Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: tor 30 jan 2020, 22:50
rd350 skrev: tor 30 jan 2020, 21:55 ..Skruven håller endast drivaxeln, har inget med själva lagret att göra.
Det trodde jag också men sen läste jag i monteringsinstruktionen till lagret (tror att det var SKFs manual) att lagret skadas om bilen släpps ner på hjulen innan skruven är åtdragen med rätt moment! Är det verkligen skruven som håller ihop lagret.. ? :oops:
Svar, ja.
Kolla på ett löst kompakthjullager, så ser ni att det egentligen ät två koniska lager bredvid varandra som sitter ihop i ytterringen.
Hålls dom inte samman så kan dom separera.
Inte lika lätt som tex framhjulslager på bakhjulsdrivna, men ändå.

Nu är lagren till dessa förmonterade i en hub, men det är ändå ett kompakthjullager därinnuti.
Så här undersöktes drivaxelbulten.
Först skruvades drivaxelbulten ut helt. Och till min förvåning :-/ var inte axeln ända ut mot bultbrickan (vilket jag trott).
Drivaxeln går bara till, där splines i lagret slutar (vilket ändå känns ganska logiskt)
Hål för drivaxelskruv.png
Navhålet för drivaxeln och drivaxelskruven.
Hål för drivaxelskruv.png (344.48 KiB) Visad 555 gånger
__________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________
Sedan mättes skruven upp. Men överraskande nog, var den kortare än förväntat - längd ca 60mm - (eller så mätte jag på fel sätt). Försökte mäta midjan på skruven för att se om skruven hade blivit smalare (men kanske mitt skjutmått eller mätmetod inte klarar den noggrannheten)
Vissa mätningar var skruven 0,05-0,1mm smalare på ett ställe, nästa mätning inte....
Drivaxelskruv.png
Översikt hur drivaxelskruven ser ut.
Drivaxelskruv.png (272.76 KiB) Visad 555 gånger
(det guldfärgade är kopparpasta.)

__________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________
På bultskallen står det NORM 8.8 detta innebär (vad jag förstår) att det inte är en sträckbult.
Drivaxelskruv 8-8.png
Märkning på drivaxelhuvud - NORM 8.8
Drivaxelskruv 8-8.png (221.53 KiB) Visad 555 gånger
Att rekommendationen är att köpa en ny drivaxelbult, kan vara att den är komplett med färdig skruvlåsning.
Dock kan man applicera detta på gängen själv med t.ex. Skruvlåsning Loctite eller skruvlåsning från BILTEMA.

När bulten skruvades fast igen kändes inget direkt "stopp". Drog med lite högre moment samt efterdrog ytterligare 90grader enligt "regelboken". (eftersom jag inte hade någon gänglåsning - allt hade egentligen varit bättre än koppar pasta :-)

Måste göra om arbetet, när jag får tillgång till någon form av gänglåsning (och inte behöver stå ute i kylan) - får vi se om den lossnar :bored: innan dess ;-)
Mycket om en bult :)
Torka du av lite av överflödet av kopparpasta och dra den i rätt moment så är nog allt fixat.
Men visst om du verkligen vill fixa, så byt bult rengör gängor i axel (innergängor) och dra i rätt moment.
Det behövs nog lite förtydligande vad som menas med sträckbult.
Som tidigare beskrivits har bulten 1.5mm stigning på gängan/ varv. En sträckbult har alltid en lång ogängad hals, där själva sträckningen kommer att ske.
Först dras bulten med 35Nm, nu är allt spel borta. Därefter dras bulten ytterligare 90 grader, det innebär att bultens längd på den ogängade delen sträcks med 1/4 av gängstigningen, = 0.375 mm, vilket skapar en kvarstående fjäderkraft.

Denna stäckning går ej tillbaks helt om bulten demonteras. Om denna sträckningsprocedur upprepas några gånger på samma bult, kommer sträckningen att leda till att bulten går av. Att återanvända en sträckbult innebär även att den av konstruktören beräknade kraften ej är lika vid nästa sträckning, sträckningskraften är ej linjär på sin väg mot brottgräns.
Principen för sträckbult har använts sedan urminnes tider på topplocksbultar. Sträckbult har inget med specialstål i bulten att göra. Ifall nya bultar används är dessa doppade i gänglåsningsmassa. Detta fungerar naturligtvis extremt dåligt ifall någon lägger på kopparpasta. Att smörja en gänga vid gänglåsning är vansinne. Om en bult däremot slutdras enbart med momentnyckel, brukar tillverkaren ange ifall momentet gäller för torr eller våt gänga, d.v.s. smord eller ej smord. Om inget nämns, skall det vara ej smord gänga.
Enormt mycket grubblande över denna skruv..
Har återanvänt dom hur många ggr som helst..
Lite gänglåsning o rena gängor sen spänner du med känsla..
Har du centrumkåpan kvar i fälgen hamnar skruven där om den lossnar men har aldrig hänt mig.
Däremot har jag fixat några där folk klagat på vibrationer , det första jag kollar är skruven..o ja då saknas den ofta.
Andreas12, jag tycker att du bör meddela dina vänner när du fixat vibrationer, att centrumbulten riskerar att gå av eftersom du ej är införstådd med hur ett sådant skruvförband fungerar.
Visst, det kan nog klara sig 2-3 gånger, men en sträckning uppstår varje gång. Hälsningar från en maskiningenjör.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]