SirOrdis skrev:Håller med föregående talare, komplettera med en släpvagn så blir valet av en S90 lätt att motivera. Jag gick från en Xc90 till en S90 nyligen och ångrar det inte. S90 upplevs som lyxigare trots att båda, utrustningsmässigt, var identiska. Öppningen i bagageluckan må vara mindre men det är djupt och den rymmer mer än vad man kan tro.
Intressanta tankar med släp. Jag gillar egentligen släp, har haft ett själv i typ 12 år. Perfekt med obromsat 80km/h släp och kraftiga gallergrindar tyckte jag. Nu har vi av flera skäl dock valt att inte äga något släp längre, och vill inte skaffa det igen. Mest av praktiska skäl vad gäller parkering osv. Men intressant idé är det ju.
För vår del så är bilen riktigt full på vintersemestern och eventuellt nästan full om man har bilsemester ett par veckor. Men går ju som sagt att ha både takbox och cykelställ på kroken, kan jag gärna ha dom gånger det krävs. Därav tillbaka till kärnfrågan om vilka erfarenheter andra har av sedan bil som familjebil?
Väldigt intressant att SirOrdis har gått från XC90 till S90 och upplever S90 som lyxigare? Var det då från "nya" XC90 också? Vi har tidigare haft gamla XC90 i ett påkostat utförande och upplevde den som en fantastisk bil i många hänseenden. Vi har lite därför gått i tron att nya XC90 är den lyxigaste drömbil som Volvo kan uppbåda. Sen så är den fortfarande för dyr tycker vi, men kanske om ett par år. Intressant är ju då att med motsvarande utrustning osv. så är ju en XC90 gärna 100´ kr eller mer dyrare än S90. Sen lär ju även totalekonomin vara till S90 fördel vad gäller driften. Och jag kan villigt erkänna att jag uppskattar "lyxkänslan" i en bil, vad det nu egentligen är. Den känslan infinner sig inte riktigt i XC70 Classicen, även om vi har Summum. En SPA bil med Inscription är en bra början, och kan man toppa det med ljust skinn, B&W och panorama så är man hemma tycker jag.
Så, SirOrdis, har du lust att utveckla lite vad du tycker är "lyxigare" med S90, och eventuellt andra upplevda skillnader mellan dom modellerna? Jätteintressant då jag inte tror det är så många som gjort just det bytet mellan storSUV till sedan.