Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Har testat en kupé värmare av märket Gotech(1200w) som följde med vår Volvo V70 -08 men den hinner inte ens tina framrutan under 45 min trotts att det endast är par minus?

Krävs det kanske mer tid eller finns det bättre produkt? Kanske Carlix waveline 1700w ? Annars får man kanske sättas timer på uttaget som kopplas till bilen.
av MickeM
Hur har du den i bilen då?

Jag byggde en fot till min urgamla Calixvärmare (80tal) för att få upp lufflödet i kupén.
Det blev betydligt bättre än när den stod platt på golvet och blåste in under passagerarsätet.

Men isfria rutor på 45min, får det inte vara särskilt kallt.

Med 10A säkring har du 2300w att "leka med" för motor+ kupevärmare. Över 1700w kupevärmare får du nog säkringsproblem.
av snowman
Denna är monterad på passagerarsidan på höger vägg mot växellådan/konsol och den är riktad så att luften precis går snett upp förbi stolen.

Bilen har ingen motorvärmare vad jag känner till.

Så 45 min räcker alltså inte, isåfall måste den startas med timer. Hur lång tid skulle du säga krävs?
av Rådlös
Märkligt om du inte har en motorvärmare, om du inte drar kabeln till fläkten genom bilfönstret eller annat. (Sådant förekommer)
Om du Ohmmäter på stiften i kabelintaget vad får du då? Sedan räknar du följande lilla ekvation: P=Ukvadrat /R
P är effekten Watt. Ukvadrat är 230 x 230. Och R är Ohmen, motståndet som du har mätt i intaget. Sedan hade du en kupévärmefläkt på 1200 Watt.
Motorvärmare som värmer vattnet brukar ha en effekt mellan 400 och 600 Watt. Bara att jämföra med det P du räknade fram.
Det finns en annan metod där man bara behöver räkna pengar. Dock inga svindlande summor. Den här elmätaren kan du ställa in för att mäta Watt direkt, utan ekvationer. Du får svaret direkt på hur mycket effekt din värmeanläggning drar och kan då konstatera om du har en motorvärmare eller inte. Du behöver inte programmera in Kilowattpris och datum etc. etc. för denna mätövningen. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/
Vad har du för motor i bilen?

Ett tillägg: Den kupévärmarfläkt du nämner: https://www.clasohlson.com/se/Kup%C3%A9 ... r364545000
ställer in sig själv beroende på temperaturen i bilen. Om det är svinkallt i kupén så kör den på max effekt 1200 Watt. Om det bara är runt 0° C i kupén så styr den sig själv till lite måttligare effekt.
Så du vinner knappast något på att köra kortare tider med fläkten. Låt den gå tills det är varmt (rumstemperatur 20° C räcker) i kupén.
Men vi ser dessvärre att den fläkten inte säljs längre. Men dom flesta fläktar i dag har denna funktionen. I alla fall om vi talar om kupévärmefläktar avsedda för bilar. Något annat är inte godkänt. Och någon påpekade i tråden att säkringen i uttaget vanligtvis ”bara” är på 10 Ampere. Det är också viktigt att tänka på.
av snowman
Kan man se på något vis om bilen har motorvärmare utan att göra den där uträkningen? Hur fungerar en motorvärmare? Sköter den sig själv så snart man sätter i kontakten?

Jag vet ju inte riktigt hur denna installation är gjord, men det jag kan se är att det sitter ett uttag längst fram på vänstersida(kofångare). Ser ut att vara någon form av standarduttag med lucka. I bilen på passerarsidan har man satt ett eluttag(230) nere vid fötterna.

Jag har förövrigt en elmätare som mäter all el som går åt i huset så jag bör kunna se på den vad som händer när bilen kopplas in. Bilen står ute och även uttaget finns utomhus så allt som kopplas in där måste vara IP44 klassat.
av Rådlös
Om man vill se en motorvärmare direkt som "lekman" eller "oinformerad ickemekaniker" Så bör man veta vilken motormodell du har. Det finns i princip tre olika motorvärmare. Dom har samma funktion och verkningssätt, men monteringen skiljer. Därför bör man veta var man skall leta.
Men en motorvärmare är en värmetråd som är instängd i först ett elisolerande skal och sedan i alternativ 1. och 2. värmer motorns kylvatten. i alternativ 3. värmer den i huvudsak motorns olja samt lite angränsande ytor av motorblock och oljetråg. I verkligheten kan dom se ganska olika ut. Ett har dom dock gemensamt. Dom har en elektrisk ledning ansluten. Av säkerhetsskäl går den ledningen inne i något som kan liknas vid en svartmålad duschslang. Sådana finns i och för sig på många ställen i en modern bilmotor. Och det finns också en massa andra ledningar och rör så det kan vara svårt att se det man vill se om man inte vet var man skall leta. Därför hade i alla fall jag föredragit att mäta antingen i kabelintaget, innanför luckan i framskärmen med en multimeter. Eller lite enklare, med en elmätare på stolpen/vägguttaget där du ansluter den yttre kabeln.
Och till Freak1 kan vi tillägga att det finns säkert många olika mätarmodeller. Men den modellen som jag föreslog har jag själv här. Dock inte köpt på Jula utan hos min lokala elinstallatör. Men det innebär ju att jag har bruksanvisningen här och vet hur man läser av den. Men som sagt, din fungerar säkert också.

