Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Många automater gillar inte att man varvar på N så det är vanligt med lägre maxvarv på med N. Vet att mercor haft så sedan 90-talet...
sirmiky skrev: sön 02 feb 2020, 18:11 De blåser i ena men inte i den andra, jag vill se om de ska vara så, eller om de ska blåsa i båda. De är ju avgastryck/partikelfilter tryck som går upp till tryckgivaren för Dpf.
om jag tolkar dig rätt så är det slangarna till dpf,ens difftryckgivare?
om det nu blåser i den ena så kan man troligen säga att den kommer från före dpf( lite mer tryck än efter dpf)
behöver troligen inte blåsa i den andra slangen på lägre varv men kan du själv blåsa i den slangen?
dvs är bägge slangarna öppna och ej blockerade?
buurt skrev: lör 25 jan 2020, 16:46
Lite beroende när jag läser av så mellan 8 och 14 gram.
Screenshot_20200125-151845.jpg

Mvh Alex
hej
läste ut min nyss och den visade 1,7g soot och 64 km sen sista regen.
tycker det verkar konstigt om din skulle nolla distans sen sista regen bara för att du lossar batteri kabeln.
har fått till mig att regen startar någon gång runt 17g och blir det inte 17 någon gång så tvingas det i gång en regen vid 1200km, så därför borde den vara "batteriresetskyddad".
avbryts regen innan den är färdig ( när nu det är?) tex vid 12g så fortsätter inte regen förrän den är uppe på 17 igen.
sen finns det ytterligare två regen nivåer som jag inte kommer i håg grammen på men nivå 2 så ska det tydligen komma ett meddelande i dim att "regen bör utföras, kör landsväg med farthållare i helst 70-90 km/h nåt".
nivå 3 "uppsök verkstad dpf full" typ
[/quote]
hej
läste ut min nyss och den visade 1,7g soot och 64 km sen sista regen.
tycker det verkar konstigt om din skulle nolla distans sen sista regen bara för att du lossar batteri kabeln.
har fått till mig att regen startar någon gång runt 17g och blir det inte 17 någon gång så tvingas det i gång en regen vid 1200km, så därför borde den vara "batteriresetskyddad".
avbryts regen innan den är färdig ( när nu det är?) tex vid 12g så fortsätter inte regen förrän den är uppe på 17 igen.
sen finns det ytterligare två regen nivåer som jag inte kommer i håg grammen på men nivå 2 så ska det tydligen komma ett meddelande i dim att "regen bör utföras, kör landsväg med farthållare i helst 70-90 km/h nåt".
nivå 3 "uppsök verkstad dpf full" typ
[/quote]

Vad använder du för något verktyg när du läser ur din bil ?
sirmiky skrev: mån 03 feb 2020, 21:35 Precis så, de blåser i den slangen som kommer från före Dpf, den andra kommer det inget ur (på tomgång) japp båda slangarna är öppna och går blåsa i
ok då skulle man kunna misstänka att dpf är för tät ( för stor skillnad i difftryck), har sett på tuben att "några" helt sonika plockat ner dpf o spolat med vatten ( ev högtryck och värme )...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20

det, kolla med volvo om det finns goodwill . Om […]

S80 1.6D "fast n furious edt"

Va med om ett jäkla dumpljud ibland på […]

ATF tycker iallafall jag känns väldig[…]

Fram lykta lyser rosa...