Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@pellemando,
Ok, jag är med. Nu när du haft bilen ett tag, har du några tips till mig? Typ inställningar, körlägen, att tänka på osv? Lärdomar som jag kan dra nytta av :-)
Vi satt o jmf vår Volvo On Call-statistik här i veckan, jag har en V90 T8, de andra körde V60 D4 AWD och V90 CC D4 AWD. Min T8 låg då ca en dl/mil över mina kollegor (0,87 jmf typ 0,75) efter ca 40-50 mil landsväg i jäkligt tråkigt snö / snömodd / slask före. Jag körde min T8 i "Constant AWD" som egentligen är ett FWD om man gasar på lite...
Min erfarenhet är att AWD-läget höjer ca 1-1,5 dl/mil på längre körningar.

Dock, otroligt besviken på hur understyrd den blir i snömodden på omkörning när bakhjulens 87 hk inte hinner med.
På torr, våt väg, eller på på frusen väg med krispig snö går den kanon, men i snömodden gjorde understyrningen livet allt annat än trevligt.
Jag ångrade mitt T8-köp flera ggr när den började understyra in mot långtradarna man försökte komma om i norrlandsbackarna (vi snackar 60-80 km/h på E4'an...) samtidigt som man fick styra rätt ordentligt åt vänster (riktning mot mitt-vajern...) för att öht hålla någorlunda rak kurs. Spännade är ett understatement.

Näe, valet mellan D4 eller T8 står inte mellan hög/låg förbrukning.
Det står mellan ett konsekvent uppträdande eller inte i modd / slask.
Bor man där det sällan är ett problem så faller ju detta, men jag, jag saknar min A6 Allroad som man körde avslappnat i alla väder, spelade ingen roll hur snöigt/moddigt det var.
Har redan börjat surfa annonser på blocket.se..... Tur vi haft en varm vinter i år :-)

I alla andra underlag än snömodd / slask har jag inga synpunkter, då åker man grymt skönt och kan hålla skapligt tempo.
(Har kört bulen 3000 mil på 9 månader, med ett snitt på 80 km/h, så ca 375 timmar av mitt arbetsliv har spenderats bakom ratten körandes landsväög i V90n redan... Och mitt bräsnlesnitt är just nu 0,71 l/mil)
Har nog inte räknat med att vinna bränslefighten mot den D4 jag har idag heller. Mer att jag upplevde T8 som fantastiskt fin att köra (förutom då kanske snömodd vilket jag inte provat)
Fick besked från ÅF idag att bilen inte görs klar förrän nästa tis! :-( Sjukdomar på verkstaden tydligen. Så från att ha trott jag skulle få den om någon dag så är det över en vecka kvar...
perr skrev:Vi satt o jmf vår Volvo On Call-statistik här i veckan, jag har en V90 T8, de andra körde V60 D4 AWD och V90 CC D4 AWD. Min T8 låg då ca en dl/mil över mina kollegor (0,87 jmf typ 0,75) efter ca 40-50 mil landsväg i jäkligt tråkigt snö / snömodd / slask före. Jag körde min T8 i "Constant AWD" som egentligen är ett FWD om man gasar på lite...

Dock, otroligt besviken på hur understyrd den blir i snömodden på omkörning när bakhjulens 87 hk inte hinner med.
På torr, våt väg, eller på på frusen väg med krispig snö går den kanon, men i snömodden gjorde understyrningen livet allt annat än trevligt.
Jag ångrade mitt T8-köp flera ggr när den började understyra in mot långtradarna man försökte komma om i norrlandsbackarna (vi snackar 60-80 km/h på E4'an...) samtidigt som man fick styra rätt ordentligt åt vänster (riktning mot mitt-vajern...) för att öht hålla någorlunda rak kurs. Spännade är ett understatement.