Men åter till Snowman, låt oss få veta vilken motormodell du har och om du har tillgång till något löst handhållet mätinstrument?

Jag skall tillägga lite om motorvärmare. Om det är någon form av vattenvärmare så brukar dom vara på mellan 400 och 600 Watt. Dom kan sitta monterat instuckna i motorblocket. Detta anses som det mest energieffektiva. Men dom är lite ovanligare i dag på grund av att det är så ont om plats i moderna motorer. Då kan man i stället ha en motorvärmare som är inkopplad och monterad på någon av motorns kylvattenslangar. Detta fungerar också, men kanske inte riktigt till 100 %. Den tredje sorten har jag också berört. Det är den som sitter på utsidan av oljetråget. Den värmer i princip bara oljan och lite "spillvärme" till motorblocket. En vanlig effekt på dessa värmare är 300 Watt, vilket anses och upplevs som i "snålaste" laget.
En elmotorvärmare bör bara vara inkopplad max 2 till 3 timmar. Utöver den tiden värmer den mest bara den omgivande luften runt bilen. Moderna värmarsystem är byggbara så att man kan ha en timer som sköter värmarens drift. När man inte värmer motorn kan man om man vill t.ex ladda batteriet. Det går även att fjärrstyra med mobiltelefon.
Det är inte tillrådigt att låta motorvärmaren sitta inkopplad över obestämd tid. Då brinner den upp till slut. Undras hur jag vet det? Så max 2 till 3 timmar. Är det milda vintrar kanske det räcker med 1 till 1 och ½ timma.
Sedan finns det lite ännu mer avancerade värmesystem, men det kan vi ta en annan gång.
av snowman
Tack,

Det är en Volvo V70 2.5T 2008 men jag ska titta närmare på vad motorn har för beteckning. Jag har multimeter såklart så jag kan absolut prova mäta uttaget på bilen. Jag hänger dock inte med på hur man mäter i väggen där man kopplar kabeln? Menar du att man ska mäta under spänning? Och isåfall hur skulle det gå till?
av Rådlös
Oh nej! Ingen multimeter i vägguttaget.
Du skall mäta i det lilla intaget som sitter i luckan i vänster framskärm. Och du mäter Ohm på dom stiften. Det är tre stift men det ena är skyddsjorden så om allt är helt så får du inget utslag på det stiftet men på dom två andra hoppas vi. Och du kan ju köra din kupéfläkt så det tyder på att allt fungerar.
Ett tips: Koppla bort kupéfläkten när du mäter. Den vet vi ju redan att den är på max 1200 Watt. Då får du svar direkt på hur många Ohm din motorvärmare är på. Sedan räknar vi P=Ukvadrat/R. Svaret ger en vägledning om vilken typ av motorvärmare du har.
Du skall få en bild här:

Bild
Kabelintag.jpg
Add description
Kabelintag.jpg (23.99 KiB) Visad 1699 gånger
Det till vänster är skyddsjorden. Dom två andra, över och under är fas och nolla. Det är på dom du skall mäta.

Den andra kontakten på första bilden är en DEFAkontakt, men den är nog inte aktuell här.

Nu ser jag att forumet eller min dator??? Kastar om bilderna!!! Den undre bilden hör till den övre texten och tvärtom.

Hade du haft den elmätaren, eller en snarlik, som vi har pratat om skulle du ha pluggat in den i ditt vägguttag/elstolpe. I mätarens uttag pluggar du sedan den kabeln som går till bilen och ansluter kontakten i bilens intag. Då mäter elmätaren hur mycket effekt du använder. I det läget skall du inte använda någon multimeter.
Bilagor
DEFA och CALIX.jpg
Add description
DEFA och CALIX.jpg (107.98 KiB) Visad 1699 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom flesta värmare idag verkar vara på 900 och/eller 1200W (även 1400W, finns i alla fall på Jula). Dom har idag ingen del som blir riktigt varm, elslingorna är ingjuta i aluminium och vad dom kallar Självreglerande PTC-element vilket gör att den anpassar sig till omgivningstempetuen. Jag köpte på ÖoB för 99 kr för typ 8 år sedan och använde det 2 tim morron och kväll när jag jobbade. Funkade fint.
Jag tror TS kan ha en motorvärmare av utanpåliggande typ, en typ aluminium bit som skruvas utanpå motorblocker. Smidigt att montera, men int lika effektivt. Motorvärmare sitter ofta under under avgasgrenröret, svårt att se
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw