Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361902
Ja, de kallar den för ”insprut bensin styrenhet”. Men kolla vad du har för nummer på din enhet först. Jag har 0261209108 / 31286086. Sök på någon av nummerna så hittar du. Vimmerby bildemontering ingår omprogrammering i deras pris.
Senast redigerad av 2 KjellinJ, redigerad totalt 0 gång.
#1362300
Om jag vore du skulle jag avvakta med beställningen. Tills efter jag har bytt min för att säkerställa att det är ecu’n och inget annat.

Jag kommer lägga upp allt när det är klart med en sammanställning.
#1362302
Nä det är ju inga felkoder därifrån. Samt att jag har säkerställt att felet ligger i motorutrymmet. Eventuellt skulle det kunna vara TCM, men då tycker jag att det borde vara andra fel också. Vi får se var detta slutar.

Hur är det med din växellåda? Växlar den alltid mjukt som den ska eller slår den i växlarna? Om den inte är som den ska vara i vilka sammanhang är den då det?
av Ante79
#1362305
Växellådan tycker jag fungerar som den ska, ibland kan den växla ner lite hårt, men händer väldigt sällan. Men däremot så är den lite trött i convertern, man gasar å det händer inget osså börjar den greppa efter en halv/ hel sekund. Kan vara lite störande när man kör i stan.
#1362306
Anledning till att jag frågar är att växellådan (TCM) får ju vartalssignaler av ecm och från canbus om jag förstått det rätt. TCM skickar även signaler till ECU för att sänka vridmomentet vid växling. Om du inte har några större problem med din låda så blir jag mer säker på att det är ECU’n som det är fel på.

Uppdatering 6/2

Nä, det var det jag var rädd för. Byte av ECU blev ingen skillnad. Då måste det vara TCM som är defekt. Beställer en så får vi se vart vi hamnar.

Någon som läst denna tråd kanske har andra kloka idéer? För till synes så ger inte felkoderna så mycket och felen är ju som sagt intermittenta. Vissa felkoder är återkommande men ger inte så mycket. Så som det står nedan så kan det även vara så att felkoden är lagrad i can-bus systemet och försvinner inte för den utbytta delen inte känns som en ny (klonad ECU) som i mitt fal nu.

What Does Code U0401 Mean?


OBD II fault code U0401 is a generic code that is defined as “Invalid data received – engine control module (ECM), but sometimes as “Invalid Data Received from ECM (Engine/Electronic Control Module) /PCM (Powertrain Control Module) “A””, and is set when a communication fault occurs between two or more control modules.

Note that code U0401 is also sometimes further defined by a sub-code in this manner – U0401.XX. In these cases, the sub-code serves to define the particular system in which the fault is present. However, since not all manufacturers employ sub-codes, always refer to the manual for the affected application to determine the exact definition of code U0401 as it applies to that particular application.

In general terms though, all control modules on a modern application are interconnected via a highly complex web of wiring harnesses that is collectively known as the CAN (Controller Area Network) bus system. During normal vehicle operation, operational information and commands that affect all aspects of the vehicles’ operation are continually being exchanged between control modules, some of which are programmed to expect certain types of information from closely related modules.

In almost all cases, the PCM acts not only as a sort of clearing house for exchanged information, but it also “supervises” the exchange of information between control modules and should it detect a communication failure between two or more control modules for a period of time that exceeds a limit set by the manufacturer, it will set code U0401, and illuminate a warning light.

Where is the U0401 sensor located?

Due to the highly complex nature of modern CAN bus systems the fault can be located almost anywhere in the CAN bus system. However, in cases where there is no sub-code present, the fault is likely to involve wiring issues between the PCM and TCM (Transmission control Module), the PCM and the ABS control module, or the BCM (Body Control Module) and the airbags/seat belt control system.

However, depending on the application, other systems may be involved or implicated, so always refer to the manual for the application for details on the most likely fault locations, or the location of control modules that may have failed.

What are the common causes of code U0401?



Some common causes of code U0401 could include the following-

Damaged, burnt, shorted, disconnected, or corroded wiring and/or connectors
Abnormal system voltages
On some applications, defective engine and driveability sensors can cause this code, or contribute to its setting. Note however that in these cases, defective sensors will be indicated by dedicated codes
One or more defective control modules. Note that control module failure is rare, and the fault must be sought elsewhere before any control module is replaced
What are the symptoms of code U0401?

Although the most symptoms of code U0410 are largely make and model specific, some common symptoms could include the following-

Varying degrees of power loss may be present
Misfire-like symptoms may be present on some applications
Transmission may enter a fail-safe or limp mode
The ABS or other safety systems such as Traction Control and/ or Stability Control may be deactivated or unavailable
NOTE: Refer to the manual for the affected application for detailed information on the symptoms that are most likely to be present on that application.

What are common solutions to code U0401?

Common solutions could include the following-

Replacement of sections of wiring
Replacement of individual wiring harnesses
Replacement of failed or failing control modules
NOTE: Replacing control modules may sometimes require reprogramming of the replacement module, or integration of the replacement module into the CAN bus system to allow the PCM to recognize the replacement module. Failure to perform the reprogramming or integration process may result in a recurrence of the problem, or an inability to clear the code.

How serious is code U0401?

Code U0401should be considered as serious since in some cases, the vehicle could enter a fail-safe or limp mode.

How safe is it to still drive the car with code U0401?

The presence of code U0401 could affect the safe operation of the vehicle, and especially if the ABS/Traction Control/Stability Control systems are affected.

How difficult is it to repair code U0401?

