Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Själva filterbytet är inga konstigheter. Som filmen visar, lossa kontakter och ledningar, plocka loss filtret. Monteras i omvänd ordning ;-)
Det kluriga kan som sagt vara att få igång bilen efteråt.
Jag har använt mig av en oljebytarpump från biltema, sedan har jag pumpat fram soppa genom returledningen. Kan ordna ett par bilder på detta om intresse finns?

Länk till pumpen, går åt en lite bit av en mindre slang för att passa ihop med returledningen.
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... 2000019997

Mvh Blom
Senast redigerad av 1 BlomBlom, redigerad totalt 0 gånger.
Som utlovat några bilder.
Efter att filtret är bytt och återmonterat, dela returledningen som bilderna visar.
Sätt i pumpen och pumpa tills att du fått ut lite soppa, jag använder som synes en petflaska att pumpa ut i. Behöver inte pumpas ut några mängder, det man vill uppnå är att fylla filtret och få bort ev ''luftfickor''.

Vad jag förstått har de flesta dieselmotorer antingen ett självluftande system eller någon form av blåsa man kan pumpa fram bränslet med vid sådana här tillfällen. Denna motor har dock ingetdera :-o :P
Denna variant har ''räddat'' mig flera gånger då vår v70 har det mystiska felet att bränslet rinner bakåt i ledningen om bilen står i lutning.
Bilagor
IMG_9286.JPG
IMG_9286.JPG (100.38 KiB) Visad 8653 gånger
IMG_9287.JPG
IMG_9287.JPG (117.11 KiB) Visad 8653 gånger
IMG_9288.JPG
IMG_9288.JPG (96.67 KiB) Visad 8653 gånger

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]