Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sirmiky skrev: sön 02 feb 2020, 12:15 Buurt är din d4 automat ? Såg att du bodde i borås trakten, jag bor utan för trollhättan, kanske skulle kunna träffas någon gång för en översyn på på varandras bilar om du har tid ?
Ja, jag bor utanför Borås, mellan Bredared och Sandhult.

Det kan vi absolut göra, vet inte vad jag ska bidra med dock. :-)

Min är en automat.
Nja jämföra några grejer mellan min bil och din bil tänkte jag, så jag kan utesluta vissa fel, har som sagt problem med partikelfiltret på min..

Förresten är det någon som har problem med oljespil /söl runt ventilkåpan ? jag vet vart och varför de läcker isåfall, pratade med en volvo meck om de.
#cotag Här kommer det en bild där dom två slangarna är, de är in mot torpedväggen de är typ vaccumslangar ena har en klämma den andra är utan, man kan se dom ner igenom. De blåser i ena men inte i den andra, jag vill se om de ska vara så, eller om de ska blåsa i båda. De är ju avgastryck/partikelfilter tryck som går upp till tryckgivaren för Dpf.
Bilagor
20200201_214754.jpg
20200201_214754.jpg (552.5 KiB) Visad 533 gånger
sirmiky skrev:Nja jämföra några grejer mellan min bil och din bil tänkte jag, så jag kan utesluta vissa fel, har som sagt problem med partikelfiltret på min..

Förresten är det någon som har problem med oljespil /söl runt ventilkåpan ? jag vet vart och varför de läcker isåfall, pratade med en volvo meck om de.
Ja, det går bra, du är välkommen, hör av dig innan, så jag och bilen är hemma, bara.

Jag har 0705-164418, om du vill ringa.

Jag bytte ventilkåpspackning på min, Volvo hade tre på lager, hemma i Borås.
För mig betyder det att de byter mycket ofta.
Det bekräftade servicekillen också.

Exakt var de läcker, vet jag inte.
#buurt Du får gärna kolla ang med varven på din med om du vill, tänker att du har ju automat som mig, kanske din också håller sig runt 3000 RPM ? Nu menar jag inte att man skall hålla platta i matta i 10 sec, utan bara få varven att öka så ser man ju direkt om man får upp varven tydligt över 3000 RPM..

Min ligger runt 3-3200 var sedan är de stopp. Tänker att kanske DPF är såpass tätt så de bromsar motorn som tusan !? jag vill som sagt utesluta de ena med de andra.
Tack på förhand (=
Tack jag slår gärna en pling och kan komma och säga hej en dag.

När jag pratade med volvo så bekräftade dom att, oftast så är det runt kåpan som omsluter kamdreven (till höger på motorn, sett fram ifrån ) De ska tydligen sitta en typ av packning på tub som inte klarar olja och värme, så volvo har en ersättnings packning som ska vara mer tålig mot olja och lösningsmedel osv.
sirmiky skrev:å varven att öka så ser man ju direkt om man får upp varven tydligt över 3000 RPM..

Min ligger runt 3-3200 var sedan är de stopp. Tänker att kanske DPF är såpass tätt så de bromsar motorn som tusan !? jag vill som sagt utesluta de ena med de andra.
Tack på förhand (=
Ska kolla vid tillfälle.
sirmiky skrev: lör 01 feb 2020, 20:53 Om du står på tomgång och trycker på gasen för att varva så går det bara varva upp till ca 3000 varv / min,
nej varvar inte mer än 3000 rpm om man står och torrgasar.
hade ingen aning om det förrän på bes förra året då han kollade det = bes ( kan inte) kollar inte röktäthet om det inte kan varvas fullt ut ( och kollar inga felkoder om inte motorlampan lyser).
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 20
Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]