Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
Funk skrev:Bensinvärmare i en S60 kostar mellan 12-15000 att eftermontera...uppgifter jag fick förra vintern..

/Thomas
Fy fan att det var så dyrt. det trodde jag inte. Säljaren på 05:an säger att allt är i mycket bra skick. Har inte ännu sett den i och med att den är rätt långt iväg. Men man beöver alltså inte vara rädd att allt ska rasa på den för den gått ca 17000mil.
av Motörhead
Nu har ju inte jag riktigt en sån bil, men däremot kan jag svara vad gäller milen. Jag köpte min -03 för ett år sedan, hade då gått 16500 mil (försäljare som haft den) och naturligtvis var jag också fundersam på milen. Inuti är den idag (18000 mil) nästan i nyskick. Motorn går mycket bra, däremot har jag en vanlig V70- sjuka, nämligen en aningen trög växellåda. Är tydligen den splinsade axeln som behöver fettas om.
Det enda som milen gör sig påmind om är väl att lacken inte är superfräsch då många mil= blästring på våra vägar.
Det går inte att jämföra "gamla" bilar mot nya vad gäller miltalen OM de är servade. I ditt fall så hade nog jag också satsat på den nyare.
av Nusse77
Jag hade också valt 05:an. Mycket pga faceliftet, men även för att den dyra servicen med kamrem är gjord på den nyligen (det är väl 16.000 mil?).
Sedan så beror det ju mycket på hur "rätt" bilen känns i övrigt med färg, klädsel, utrustning etc.

17.000 mil är inte mycket på en nyare Volvo om den är servad och vårdad, min gamla V70 hade gått 29.000 mil när jag sålde den i våras och den gick hur fint som helst.
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag hade också köpt 05:an.

Har lite svårt att förstå rädslan för miltalet.
Det primära måste vara skicket och hur bilen är servad.

:D
av matte75
Nusse77 skrev:Jag hade också valt 05:an. Mycket pga faceliftet, men även för att den dyra servicen med kamrem är gjord på den nyligen (det är väl 16.000 mil?).
Det är vid 18000 mil som kamremmen ska bytas. Vad kan det kosta? På min V70-98 2.5T så var det ganska billigt. Mindre än 2000kr.
Användarvisningsbild
av gooose
Kamrem bytes from åm05- vid 18000mil med remspännare +brytrulle+ flerkilsrem

Vad det gäller geartronic så är det endast spakstället+programvara som skiljer
A-lådan är den samma så geartronic funktionen sakl ej ge dig några problem
av matte75
gooose skrev:Kamrem bytes from åm05- vid 18000mil med remspännare +brytrulle+ flerkilsrem
Har du en aning om vad detta kostar?
Användarvisningsbild
av polcirkeln
matte75 skrev: Jag är mest sugen på 05:an i och med faceliften som du nämner plus att det är navigator i den. Hur tycker ni dom ligger prismäsigt? Båda är svensksålda och fullservade.
Tror du skall fundera mer på skicket än exakta miltalet. Räkna på hur länge du förväntar dig ha bilen så blir kanske inte skillnaderna i förutsägbar service så stor.

Facelift ett tydligt + för 05:an. Bensinvärmare tydligt + för 04:an på vintern (notera att jag som tycker det endast har dåligt skidföre 3 månader om året, vilket möjligen kan färga min uppfattning en aning;-).

Skulle för egen del inte räkna RTI som någon större faktor i beslutsprocessen. Kulhetsfaktorn med fler knappar att pilla på går över hyggligt snabbt och man sitter hellre inomhus och pillar på en medtagbar och användarvänlig GPS, är harvar med gammal fast monterad GPS i bilen. (Om det är TV/Video-utbyggnad du söker finns det en del intressant att köpa på volvotech.eu)

Automat har ju båda, vilket är trevligt. Ingen nackdel med Geartronic jämfört vanligt automat - är ju samma låda i botten, vilket redan flera skrivit om.
av matte75
Dags att uppdatera min gamla tråd :D

Jag har nu köpt en V70 2.5T -05:a Business Plus med:

Bensinvärmare
Silvermetallic
Drag
Nya vinterdäck på 16 tums alufälgar
En ägare
Fullservad på Volvo
Mr Cap behandlad
13800mil
Spaceball-växelspak
Tonade rutor
Elstol
Svart halvskinn inredning
Mesh-panelen inne i kupén
Manuell växellåda

Har bara haft den en dag men är jävligt nöjd än så länge.

Jag gav 168000kr för den. Tyckte det var ett bra pris. Vad tycker ni?

Har lite problem med den ena nyckeln. Själva nyckelämnet fastnar inte i "infällt" läge. Är det något man kan fixa själv eller är det en ny nyckel som gäller. Plus att vindrutespolningen inte funkar, bara på stålkastarna.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Grattis!!
Säger bara det, frågar du mig har du gjort ett jättebra val!!
Jag tror du kommer bli supernöjd!!
168 låter riktigt bra.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]