- tis 04 feb 2020, 09:12
#1362548
"Tätare service"?
Det beror på vad du menar med service. Vanlig service där man kollar bilens funktioner, bromsar, styrning, avgasutsläpp m.m m.m. är som vilken annan bil som helst. 2000 eller 3000 mil beroende på vilken motormodell det är. I Volvos fall fanns det 3 olika motorer att välja på. 2 fyrcylindriga och 1 femcylindrig. Den senare fanns i sin tur med eller utan turbo etc. etc. Men samma grundmotor/motorblock. Men oljebyte ingår även i den schemalagda servicen.
Mellan dessa servicetillfällen skall man även byta olja och filter i motorn varje 1000 eller 1500 mil, beroende på vilken motor man har. Men enbart detta. Ville man ha något annat åtgärdat så fick man säga till om det. Nu är det så här också, att i instruktionsböckerna på moderna bilar står det att man skall byta olja en gång om året eller följa körsträckans siffror. Det som infaller först gäller. (Och byte av motoroljan gör man med fördel inför vintern då påfrestningen är större på oljan. Det är bättre med ny fräsch olja på vintern) Detta gäller alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på. Huvuddelen av Sveriges medelsvenssonbilister kör 1250 mil om året med sina bilar. Några kör mera, mycket mera. Dom använder ofta sina bilar i tjänsten. För dom är det mycket viktigt att kunna lita på att bilen fungerar i alla väder. Då gäller ju körsträckan och oljebyte för dom. Men för oss andra 1250-milare sammanfaller ju detta oljebyte rätt bra med det årliga oljebytet.
Etanol i motoroljan? I alla motorer läcker det förbi mycket små mängder bränsle förbi kolvringarna ner i motoroljan. Också detta sker oavsett vilket bränsle man kör på. Kör man på bensin så späder det ut oljan, dom båda ämnena har ju samma ursprung så dom blandar sig väl. Blir det mycket så kan det bli allvarligt.
Etanol och motorolja blandar sig inte gärna. Det går att hålla nere effekterna av detta, kör motorn ordentligt genomvarm, flera mil någon gång i veckan om man bara har kört korta och upprepade körningar och kallstarter. Då förbränns etanolen via vevhusavgasåtervinningen och kommer till nytta den vägen. En annan metod är att byta oljan. Och det är så som etanolbiltillverkarna har tänkt sig, man förordar den "säkraste" metoden.
I sammanhanget kan sägas att om man har en äldre tvåtaktsmotor där oljan skall blandas i bränslet, så finns det oljor som blandar sig utan vidare med etanol.