Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skönt att du är 100% säker på att det inte går att återställa funktionen på oljeringarna utan byte. Även bra att du helt kan utesluta kassa turbotätningar, ventilstyrningar/tätningar, otäta insugsventiler eller täppt vevhusventilation. T.o.m en eventuell kombination av nämnda felkällor fixar du att utesluta här över forumet.
Duktigt, jag är imponerad.
Lugna nu alla. Man ska kramas i trafiken och på forumen.

Tråden är lite till för att ta reda på VAD som gör att motorerna drar olja, inte ATT, det är konstaterat.

Att motorn behöver åtgärdas kanske inte är så stor diskussion, frågan är vad som sagt.

En tanke med tråden var ju att det skulle vara en "ren" och saklig tråd och då hjälper tyvärr inte inlägg om att "motor slut", "allt kass", "bara att byta".
Jag vill ju få svar på exakt vad det är som orsakar oljeförbrukningen.

Kolvarna som diskuterats innan i denna och flera andra trådar är inte heller solklar orsak. En film som kanske ligger i tråden, på en kille i USA som rivit ner en motor med iscensatta oljeringar, stämmer inte med hur det ser ut i en diesel.
Motorn han rivit ner är en bensin, verkar det.

Det betyder att det inte alls är säkert att ringar är boven i d4 motorerna.

Försök att hålla inläggen till sak eller spekulation till orsaker, inte generella bedömningar, det ger liksom inget.

Ha en fin dag!
Aha, så man evakuerar oljan på utsidan av kolven istället för genom dräneringshål genom kolven ...
Var de där urgröpningarna under oljeringarna igenkoksade (helt ur funktion) innan du rengjorde kolvarna?

Fattar jag det rätt på denna bilden att det finns en "ursvarning"/ansats hela vägen runt kolven med en mindre diameter än övriga kolven?
Borde ju ge en bra evakuering, om oljeringen inte är igenkoksad vill säga.

Någon av er som lagt intresse på o kolla vevhusventilationen här ännu?
En annan tanke, en utländsk tråd i ämnet menar att oljekylningen av kolvarna (munstycken som sprutar olja på undersidan kolvarna) kan vara en bidragande orsak till förhöjd oljekonsumtion, en hel del av oljan hamnar såklart på cylinderväggarna.
kolv.JPG
kolv.JPG (67.54 KiB) Visad 554 gånger
Ja precis, de är mindre i diameter runt om, vilket ger god plats för oljan att ta sig runt.

Jag tror inte att oljekylningen skulle ha något med de hela att göra, trotts att mycket utav oljan hamnar på cylinderväggarna.

Nä de var ju de dom inte var, hålorna var öppna om man säger så, jag postar en bild till innan tvätt så ska du få se
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 20

Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tror[…]

Du kan kolla om impulsgivaren fungerar med diagnos[…]

det, kolla med volvo om det finns goodwill .[…]

S80 1.6D "fast n furious edt"

Va med om ett jäkla dumpljud ibland på […]