilden är tagen ca två minuter på tomgångskörning, fortfarande en massa rök.

Jag prövade stänga av efter kanske fyra minuter och startade igen och den gick i gång direkt igen på första försöket.

Så frågan är nu, är detta bara en engångsföreteelse, gräsklipparsyndrom med att jag körde kanske en kort sväng och kanske gjorde ett snabbt start/stop. Eller bör jag kolla på att felsöka efter dålig kompression. Vad tycker ni?
Min S80 gjorde så, startade oftast till att lägga av helt 02:00 1/1-2018. Kabelbrott på flottören...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Typiskt fall av gräsklipparsyndrom tror jag och någon olja hade du inte behövt ha i, bara att gasa fullt så bränslet stängs av och kompressionen återkommer. Det är inte mer än ett par veckor sedan jag hjälpte en närstående med detta. Bilen hade körts ut och in i garaget för att flytta något (inte gräsklipparen), och dagen efter gick den inte igång. Körde nog 45 sekunder på starten med full gas innan kompet kom, släppte upp gasen och bilen gick igång. Den har sedan dess startat normalt precis som den också gjorde innan incidenten.

Någon ytterligare debatt om syndromet behövs nog inte. ;-)

Men helt säker kan man ju inte vara, det kan ju vara nåt annat strul...
Erik Å skrev: sön 09 feb 2020, 16:24 ... kompressionsringarna klibbar fast i sot och inbränd olja i spåren så de inte längre kan följa med och täta när gapet ändras pga (frånvaro av) temperaturutvidgning i kolvar och cylinderväggar..
Effekten borde bli som störst om man kallstartar och kör någon minut, gärna med rejält gaspådrag så att kolvarna blir heta, och sen stänger av. Maximal termisk expansion på kolvarna kombinerat med minsta diameter på kalla cylinderväggar borde trycka in ringarna maximalt.. och fastnar de där så blir det tji tätning när kolvarna sen kallnar och krymper..

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]