Bor man där det sällan är ett problem så faller ju detta, men jag, jag saknar min A6 Allroad som man körde avslappnat i alla väder, spelade ingen roll hur snöigt/moddigt det var.
Har redan börjat surfa annonser på blocket.se..... Tur vi haft en varm vinter i år :-)

I alla andra underlag än snömodd / slask har jag inga synpunkter, då åker man grymt skönt och kan hålla skapligt tempo.
(Har kört bulen 3000 mil på 9 månader, med ett snitt på 80 km/h, så ca 375 timmar av mitt arbetsliv har spenderats bakom ratten körandes landsväög i V90n redan... Och mitt bräsnlesnitt är just nu 0,71 l/mil)
Vad kör du med för vinterdäck?
VolvoVillaVovve skrev:Har kört 175 mil nu med T8, dragit 0,45 l.
Låter lovande ändå. Vill ha denna bilen nu.. störande att se den bara stå där på parkeringen hos ÅF varje dag till och från jobbet..
tilldavid skrev:
perr skrev:Vi satt o jmf vår Volvo On Call-statistik här i veckan, jag har en V90 T8, de andra körde V60 D4 AWD och V90 CC D4 AWD. Min T8 låg då ca en dl/mil över mina kollegor (0,87 jmf typ 0,75) efter ca 40-50 mil landsväg i jäkligt tråkigt snö / snömodd / slask före. Jag körde min T8 i "Constant AWD" som egentligen är ett FWD om man gasar på lite...

Vad kör du med för vinterdäck?
1000-1200 mil gamla Michelin X-Ice North 4, 255/40-19 (som krävs på en T8 för att bära vikten...)
Har kört över 1000 mil med min T8:a nu. Den snittar ca 0,4 I vid vardagskörning då jag laddar både hemma och på jobbet. De senaste dagarna har jag kört på Autobahn. Har lekt med Powerläget och kört över 200 km/h stundtals. Annars mest 150-170 km/h. Bilen drar då. 1,1 liter på färddatorn. Min tidigare D5:a snittade ca 0,87 på Autobahn. Nöjesskatt kallar jag och hustrun det.
Köpte privat en ny S90 T8 som levererades våren 2018. Jag har nu kört 5263 mil och förbrukningen från start är 0,58. Har kört bilturer i Norge, England, till Mallorca samt runt i Sverige, är pensionär. Det svåra vid långkörningar är att hitta laddplatser. Det finns längs autobahn men svårt att förstå hur man skaffar laddbrickor, i England fanns väldigt få laddplatser. Undantaget var Norge som ligger i framkant då det gäller elbilar och laddplatser. Därför stiger snittet på förbrukningen då man kör längre sträckor.

Sedan kan man förfina hur man kör eller använder laddning under färd för man vill ha el då man kör i städer. Även om man ska använda D eller B under körning. Till slut om man tänker på frågeställningen så handlar allt om din egen andvändning/körcykel av fordonet och möjligheter att ladda tex på arbetsplatsen. Jag köpte för det känns bra att kunna köra på el i städer och vid korta turer samt att det är en skön bil att glida fram i. Den är snygg och har fått många kommentarer om designen från folk både i Sverige och utomlands, ändå körde jag en S80 V8 innan som äldre herrar gärna ville lyssna på ljudet då jag startade. Jag har haft tur att inte ha några vibrationer eller andra problem (hittills) :-)
Diesel ligger bättre till än hybrider miljömässigt på långkörningar :-)

Jag åker varje år till sydkusten med en fullproppad bil, 2 vuxna, 2 tonåringar o 2 hundar.
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (73.12 KiB) Visad 435 gånger
På vägen ned drog den i snitt 0,53 l/mil på en körning av 412 mil
IMG_2740.jpg
IMG_2740.jpg (174.12 KiB) Visad 435 gånger
Iof en D3 FWD men faktumet är Diesel bättre på långkörningar :-) Sammantaget snittar 0,58 sen jag började mättningen

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1017297.html
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]

Jag har mätt upp spänningen vid generato[…]