Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diablofalken
Har en Volvo v70 2011 och på senaste har den börjat dricka kylarvätska men nu kommer de lustiga, om jag vrider korken max och drar sen ett halvt varv tillbaka så försvinner inget alltså locket vid påfyllning, vad är problemet då? Och kom inte och säg att
-ja men då är de ju inga problem
Jag är nyfiken om nån annan haft samma problem?
Kom på att detta händer aldrig på sommaren utan bara på vintern. :-)
av KalleJ
Coolt är de diesel eller bensin? Läckage någonstans eller topplockspackning gissar jag på.
av Diablofalken
Fan va korkad jag är som glömmer nämna att de är en diesel 😅 har kollat topp men inge sånt. Upptäckte nyss att när jag kör full värme försvinner de mer
av KalleJ
Mer? Hur mycket under hur lång tid? Kupévärme kretsen som läcker antagligen, har du imma i bilen?
Bara lämna in så kan de trycksätta kylsystemet och testa om det finns co2 i kylsystemet.

Hur har du kollat toppen?! Man gör inte direkt okulärbesiktning för att avgöra om topplockspackningen läcker.
av KalleJ
@jeg46,
Jo fast vart kommer övertrycket ifrån? Trycket "kan bara" komma från cylindrarna och turbon om den är vattenkyld.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kylvätskan expanderar när den värms upp, även om den inte når kokpunkten. I locket sitter en övertrycksventil som öppnar vid 0.5-1 bar eller nåt sånt.
Syftet med att trycksätta kylsystemet är att man vill höja kokpunkten några grader över 100 för att få större marginal till kokning..
Lyssna vid värmepaketet när motorn precis har svalnat, släpper du ut övertrycket när kylvätskan är varm så blir det i stället undertryck när den svalnar. Inte helt omöjligt att det går att höra att det pyser eller fräser där läckan är när luft sugs in..

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]