Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebathler
Jag fick åka bärgare med min T8 en vecka innan jul då sköldpaddan börjat lysa vilket föregicks av två ganska kraftiga rökmoln bakom bilen. bilen verkade inte gå på alla cylindrar. Mycket riktigt visade det sig att två tändstift var paj. Alla tändstift byttes och allt var frid och fröjd ända tills igår då sköldpaddan började lysa igen och det fanns ingen kraft alls i bensinmotorn. ringde VOC igen och fick en bärgare. (smidigt med elmotorn då man kan köra upp bilen själv på bärgningsbilen). Fick precis svar att den misstände på en cylinder och de har bytt tändstift.

Någon som varit med om något liknande?

En annan sak när använder VOC och bärgar bilen får man hyrbil i tre dagar. Om jag hade kört bilen själv till verkstaden hade jag då fått hyrbil? eller ska man alltid ringa VOC och bärga bilen så fort det händer något så att man får hyrbil åtminstone tre dagar?
Hej,

Hade samma fel på min T5a (samma motor i grunden?) och den misstände på 2 cylindrar, de bytte tändstift, tändspolar, samtliga insprutare byttes utan resultat. Först efter journal från Volvo lyftes toppen och det var någon form av sotmassa som satt igen sig i ventilerna. Samtliga ventiler byttes och en ny topp monterades och sedan dess har bilen gått som en klocka, allt detta gjorde mars 2019.

Som svar på din andra fråga så var detta garanti och då fick jag gratis hyrbil under hela perioden, ca 1 och halv månad.. Dock ska väl alla garanti utföranden fri hyrbil oavsett om den kommer in med bärgare via voc eller om du kör in den själv. 3 dagar gäller troligtvis som en garanti tills dem vet om det är ett garanti åtagande eller "handhavande" fel som orsakat felet, i ditt borde du få ha hyrbilen fritt tills det att din bil är åtgärdad.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

av Lockis
Ta alltid bärgare. Att köra bilen kan göra saken värre, och då kan det bli dyrt.

Men som svar på din fråga: det ingår bil i 3 dagar på assistans garantin. Men din vanliga garanti erbjuder längre. En garanti får inte kosta pengar.
av Sebathler
Så länge det inte är röda lampor ska det väl egentligen inte vara några problem att köra till närmsta verkstad, om man inte är väldigt långt ifrån verkstaden. I just detta fall hade jag ca 2 mil kvar på batteriet och bara några kilometer till verkstaden men ville inte chansa på att inte få en hyrbil direkt.

@volvordesign89, fortsatte motorn misstända när de hade bytt allt eller funkade det ett tag och sen kom problemet tillbaka?

eftersom problemet uppstått tidigare skulle de ha kvar bilen och felsöka den mer och förhoppningsvis hitta orsaken.
Problemet för min del var att den gick ojämnt de första 10-15 sekunderna efter start, spelade ingen roll om det var varmt eller kallt ute. Bilen startade men drog och "harklade" sig på tomgång och dog vid ett flertal tillfällen. Hade den inne 2 gånger för detta men de hittade inga felkoder och sa att bilen gick bra, bytte PST och han hörde direkt när han startade bilen att den gick ojämnt. Han började att byta tändstiften utan resultat, efter det gjordes ett komprissionstest som visade att den misstände på 3 av 4 cylindrar och då började felsökningen med det jag nämnde tidigare.

Som sagt, fick aldrig svar på VAD som orsakat men eftersom dem bytte ut toppen så torde det väl vara något fel där iom att bilen betett sig på detta vis sedan den hämtades ut. Kan vara placeboeffekten men jag tycker bilen går mycket bättre nu.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

av Lockis
Sebathler skrev:Så länge det inte är röda lampor ska det väl egentligen inte vara några problem att köra till närmsta verkstad, om man inte är väldigt långt ifrån verkstaden. I just detta fall hade jag ca 2 mil kvar på batteriet och bara några kilometer till verkstaden men ville inte chansa på att inte få en hyrbil direkt.
Du får ju självklart köra om du vill. Men för att din assistans försäkring ska gå in måste du bärgas vill jag minnas.
Tror också att det står i något villkor att man inte får köra bilen mer än nödvändigt men jag är inte helt säker på detta.
av kantarell
När en av mina tidigare bilar en gång gick över till "snikläge" och alltså knappt var körbar så kom jag överens per telefon med Volvo Assistans om att köra den till närmaste Volvoverkstad, ca 10 km, med rätt till hyrbil fast den inte bogserades till verkstaden vilket enligt Volvo Assistans var ett krav för att hyrbil skulle erbjudas. Problemet bestod för övrigt av ett dåligt bränslefilter som monterats strax innan vid en vanlig service.
av Sebathler
Nu har jag fått tillbaka bilen tillfälligt, felet bestod i en felande bränslepump som inte gav tillräckligt högt tryck vilket resulterade i oförbränt bränsle i motorn. efter byte av bränslepump fick jag tillbaka bilen bara för att samma dag få motorlampa att lysa igen. Då hade katalysatorn gett upp. Nu är katalysatorn bytt men fler delar av avgassystemet ska bytas det fanns delar från katalysatorn som skramlade och inte gick att få ut. I väntan på avgassystemet har jag fått tillbaka bilen.

Måste säga att bemötandet från verkstaden har varit exemplariskt, de har varit och hämtat bilen på mitt jobb och kommit med en demobil som lånebil under tiden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sebathler skrev: ons 04 mar 2020, 14:27 Måste säga att bemötandet från verkstaden har varit exemplariskt, de har varit och hämtat bilen på mitt jobb och kommit med en demobil som lånebil under tiden.
Så ska det se ut, föredömligt! :-)
Bilen står påvolvo svårt att komma åt? Fösäkringsbolaget tror ochså på egrkylet men nu har de kört nio mil med bilen trasig enligt on call. Så nu är nog motorn trasig med!?

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]