Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev: mån 03 feb 2020, 15:03 Köra med släpvagn om man ska nånstans lite längre bort är ju rätt miserabelt å andra sidan. Men används kombins bagage mest för kortare transporter nära hemma är det förstås ett rimligt alternativ.
Ja, undra hur det är att åka till södra Spanien med ett hyrsläp från OKQ8 :-)
fjohan82 skrev: mån 03 feb 2020, 15:27
SBergdahl skrev: mån 03 feb 2020, 15:03 Köra med släpvagn om man ska nånstans lite längre bort är ju rätt miserabelt å andra sidan. Men används kombins bagage mest för kortare transporter nära hemma är det förstås ett rimligt alternativ.
Räcker med resan till Åre varje sommar för att det skulle vara total misär. Det är illa nog om allt inte får plats inuti bilen och någon cykel behöver åka ställ på kroken.
SBergdahl skrev:
Räcker med resan till Åre varje sommar för att det skulle vara total misär. Det är illa nog om allt inte får plats inuti bilen och någon cykel behöver åka ställ på kroken.
Fast om storleken är rätt de övriga 363 dagarna så kanske det ska styra beslutet mer ;-)
Lövet skrev: mån 03 feb 2020, 16:39
SBergdahl skrev:

Fast om storleken är rätt de övriga 363 dagarna så kanske det ska styra beslutet mer ;-)
Jag äger ju bara bil för fritidsbruk. Men visst det är också ett rimligt tänkesätt :-)
Jag har två bilar, en XC90 och en V40. 99% av resorna (eller mer) fungerar precis lika bra i bägge bilarna, så ur det perspektivet skulle vi haft två V40.

Dock är det den sista procenten aktiviteter som jag prioriterar högt. Det är skidresorna till fjällen, jaktresor på sämre vägar, långresor med mycket packning. Därför är det XC90 som stannar om vi går tillbaka till att ha en bil i hushållet.

Bilägande är sällan helt rationellt. Vi skulle egentligen klara oss med en bil, och hyra/använda taxi de få gånger vi absolut behöver två bilar. Men det är enkelt att alltid ha tillgång till bil.

Jag är därför mera inne på att köpa den bil jag vill ha inom den kostnadsnivå jag kan acceptera. Så om TS vill ha en S90 så går det nog att få det att fungera. Utan hundar skulle jag nog också valt att ha en sedan/coupe i hushållet.
SirOrdis skrev:Håller med föregående talare, komplettera med en släpvagn så blir valet av en S90 lätt att motivera. Jag gick från en Xc90 till en S90 nyligen och ångrar det inte. S90 upplevs som lyxigare trots att båda, utrustningsmässigt, var identiska. Öppningen i bagageluckan må vara mindre men det är djupt och den rymmer mer än vad man kan tro.
Intressanta tankar med släp. Jag gillar egentligen släp, har haft ett själv i typ 12 år. Perfekt med obromsat 80km/h släp och kraftiga gallergrindar tyckte jag. Nu har vi av flera skäl dock valt att inte äga något släp längre, och vill inte skaffa det igen. Mest av praktiska skäl vad gäller parkering osv. Men intressant idé är det ju.

För vår del så är bilen riktigt full på vintersemestern och eventuellt nästan full om man har bilsemester ett par veckor. Men går ju som sagt att ha både takbox och cykelställ på kroken, kan jag gärna ha dom gånger det krävs. Därav tillbaka till kärnfrågan om vilka erfarenheter andra har av sedan bil som familjebil?

Väldigt intressant att SirOrdis har gått från XC90 till S90 och upplever S90 som lyxigare? Var det då från "nya" XC90 också? Vi har tidigare haft gamla XC90 i ett påkostat utförande och upplevde den som en fantastisk bil i många hänseenden. Vi har lite därför gått i tron att nya XC90 är den lyxigaste drömbil som Volvo kan uppbåda. Sen så är den fortfarande för dyr tycker vi, men kanske om ett par år. Intressant är ju då att med motsvarande utrustning osv. så är ju en XC90 gärna 100´ kr eller mer dyrare än S90. Sen lär ju även totalekonomin vara till S90 fördel vad gäller driften. Och jag kan villigt erkänna att jag uppskattar "lyxkänslan" i en bil, vad det nu egentligen är. Den känslan infinner sig inte riktigt i XC70 Classicen, även om vi har Summum. En SPA bil med Inscription är en bra början, och kan man toppa det med ljust skinn, B&W och panorama så är man hemma tycker jag.

Så, SirOrdis, har du lust att utveckla lite vad du tycker är "lyxigare" med S90, och eventuellt andra upplevda skillnader mellan dom modellerna? Jätteintressant då jag inte tror det är så många som gjort just det bytet mellan storSUV till sedan.
Fjonsson skrev:Ni pratar som om v90 var en mycket större bil än s90. Packar ni ända upp i taket? Kanske justera packningen så ni ser ut?
Absolut att vi packar upp till taket. Men bara när det behövs. För vår del vid skidsemester och någon gång längre bilsemester på sommaren, men då är det en del "onödigt" som kanske åker med för att man har plats, typ badleksaker eller nåt som man kan rationalisera bort. Ser vad som händer bakom bilen använder jag då sidospeglarna till, precis som när man kör med släp, husvagn, skåpbil osv.
Putteman skrev: mån 03 feb 2020, 20:39
Fjonsson skrev:Ni pratar som om v90 var en mycket större bil än s90. Packar ni ända upp i taket? Kanske justera packningen så ni ser ut?
Absolut att vi packar upp till taket. Men bara när det behövs. För vår del vid skidsemester och någon gång längre bilsemester på sommaren, men då är det en del "onödigt" som kanske åker med för att man har plats, typ badleksaker eller nåt som man kan rationalisera bort. Ser vad som händer bakom bilen använder jag då sidospeglarna till, precis som när man kör med släp, husvagn, skåpbil osv.
Klarar både skidresa till sälen och semester till italien utan box.
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]