Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1362652
Dextre skrev: tis 04 feb 2020, 11:22 Vid ett ordentligt gaspådrag bluddrade motorn nästan..
Det kan väl knappast vara spjällhusets fel? Slitna potentiometrar borde rimligen bara kunna ge små felaktigheter på trottelspjällets läge (kan föralldel märkas på tomgång men knappast på fullgas). Om det blir stora avvikelser kommer du att få felkod plus limp home mode eftersom det finns dubbla potentiometrar där signalerna hela tiden jämförs med varandra.. Allt för att förhindra att motorn rusar vid eventuellt fel. Någon har gjort ett bra jobb med sin FMEA och fångat upp risken ;-)

Atech2 verkar fortfarande vara igång, av websidan att döma. Vad jag minns (det var några år sen jag bytte) så beställer man ett spjällhus från dem och efter bytet så skickar man in sitt gamla.
Vad är det för årsmodell och bil vi pratar om? Fick inte V70N spjällhus från Bosch redan under 2001?
av borstarmicke
#1362942
V70n med turbo fick bosch-spjäll 2002, sugisarna 2003 har jag för mig...

Min 02:a uttagen i maj har bosch, jobbarkompisens 2.4t 01:a har MagnetiMarelli...
av Dextre
#1362963
Det är S60 2,4T-01 så den har inte uppdaterats.

Fullgas kan jag inte säga att det var jag lade på, men ett ordentligt gaspådrag iallafall. Den känns väldigt ojämn och tvekande vid låga varvtal och hastigheter och tomgången är riktigt "jobbig". Det är det huvudsakliga felet. Man märker inte några driftsproblem på landsväg. Köra om går bra bara man väljer låg växel.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]