NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla Volvo vänner. Har funnits på 740 sidan i många år då jag har ägt en 745 i 15 år. Var aldrig några problem med bilen men 29 år gammal började den bli risig så den såldes 4 månader innan besiktningen gick ut. Har nu koll på kompisens V50 som nämns ovan. Är det något jag bör tänka på innan jag bestämmer mig för att köpa? Han vill ha 30 000 kr och är i fint skick utvändigt faktist. Är det för höga miltal för det priset kanske? Bilen har servicebok, kamrem är bytt och det finns vinterhjul, sommarhjul och motor och kupe värmare och dragkrok. Nåt som kan gå sönder snart vid detta miltal och jag bör kolla? Tacksam för era tips, Volvo vänner.
Känd historik är ju faktiskt värt en liten slant med en begagnad bil. Vet du att vännen tagit väl hand om den så slipper du chansa på just det.

Annars nog en aning högt men inte nödvändigtvis ovärt med tanke på ovan. Miltalet i sig behöver inte vara nåt problem. Övrig historik och vad det är för sorts mil är minst lika viktigt. Långpendling eller 3 km from och tillbaka.
Utelämnar bilen inledningsvis, men ett råd är att aldrig göra business med vänner. Du kommer (åtminstone känslomässigt) anse att polaren "äger" ev. trubbel som uppstår senare och sliter på vänskapen istället. Bara för att den inte krånglat innan så säger ju inte det att det kan bli dyra saker nu ;)

Ang. bilen är de lite hugget som stucket, kolla kamrem om den är bytt andra svängen redan, nu har ju inte 10+10 år infallit men milen kanske börjar närma sig, är det inte 12k mil? eller är det 15 rent av. (blev osäker om de är 12, 15 eller 17k mil på 140hk)
En genomkörning med VIDA efter en rejäl testkörning kan ju vara bra också för att se ev. avvikelser.
Låter dyrt, köpte en T5:a i samma ålder med 17.000 mil på mätaren för 28.000 förra året.
Och då var det inte från någon polare.
I övrigt är det väl en vanlig rejäl provkörning som gäller. Checka av turbo, stötdämpare och lyssna efter slitna hjullager. Kolla också av felkoder som kan avslöja dolda problem.
Jag var och provkörde bilen i helgen. Det skakade lite i dragläget vid start. Han kallade det för "Juddrar" och menade att det händer bara vid fuktigt väder eller om det kommit smuts på kopplingen. Det var inget farligt alls sa han och det är inte på väg att rasa. Det har varit så i flera år sa han och är inget farligt alls. Talar han sanning eller är det ett allvarligt problem. Kan någon hjälpa mig med råd? Bilen är jättefräsch annars. Han säger att jag inte ens ska reflektera över detta. Vad ska jag tro?
sicnarf skrev: mån 10 feb 2020, 16:06 Jag var och provkörde bilen i helgen. Det skakade lite i dragläget vid start. Han kallade det för "Juddrar" och menade att det händer bara vid fuktigt väder eller om det kommit smuts på kopplingen. Det var inget farligt alls sa han och det är inte på väg att rasa. Det har varit så i flera år sa han och är inget farligt alls. Talar han sanning eller är det ett allvarligt problem. Kan någon hjälpa mig med råd? Bilen är jättefräsch annars. Han säger att jag inte ens ska reflektera över detta. Vad ska jag tro?
Som jag sa ovan, gör inte business med vänner ;)
Oavsett om han talar sanning ur sitt perspektiv så kan det ändå vara ett fel som kommer ge vika och du sitter efter motorvägen med en växelspak som vägrar röra sig. Gissa tre gånger vem du kommer skylla på även om han inte helt ärligt visste om det? ;)

Jag har en 2.4 170hk och har aldrig upplevt det vad jag kan minnas oavsett väder. Kan ju va knutet till motor, miltal eller liknande också men inget jag känner till.
sicnarf skrev: mån 10 feb 2020, 16:06 .. Han kallade det för "Juddrar" och menade att det händer bara vid fuktigt väder eller om det kommit smuts på kopplingen.
Haha, precis så där gjorde min V70 -00 både innan kopplingsbytet och från ca 6 månader efter fram tills nu. Med ny koppling försvann skakningarna helt men det varade inte så länge. Hade precis samma visa med min R19 som jag hade tidigare.. Tror det har med körstilen att göra, misshandlar man aldrig kopplingen så glättas ytorna upp för mycket. Man kanske måste göra en start i brant backe en gång i veckan för att hålla kopplingen i trim? :-D
När motorn är genomvarm försvinner i alla fall problemet, antagligen för att all fukt drivs ut från kopplingen? Motorfästena är helt okej, har bytt det övre som var dåligt men det blev ingen skillnad
Jag får stå väl ut med "juddrandet", tänker inte slanta upp för ett kopplingsbyte en gång i halvåret! :-D Det är mest om bilen stått ute i regnet över natten som det blir störande
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]