Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bergstrom
Hej gott folk!

Såhär att jag införskaffat två stolar från en V90 2018, som jag har monterat i en båt.

Min fråga är nu enkel, går det att koppla in 12 volt direkt i stolen för att kunna använda den elektriska styrningen?

Förstår att stolsvärme, minne och dylikt inte kommer fungera, men det är heller tanken.

Bild

Om jag skulle gissa, så är matningen till stolen den två-poliga kontakten?

Tack på förhand,
Bergström
av bergstrom
Haha, näe det är underliggande därför jag faktiskt kollar om det kanske finns någon som vet innan jag testar också.

I förstahand så monterade jag in dom utan att en tanke på att använda elfunktionen. Skruvade bort stolen igen nu bara för att själv se hur möjligheten ser ut.
Även om det skulle vara elektronisk styrning (jag vet inte men är ju inte helt omöjligt för att få till automatiska inställningar) så finns ju elmotorerna där så du kan alltid bygga om med egen styrkrets. Misstänker att det är någon forma v steppermotorer.
Användarvisningsbild
av leiwi
Detta är från en 2010 men du bör nog kunna lura ut lite ur denna , det som brukar skilja på olika årsmodeller är kabelfärgerna men plint nr brukar stämma
stol-page-002.jpg
Add description
stol-page-002.jpg (102.05 KiB) Visad 1680 gånger
av bergstrom
Har kollat och kollat, tror jag hittat matningen till själva PSM enheten.

Är det någon som vet dock om det kommer funka? Läste någon tråd från något amerikanskt forum där dom gjort liknande med en stol från en s60. Då dom lött om inuti PSMen för att det skulle funka.

Är det omöjligt att få tag på kopplingsschema för denna stolen specifikt?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du inser att du måste lägga upp bild på hur det ser ut i en båt? ;-)
Användarvisningsbild
av leiwi
bergstrom skrev:Har kollat och kollat, tror jag hittat matningen till själva PSM enheten.

Är det någon som vet dock om det kommer funka? Läste någon tråd från något amerikanskt forum där dom gjort liknande med en stol från en s60. Då dom lött om inuti PSMen för att det skulle funka.

Är det omöjligt att få tag på kopplingsschema för denna stolen specifikt?
jag bytte till en elstol i en s40 -08 en gång och la bara in matningen och airbagen , det funkade men utan minne förståss
av Tlöfgren
Non som vet vart man kan hitta el schema på stolarna på v90 och bilens elhärva till stol .ska montera el stol på passagerare och saknar 2kablar som ej finns i min elhärva i bilen
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]