Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Haft inne bilen på verkstaden igår efter ett varningsmeddelanse.
Diagnosen som ställdes var att det är avgaser i kylaren och att topplocksbyte bör ske.
Servade bilen (8000 mil) förra onsdagen, alltså 9 dagar sedan och jag tycker att man rimligtvis bör ha upptäckt eller i vart fall sett tendenser till detta då.
Kan tycka att detta inte skall ske med så få mil?
Försäkringsbolaget anser att 25% av kostnaden skall jag stå för vilket jag tycker låter sanslöst orimligt med tanke på ovanstående.
Uppskattningsvis hamnar alltså räkningen på minst 10-12 tkr på mig.
Vad tycker ni andra? Är det rimligt?
Helförsäkrad via Volvia och alltid servad via auktoriserad verkstad.
Jag är lite krass. Men i grunden tycker inte jag att du borde betala alls. Är den skött som man ska ska en motor hålla helt enkelt. Sådant fel på så nu bil borde tillverkaren utan knussel lösa och det med mössan i handen. Men så ser inte verkligheten ut tyvärr.
Jag har ingen koll på frågan om priser men några andra kunniga här guidar dig säkert.
III skrev:Jag är lite krass. Men i grunden tycker inte jag att du borde betala alls. Är den skött som man ska ska en motor hålla helt enkelt. Sådant fel på så nu bil borde tillverkaren utan knussel lösa och det med mössan i handen. Men så ser inte verkligheten ut tyvärr.
Jag har ingen koll på frågan om priser men några andra kunniga här guidar dig säkert.
Precis det jag menar, för mig handlar det om trygghet när jag väljer att köpa, serva och använda mig av anknutet försäkringsbolag. Tycker det rimmar väldigt illa så som situationen är just nu.
Hoppas på att någon fliker in, man måste väl ändå kunna förutse en sådan här grej om bilen är på 8000 mila service 7 arbetsdagar innan?
matte25 skrev: lör 08 feb 2020, 11:51 man måste väl ändå kunna förutse en sådan här grej om bilen är på 8000 mila service 7 arbetsdagar innan?
Hur ska man kunna förutse ett sprucket topplock?
Jag förstår inte alls vad service har med ditt problem att göra, tror du pst har en kristallkula?
s6025t skrev: lör 08 feb 2020, 14:11 Har bilen passerat 8000mil eller är äldre än 5år?
Emissionsgaranti gäller till 8000 mil eller 5år isf ska biltillverkaren stå för reparation när det är avgas relaterat fel
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2011-318
Med tanke på 22 § i avgasreningslagen så är det tveksamt om den är tillämplig i fall som detta.
Vet du om det finns fall där man fått igenom en sprucken topp med hänvisning till den lagen?
Åtgärdades återkallelse R29947 (EGR) vid servicen dagarna innan lampan tändes? Vad hade bilen gått exakt vid servicetillfället?

Verkar inte speciellt ovanligt dessa fel tyvärr.
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]