av volvo740sugmotor - lör 08 feb 2020, 15:22
- lör 08 feb 2020, 15:22
Damen köpt en modern liten skitbil för vintern så sjufurtin och wranglern får vila på vintern. I boken står det att rekommenderad viskositet är 0w-20 men att man kan använda lite andra tjocklekar också om man vill. Verkar som det inte är så jätte noga där, vet en som kör 10w-40 och gjort det i många år i sin 0w-20 bil.
Har kollat på biltema och det verkar som att alla deras 5w-30 och nedåt oljor är så kallade longlife oljor, stämmer det överallt eller är det bara biltema som kör sådant? Det lilla jag vet om LL oljor är att de lämpar sig bäst för motorvägs bilar men jag kör relativt korta sträckor med varierande hastighet så då borde longlife inte vara något för mig men är alla lågviskositets oljor det så kommer jag inte undan och vill bilen ha det så borde det fungera bra?
Bilen vill även ha SM klassad olja och biltemas är SN så den borde fungera?(bakåtkompatibelt)
Vem tillverkar biltemas olja nuförtiden vet att det var statoil för många år sedan?
Bilen är en toyota IQ med 1 liters motorn och den underbara variomatic automat lådan.
MVH: en som gillar äldre och enklare bilar, nya är så bökiga med alla el grejer.
Har kollat på biltema och det verkar som att alla deras 5w-30 och nedåt oljor är så kallade longlife oljor, stämmer det överallt eller är det bara biltema som kör sådant? Det lilla jag vet om LL oljor är att de lämpar sig bäst för motorvägs bilar men jag kör relativt korta sträckor med varierande hastighet så då borde longlife inte vara något för mig men är alla lågviskositets oljor det så kommer jag inte undan och vill bilen ha det så borde det fungera bra?
Bilen vill även ha SM klassad olja och biltemas är SN så den borde fungera?(bakåtkompatibelt)
Vem tillverkar biltemas olja nuförtiden vet att det var statoil för många år sedan?
Bilen är en toyota IQ med 1 liters motorn och den underbara variomatic automat lådan.
MVH: en som gillar äldre och enklare bilar, nya är så bökiga med alla el grejer.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw