Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
Dessutom är en T8:a snålare än en T6:a även om den inte laddas på grund av att motorn stängs av under färd när det är möjligt samt att mycket av bromskraften kan återvinnas. Jag har lyckats köra 39 mil med en föbrukning på 0.53 med en V60 T8:a, något jag tror är svårslaget med en T6:a.
av Qualia
Jag är inne i samma linje där att köra på en T8.
Tyvärr har jag inga möjlighet att ladda bilen.
Pga att BRF ville vänta och installera laddningsstolpar 2år framåt..

Någon mer som har erfranhet utan att ladda med sladd?
av DaddyTapir
Qualia skrev:Jag är inne i samma linje där att köra på en T8.
Tyvärr har jag inga möjlighet att ladda bilen.
Pga att BRF ville vänta och installera laddningsstolpar 2år framåt..

Någon mer som har erfranhet utan att ladda med sladd?
Det finns ingen anledning att ladda den utan sladd, det GÅR att göra om man exempelvis ska köra in i en zon där bara elbilar är tillåtna eller om man ska köra runt i ett p-garage och vill spara på avgaserna av det skälet.

Men rent generellt finns ingen anledning att ladda bilen om du inte laddar den från elnätet, det blir bara dyrare än att köra den som en ren bensinbil.

Den har väl tre lägen;
-Normal, då kör den på el så mycket den kan, tills elen är slut. Sen kör den på en blandning av el/bensin, typexemplet är väl att den slår över på eldrift om man kör mkt långsamt, exempelvis vid fickparkering, det gör den ganska ofta även om kör otankat. Den lilla el som behövs till några meter i krypfart genererar den själv vid inbromsningar osv.
-Save, då spar man laddning inför att man exempelvis skall köra i en elbilszon (i praktiken ett oanvändbart läge)
-Charge, ungefär samma som ovan men den inte bara sparar på batteriet, den laddar det. Då blir bilen rejält törstig, så ekonomiskt är det överlägset bäst att ladda då man kan, och när elen är slut så kör man den "som vanligt".

Sen kan man också välja olika kör-lägen; "hybrid" som är standardläget, "pure" som är i super-snål med prio på eldrift, off-road osv. Nu minns jag inte exakt hur det är men jag tror inte att du kan kombinera ren eldrift och prestanda, eller ren eldrift och off-road eller vad det nu heter.

Vi har en T8:a och laddar väldigt sällan, den går alldeles utmärkt att behandla som en vanlig bensinbil, bilen går precis lika bra oavsett rent prestandamässigt då den alltid sparar lite kraft i batteriet för att kunna accelerera. Den enda skillnaden om man inte laddar är ju förstås att den då inte har det renodlade el-läget.

Däremot, varning varning, det är en törstig bil om man inte laddar den. Vår XC60 låg på strax under litern över semestern och då var det 300 mil som förvisso kördes på dubbdäck men det var på hala vägar i Norrland så vi körde absolut inte aggressivt, tvärtom. Men, vår andra bil som är en Outlander är precis lika j_vla törstig och den är ju svinslö, Volvon är ju både snabb och bekväm.
av Qualia
Det är ju det lilla extra man ville ha när man trycker på gasen..

Tittar på S60 alt xc60 T8 polestar Engineered.
S60 gör ju trots 0-100 på 4.4 medan xc60 5.4sec.

Var inne på bmw M550d, men försäkring per år blev för mkt..

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]