ICEnow skrev:joel80 skrev: ↑mån 03 feb 2020, 17:41
GLIZ skrev:Elbilen i sig är inte så tokigt men vart ska all el som går åt att ladda några miljoner elbilar framöver, bara här i sverige tas ifrån.
Om det bara gäller elbilar så har vi redan nästan det tredubbla i elproduktion till övers. Förra året exporterades rekordmycket el.
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... -nagonsin/
En nettoexport på över 25TWh.
Skulle vi få 80% elbilar i vår bilpark (ca 3 900 000st) som kör i snitt 1250mil per år (tot 4,875 miljarder mil) skulle det behövas ca 9,75 miljarder kWh, vilket är 9,75TWh.
Fördelen med elbilar här är att de flesta kan styra laddningen till natten då effektbehovet i övrigt är lågt. I Norge har man konstaterat att över 95% av laddningen görs med "långsamladdning när bilar står parkerad, då oftast hemma under natten.
Min bil snittar ca 1,7kWh/mil, så ligger lite under 2kWh/mil jag räknar på här. Stora Tesla Model X drar närmre 2,5kWh/mil.
Den laddare jag har kör "smartladdning" och styr laddningen till de billigaste timmarna på dygnet och det påverkar sen mitt elpris så det blir lägre.
Jag ställer in att jag vill att den ska vara full kl 7:30 på morgonen och så sköter laddaren resten. Behöver jag kan jag bypassa det så den laddar direkt när jag kopplar i sladden.
intressant. Men hur gör du innan det börjar ladda på kvällen eller natten och behöver åka iväg med sjukt barn till sjukhus eller om nån släkting 10 mil bort blir dålig och behöver hjälp eller inbrott i sommarstuga 15 mil bort? Eller nån panik på jobbet och du behöver fara iväg snabbt nånstans på kvällen? Eller på semestern med dålig laddning om ditt barn blir skadat och måste till sjukhus, hinner inte vänta på ambulans som är 10 mil bort?
Har du en back-up bensinbil?
Sånt tänker jag på, säkerhetsmässigt.
Som Lövet skrev är det ju väldigt sällan man kommer hem med helt tomt batteri. De flesta dagar kopplar jag inte alls in den då jag kommer hem med över 60% och inte ska på långresa dagen efter. Precis som att jag gissar att du inte åker och säkerhetstankar bilen så snart den är på halvtank.
Kommer jag hem med väldigt tomt kopplar jag i den direkt och låter den ibland starta laddningen direkt så att jag snabbt får några mil. Sjukhuset är bara en knapp mil bort, och ca 3km hemifrån är närmsta snabbladdaren om det verkligen skulle krisa, där får jag i en mil på ca 2-2,5min. Men som sagt, det är ju inte något scenario som är något att oroa sig över.
I nuläget har vi en V60 T4F men den kommer så småningom bytas mot elbil också, så snart en av dem blir med dragkrok. Och även då kommer det inte vara några problem då vi aldrig kommer komma hem med båda bilarna tomma efter långresa med båda samtidigt.
Behöver jag åka långt finns alltid snabbladdare och de blir allt snabbare. Många nya elbilar laddar 2-2.5ggr snabbare än den jag har nu. (Ioniq)
Vill du gå in för det där med säkerhet tror jag du snarare ska satsa på prepping. Hur många dagars vatten och mat har du hemma? Har du sett till att kunna laga mat, hålla värmen, kommunicera, ladda radio och telefon, evakuera eller hålla ut långvarigt hemma? Inget gåt upp mot lite prepping! :D