It is sometimes possible to diagnose and repair code U0401 on a DIY basis; however, in most cases, diagnosing code U0401 requires the use of advanced, make-and-model specific diagnostic equipment, as well as above average diagnostic skills. Note that cheap, generic code readers are generally not able to diagnose CAN bus, or control module related codes. If suitable diagnostic equipment is not available, refer the vehicle to the dealer or other specialist repair facility for professional diagnosis and repair.

NOTE: Non-professional mechanics should take note that if the cause of this code is not obvious, such as a disconnected ground strap or obviously burnt/damaged wiring, the better option is to refer the vehicle to the dealer or other specialist repair facility for professional diagnosis and repair.

What are the common mistakes when repairing code U0401?

Control modules that could include the PCM/TCM are often condemned and replaced out of hand when the most likely causes of this code are wiring issues or poor electrical connections.

One other common mistake many mechanics make is not investigating and resolving codes that accompany U0401. For instance, codes that indicate low system voltages are often ignored, even though these codes are often the direct cause of U0401.
#1363194
Ja det går, att klona den är inte heller några problem för de som kan. Jag ska göra några tester nu och försöka återställa ECU för att få bort eventuella felkoder som triggar CAN-nätet.

Som jag sagt tidigare så har jag konstaterat att felet ligger i motorutrymmet och CEM ligger inne i bilen. Det skulle eventuellt kunna vara någon av kontakterna i motorutrymmet som glappar. Det skulle även kunna vara glapp i eller anslutningen till växellådan.

Anledningen till att jag är så säker på att felet är koncentrerat till motorutrymmet är följande.

1. Symtomen på bilen fanns endast till en början när bilen var kall (minusgrader) och eller efter en kortare körning till matvarubutik 500m och med startsvårigheter fem minuter senare. Men detta hände bara ibland i början. Efter fem startförsök tänds motoreffekt nedsatt men det märks ingen skillnad. Det som händer är troligen att vevaxelgivarens signaler ignoreras av tändsystemet och bilen använder istället kamaxelgivarnas signaler med resultat att den variabla kamaxeln kopplas ur. Efter fem felfria startförsök försvinner motoreffekt nedsatt. Inga felkoder synliga och även service vintertid går bra.

2. Alla symtom försvann under tre till fyra veckor efter en motortvätt!

3. De första tiden var bilen symtomfri under sommarhalvåret och det har aldrig funnits några felkoder lagrade och inga problem vid service.

4. Nu i sommars bytte jag generator då den gav upp. Bilen har dessutom varit svårstartad hela sommaren vilket var nytt. Efter byte av generator och vevaxelgivare fungerade bilen problemfritt i tre till fyra veckor vilket inte har skett sedan förra sommaren. Men sen blev bilen inte körbar. Den bärgades till Bilia där de ville byta ut motorkablaget och gick på mina ord om att jag hade glapp i kablaget i motorutrymmet, vilket jag trodde. Men det kluriga är att jag inte kan hitta något glapp nu när jag felsöker. Men det kan ju fortfarande vara någon anslutning till ECM eller TCM. Eller att TCM tar in vatten eller växellådan. Eftersom glappet tidigare försvann när motorn blev tvättad.

Något som är värt att notera är att historiskt före min tid, så har motorn läckt kylarvatten och jag kan se spår av det vid en förgrening ovanför växellådan. Det finns två T-kopplingar som går till gasklockan!


Uppdatering 7/2

Felkod som kommer och går är fortfarande ECM P033500. Bilen går ibland normalt, ibland svårstartad, ibland inget varvtal, ibland motoreffekt nedsatt. Ibland när tändningen är på gör bilen en massa tester själv och fler felkoder blir aktiva. Jag har svårt att tro att det skulle vara TCU´n som det är fel på. Snarare konkatstiften till ECM, ska prova byta dessa innan jag byter ut TCM!


Uppdatering 10/2

Idag har jag kört bilen med utbytes ECM/ECU och gått igenom alla felkoder, ccm u040168, bcm u40168, ecm p033500, ecm p072800.
Jag har åtgärdat felkoder, kontrollerat och testat. Inga felkoder har kommer tillbaka under alla
minst 50 starter under hela dagen. Jag har stått med tändningen på, startat och låtit den gå. Testat växellägen, varvtal mm. Låtit den delvis kallna och kalla helt. Allt fungerar till synes som det ska.

Nu i kväll körde jag ut den på vägen för att testa. Jag accelererade ut från min korsning från stillastående lite halvhårt. När jag kom upp ca 40 km/h så stängs bilen av, inga röda lampor. Jag rullar upp på trottoaren och blir stående.

Vid startförsök så startar den fint men dör en sekund senare. Bytte tillbaka till original ecm, men ingen skillnad.

Två nya felkoder cem u030100 och en jag inte minns. Felaktig mjukvara och enhet tillhör inte chassit tror jag det var. Nu står bilen på Volvo för eventuell ny mjukvara till ecm. Men först ska jag kolla med firman som klonade och med skroten för att se var felet eventuellt ligger.

Men det känns som jag är på rätt väg nu ialla fall.

OBS. Jag har inte bytt TCM!


Uppdatering 11/2

Volvo hittar inget fel utom p033500. Bilen startar inte alls, det börjar lukta bensin och den blir bara sur. Jag ska då riva lite mer i kablaget till toppen som går till tändning, VVT och givare. För där har jag inte kollat allt då jag bara sökt på bränsle och vevaxel dumt nog.

Det blir mycket inlägg nu i denna tråd men jag hoppas någon har glädje av den i framtiden. Om detta fortlöper vet jag inte om jag kommer orka göra en sammanställning av allt, men vi får se.

Uppdatering Kan vara löst nu! Återkommer om det senare efter utvärdering.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]