Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: ons 05 feb 2020, 22:09
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: ons 05 feb 2020, 21:48 Även om jag tyckte att solpaneler är fult så är det mina grannars fulla rättighet att göra vad de vill med sitt hus. Det torde vara en ganska Trump-kompatibel åsikt.
Tyvärr för dig, så är det absolut inte, då kan du inte USA. Har bott där i 10 år. Tvärtom är det i de flesta villaområden. Det måste se snyggt ut för annars klagar grannar och "Town" och "Community" knackar på dörren.. Och många områden har strikta regler hur det skall se ut.
Medan andra områden har inga regler alls knappt, där ser det ut som f_n å andra sidan. Vad föredrar du att bo nånstans?

Sverige är rätt fritt i jämförelse med USA.
Fast nu bor och pratar jag om Sverige. Där har vi rätt strikta bygglovsregler, att man tycker att något är "fult" är lyckligtvis inte en faktor där annat än planbestämmelserna.
Vad som händer i USA tycker jag inte är så intressant faktiskt.
Det gör du ju inte. Det var ju du som tog upp om Trumpkompatibel åsikt. Fast du har ju fel. Eller har svårt att släppa det? Måste du bara ha rätt? I så fall hoppa av. USA är rätt styrt. Man märker rätt snabbt när man bor där. En massa regler om allt och långsamma myndigheter och förlegad administration. Att deklarera klarar man inte själv tex. Skithög fastighetsskatt i USA. Allt kostade 2018 sist jag var där lika mycket som Sverige eller mer, förutom restauranger, hemhjälp och bensin. Tom en kanot måste vara registrerad om du skall paddla och massor av annat. Sverige är enklare och smidigare att bo i. Mycket färre regler att förhålla sig till i Sverige. Fråga mig om vad du vill om USA.
Man måste nog bo eller ha bott i USA för att bli så påverkad att man tror att det Trump gör skulle vara bra för landet.
En värre stolle har aldrig funnits i en demokrati. Ett riktigt skämt är vad han är.. som dessutom är narcisit.
Sök lite på "Narcissistic Personality Disorder symptoms" och jämför med Trump. Det är alltså inget skämt eller mening att nervärdera vad du tycker. Man kan helt objektivt diagnosera honom.
Läskigt att han sitter på den makt han sitter på, och att han duperat så många Amerikaner att han nästan fick hälften att rösta på honom.
Trump har inte dödat nån av vad jag hört.. USAs militär gjorde det.
Däremot har han säkert varit med i beslutet att döda.. Men det talar ju verkligen inte emot att han har peronlighetsstörningar.
Värst vad noga det var med orden här då. Jag bryr mig inte om vad Trump har för diagnos, det viktiga är vad han åstadkommer.

Henry Ford var nazist, men han byggde ändå en massa bilar. Roosevelt satt i rullstol. Kungen har dyslexi.
Vi måste försöka gå vidare från det här spåret, tråden kommer inte kunna hållas öppen annars
Det har du rätt i.

Vad jag försöker föreställa mig är hur det kommer se ut på parkeringen utanför kontoret om 10 år. Det jobbar väl 1200 pers här och hälften åker bil och det finns idag ett ladduttag som är gratis.

Hur kommer detta se ut om 10-15 år med 100 % elbilar.

Kommer det att finnas ladduttag på varje plats ?

Kommer elen vara gratis som nu?

Kommer man få förmånsskatt för gratis el?

Kommer det bli så man får betala för laddningen?

Kommer det istället att finnas ett fåtal snabbladdplatser istället för långsam laddning på alla platser så folk får spinga in och ut under dagen och flytta runt sina bilar så alla kommer åt att ladda?

Eller laddar man inte alls på jobbet utan bara hemma ?
VolvoB20 skrev:Kommer det att finnas ladduttag på varje plats ?
Sannolikt inte eftersom laddningen sker hemma i majoriteten av fallen. Det finns ju inte bensinpump på jobbparkeringen heller.
VolvoB20 skrev:Kommer elen vara gratis som nu?
Garanterat inte och det ska den väl inte vara heller. Alla andra förmåner från arbertsgivaren beskattas i olika form. Om det kan vi tycka mycket men att arbetsgivaren skulle kunna ge lön i form av el skattefritt är bara märkligt.
VolvoB20 skrev:Kommer man få förmånsskatt för gratis el?
Helt säkert, alternativt blir det som på mitt jobb att en leverantör har monterat och tar betalt för elen (för ett pris vi förhandlat som är högre än hemma men mycket lägre än publika stolpar) Då uppstår ingen förmån.
VolvoB20 skrev:Kommer det bli så man får betala för laddningen?
Helt säkert
VolvoB20 skrev:Kommer det istället att finnas ett fåtal snabbladdplatser istället för långsam laddning på alla platser så folk får spinga in och ut under dagen och flytta runt sina bilar så alla kommer åt att ladda?
Det beror nog på hur parkeringssituationen ser ut. Vissa ställen lämpar sig kanske inte för att utrusta med eluttag vid varje plats. Då kanske man fåtr "tanka" ett par timmar och sen flytta.
VolvoB20 skrev:Eller laddar man inte alls på jobbet utan bara hemma ?
95%> av laddningen lär ske nattetid. Bara en parallell (halvbra men ändå relevant) så hade ju BMW i3 tidigare en modell med Range Externder (dvs en liten motor som laddade batteriet och gav 10-15 mil extra. "Alla" behövde ju den och därför utvecklade BMW två parallella drivsystem i bilen till en massa extrakostnad. Resultatet? Man plockade bort den ur sortimentet efter ingen använde range extendern i verkligheten när ägarna sedan tillfrågades. Det var alltså bara ett upplevt behov, inte ett faktiskt.
Jag antar att de flesta parkeringsplatser där det går att installera el kommer att få el. I norra delen av landet är det sedan länge mer eller mindre norm att ha eluttag vid parkeringsplasterna, eftersom motorvärmare är bra att ha när det är minus trettio. Det tog rätt lång tid innan jag insåg att det gick att ta betalt för en parkeringsplats som inte hade eluttag.

Där det inte fungerar så får man väl ladda hemma. Det kommer inte att fungera för alla, men för rätt många.

Det börjar bli rätt troligt att min nästa bil blir en elbil. Dock blir det som andrabil, den bil jag åker långt med lär inte bli elbil på ett tag.
Malmstroem skrev: tor 06 feb 2020, 15:30 Jag antar att de flesta parkeringsplatser där det går att installera el kommer att få el. I norra delen av landet är det sedan länge mer eller mindre norm att ha eluttag vid parkeringsplasterna, eftersom motorvärmare är bra att ha när det är minus trettio. Det tog rätt lång tid innan jag insåg att det gick att ta betalt för en parkeringsplats som inte hade eluttag.
Innan vi flyttade till hus och bodde i lägenhet så instalerade man uttag på alla parkeringsplatser, Dock skulle man inte dra mer än över strax 1 kW för varje plats var säkrad med 6 amp.

Jag antar att det tar en stund att ladda med 1 kW, men man har ju hela natten på sig så.....
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]