Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Var och besiktiga bilen . Framför mig stod en Audi A6 av nyare modell. Den var körd så långt att motorförsäkring inte gällde mer. Stackaren till bilägare hade råkat ut att bilens KAMKEDJA hade brustit. Och Audi ska vara en bil med kvalitet !! ELLER kanske inte?
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Är inte helt ovanligt. Händer ibland på de flesta märken där man har kedja. Tydligast var väl VW med förra generationen 1.4TSI motorn.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av lennarte
Många tror att har man kamkedja så slipper man problem, men det var förr. T.ex Mercedes hade kamkedja (och enkel överliggande kamaxel) redan på -50-talet och under dom år jag jobbade som bilmek bytte jag aldrig en kamkedja på dessa bilar trots olika motor modeller. Skillnaden var (nu gissar jag lite) lågvarviga motorer och dubbel kamkedja. Det var så även på typ Alfa Romeo, trots högre varvtal. Saab 99 hade enkel kedja på första generationen med vissa problem, och vad ja vet har dagen motorer enkel kedja
Min Mazda Pick up jag hade i många år hade dubbel kedja, där bytte jag kedja för det lät som en diesel när jag startade den kall. Där var hydraulisk kedjesträckare som gett upp så kedjan var ordentligt slak vid kallstart och när jag ändå skulle byta toppackning på den så plockade jag (begagnat) kamaxel, kamkedja och sträckaren från en betydligt starkare Mazda 626 motor (c:a 20000mil). Såå tyst och fint den gick sedan, och vad stark den motorn blev. Toppfarten ökade från c:a 120 km/tim till drygt 150 .... :-D
Jag skulle tro att på många motorer idag som har kamrem är livslängden lika lång på remmen som den är på vissa motorer med enkel kedja. Fast går man in i en bilhall och pratar om servicekostnad, så har motorn kedja så framhåller säljaren det som en fördel :P
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min bil jag köpte när jag var 18 med nytaget körkort hade kedja. Den fick vi byta vid 26000 mil (9 år gammal) då det rasslade i motorn...
Det var en Opel med rak 6 cyl. motor.
av Lövet
Stod killen och besiktade bilen med brusten kamkedja? Eller vad handlar det här om egentligen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ingen motor håller i evighet om man missköter dom. Spelar ingen roll om det är en audi, opel, mercedes, volvo eller en kia.
Kamkedja är ju ett väldigt dubbeleggat blad. Dom håller, i regel, längre än vad motsvarande kamrem gör, men dom kostar desto mer att byta och kan ofta ställa till med betydligt större problem när dom rasar.
Många kamkedjor kräver dock mellanservicar, där spännsten ska kontrolleras och ev. efterspännas. Något kamremmar sällan behöver. Slarvar man med det så kan det gå illa.
Användarvisningsbild
av Cotag
Några av de där TSI/TFSI-motorerna var ju helt hopplösa. Ihop med någon modell av DSG-låda så var det väl en ultimat sparkontoreducerare.
av Rådlös
Lucif3r: Säkert rätt med kamremmarna och kedjorna, men till min V70 2.0 F (Fordmotorn) nämndes inte ett ord om kontroll eller annan åtgärd för kamkedjan i serviceprotokollen. Och då har jag tillgång till dels Volvos eget serviceprotokoll i fyrfärgstryck, som visas här ibland och dels det protokollet som går att skriva ut från VIDA på verkstäderna.
Kanske man kan tolka det som att kedjan anses hålla bilens livslängd ut? Och jag tillägger: Det måste ju gälla det samma för 1.8 F-motorn. Det är samma motorblock men större cylinderborrning i 2.0 F.

Ett tillägg: För många år sedan hade jag en jobbarkompis som hade en Mercedes 220 SE. Gammal och skruttig redan då. Kamkedjan skramlade något fruktansvärt. Dieselmotorer kan ju knacka och låta, men dom knackar i alla fall i takt! Det gjorde inte den här Mercedesen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Kamkedjor håller i de allra flesta fall bilen ut, om den servas som den ska och med korrekt oljeklass. Det slarvas det ofta med, speciellt när den blivit gammal.

Några VAG-motorer är undantagna den "regeln", då flera (många) fått ras eller problem redan under garantitiden.
Då är något kraftigt fel i designen.

Vanligaste kamkedjeproblemen ligger visst med de mindre VAG-bensinmotorerna.
VAG-Dieslarna är ovanligare men sannolikt vanligare än andra biltillverkare.

Kamkedja med planerad bytesintervall har jag inte hört om.
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]