Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
Hej

Börjar planera inför vårens service och om jag läst serviceprogrammet rätt för 28000 mil så är det bara olja o filter som ska bytas?
Funderar på att beställa lite olja från oeldepot24 och kikat på den här: Mannol extreme 5w40
https://m.oeldepot24.de/item/32353437
Några tankar/erfarenheter?
Jag byter olja med ca 1000mil intervall

Vilka oljefilter är o rekommendera? Bara original?

Sen tänkte jag byta drivrem o spinnare då jag inte kan hitta i några papper att den är bytt meeen vilken längd ska det vara på remmen? Kikat på AUTODOC och fanns ju rätt många...
Är det dom stora märkena som gäller (contitech, gates) eller något specifikt märke?

Andra delar o passa på att byta ? Tanken är att behålla bilen så länge det går :)

V70 2.5T -04

Tack!
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag använder filter från MANN i mina bilar.
Olja beställer jag ifrån www.levoil.de

Du kan kolla filter och delar på www.trodo.se
deras priser kan konkurrera med autodoc ibland.

INA och Gates har kompletta satser med kuggrem, vattenpump och spännare. Multirem beställs separat.
Användarvisningsbild
av Frrla
många verkar se förbi luftfilter och kanske speciellt kupefiltret. jag byter mitt luftfilter varje år iaf, vilket oftast brukar bli vid oljeservice.
kan du se när stiften byttes och vad det var för typ av stift? finns 2 olika man kan köra med som går olika många mil. satt enkel elektrod i min och den gick bra fast ena stiftet saknade elektrod helt. den startade fint och gick bra. inga symtom att det var något fel och drog normalt med soppa.

Jag helt säker på att min -06a står det castrol 0w30 under huven. så jag har kört med castrol titanium 0w30 i 3år på den bilen.
Nu måste jag gå ut imorgon och kolla på -01an vad (om) de står där :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag blåser ur dammet ur luftfiltret med tryckluft, ser det fint ut får det gå ett år till. Serviceintervallerna är anpassade för att fungera i betydligt dammigare miljöer än vad vi har här :-)
Kupefiltret blir det gärna nån mörk beläggning på under fuktiga vintar, kanske mögel? Biltemas billiga funkar fint på min V70 "classic"..
Oljefilterinsatsen är faktiskt inte särskilt dyr att köpa på Volvo, kostar dryga hundralappen.
av robine
Ledsen för sent svar, har varit bortrest

Bilia har servat bilen med 5w40 Castrol senaste åren så tänkte fortsätta med det :) tror ni Mannol oljan är vettig? Eller andra märken som är vettig?
den här? https://oeldepot24.de/castrol-gtx-5w-40 ... liter.html

Kamremmen byttes för knappa 2000mil sedan då det var oljeläckage vid VVT hjulen men jag kan inte se att multiremmen byttes så den tänkte jag byta i förebyggande syfte men där verkar det finns en rad olika längder? Hur listar man ut vilken längd man ska ha? INA o Gates som rekommenderas till multiremmen också?
(Antar att multirem inte ingår i "Kuggremsats VO30731727)?)
Sen funderade jag på om man kan köpa en multirem som är till utan AC ifall kompressorn får för sig o lägga av på motorvägen eller på annat olämpligt ställe..

tändstift och luftfilter byttes för knappt 3000mil sedan (2018-06) - VO 8692071 (då gjordes även kontroll/rengöring av vevhusvent)
Kupefilter kan jag inte hitta bland kvittona så det har nog gått ett tag, kanske värt o byta det då, verkar finns två olika sorter?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har kört Mannol senaste två åren. Den verkar funka.

Båda sorterna kupefilter passar mekaniskt men om du öppnar och kikar kommer ena facket vara spärrat och andra med filter. Har du inte IAQS, med auto på recirc-knappen har du förmodligen det tunna filtret.
av MickeM
Längden på multiremmen skiljer lite mellan tillverkare. Men om du ser efter så är det enstaka millimeter som skiljer. (På OMKRETSEN)
Det saknar betydelse.
Det finns en variant för bilar utan AC också, men den är betydligt kortare.
av robine
Tack.

Är det alltså antingen 1838 eller 1841 som gäller på multiremmen? 1825 verkar också finnas..

Gällande kupefiltret är det alltså säkrast att öppna o kika hur det ser ut?
av robine
Vilket märke rekommenderas på multirem o spännare? Tänkte beställa idag men vet inte om jag ska ta INA, Gates eller Contitech - alla 3 är väl vettig antar jag?
Är det "överkurs" att byta spännaren till multiremmen? Om den pajar är det då hjulet på den som går sönder? Verkade man kunna köpa löst o byta?
sitter väl inget "löst" hjul på multiremmen ?
Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]

Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]