NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
vjohnj skrev: tor 06 feb 2020, 13:12 Ja det är ett måste. Har du bytt ok så har du fått in luft i system.
Okej, tack för den informationen. Då blir det till att lufta bromssystemet. :-)
Bilagor
image.png
image.png (1.15 KiB) Visad 667 gånger
image.png
image.png (1.15 KiB) Visad 667 gånger
av Andreas12
Ang handbromsen brukar jag palla upp baken på bilen, dra handbromsen 1hack o känna på båda hjulen hur dom rullar.
Sen tar du ett hack till osv , hjulen ska låsas på samma hack..
Den lilla skillnaden där blir efter det är godkänd ..sen brukar jag försöka få den att låsa på max 4e hacket.
Lättast att lufta oket är att ta en flaska med bromsvätska i o koppla slang mellan luftnippel o ner i burken under nivån med vätska
Sen öppna nippel o pumpa några ggr klart...
Brukar använda vanlig vacumslang, den sitter bra på oket .
Håll koll på nivån i bromsvätska behållaren , går den tom får du göra om det.
av Andreas12
Ang den rundade skruven prova med riktig krafthylsa , där är bättre passform o kan lösa problemet.
Nästa alt är tumhylsa som man slår på..
Sista alt svetsa på en mutter o dra loss den .
Användarvisningsbild
av Erik Å
pavan skrev: tor 06 feb 2020, 12:21 Problemet är att jag inte kan mäta bromskraften själv som dom gör på besiktningen..
Ta en provtur, kolla noga i backspegeln och bromsa sen ner hastigheten från t.ex. 70 till nästan stillastående ett par gånger, det ska vara distinkt inbromsning men inte hård.. :-) Hoppa ur, slicka på fingret och känn försiktigt på bromsskivorna. Vänster och höger på samma axel ska kännas lika varma och skivorna fram bör bli ungefär dubbelt så varma som de bak. Stämmer det så brukar bilprovningen också vara nöjd :P

Luftning av bromsok blir en barnlek med en "Luftman" (finns hos t.ex. Mekonomen, tyvärr oförklarligt dyrt för en smäckig plastbit och en slang..) Man trycksätter bromsvätskebehållaren från t.ex. reservhjulet och sen behöver man bara öppna luftningsnipplarna i tur och ordning. Med en transparent plastslang på nippeln så ser man när luftbubblorna tar slut.. Vanligt däcktryck är lite för högt så jag har kompletterat med en tryckregulator 17-179 från Biltema. Ca 1.5 bar är rätt lagom https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv
av pavan
Okej intressanta svar. Kollade på någon video online och där använde han inget som helst verktyg till luftningen, han verkade bara släppa ut luft bubblor direkt från luftningsventilen, om jag kollade rätt?
Biltema verkar ju ha en del billiga verktyg för luftning.

Behöver man lufta vid alla oken eller räcker det vid det som jag bytt?

Så man behöver fortfarande pumpa på bromspedalen för att få ut luften, det räcker alltså inte med att öppna ventilen och "släppa ut" luften, om man inte har ett av dessa dyrare verktyg som suger ut luften eller liknande?

Angående den rund dragna skruven, det går nog inte att få loss den med något verktyg överhuvudtaget, för sexkants skruven är i princip helt rund förutom på två av dom sex kanterna, och utsidan/ytterkanten på skruven är dumt nog tillverkad helt rund, istället för som en vanlig "kantig" skiftnyckel mutter. Och den sitter fast stenhårt, använde 556 först och tog sedan i för kung och fosterland ett antal gånger innan den vart rund.
av vjohnj
Menar du glidpinnen på ok?
Ang luftning har du inte fått in luft i system så räcker det med det du bytt.
Och du behöver inte massor av extra saker för att lufta. Som ovan en flaska med slang i bromsväska så luft inte baksugs vid pedal tramp.
av pavan
Jag köpte en billig flaska med slang på Biltema för 69 kr, slangen har inbyggd backventil, så detta ska tydligen hindra luft från att komma in i systemet? Men man kanske ändå ska ha bromsvätska i flaskan då?

Skruven som dragits rund är en av två skruvar på bromsokshållaren, alltså andra delen av bromsoket, eller vad man ska kalla det? Det är två skruvar på själva oket, alltså glidpinnarna, och sen två på hållaren. Skruv huvudet är tillverkad helt rund runtomkring och sen har den ett sexkants hål i mitten på skruv huvudet. Jag kunde byta oket utan att ta bort hållaren, men kunde inte byta skivan eftersom hållaren sitter i vägen.
Äger ingen svets maskin heller dessvärre.
av vjohnj
Om du har backventil så ska du inte behöva, men om du känner dig osäker så häll i lite.
Anf glidpinne så kolla här. Ca 3.10min in i film

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]