sirmiky skrev:regenereringen utfördes och efter datorn var klar (ca 20 min) så hade den samma symptom "sotfilterfullt" senare på eftermiddagen så körde jag en sträcka på ca 8 mil enkelväg Grästorp-Uddevalla på manuellt läge och lät aldrig motorn komma under 2500varv
samma på hemvägn utan uppnått resultat.
Att jag kom in i min volvo beror faktiskt på att jag använder en äkta vida dice med abonnemang.
Tillfrågan på om min motor dricker olja så är svarat ja, den dricker ganska mycket olja faktiskt , Där av anledningen till att jag håller på att renovera en motor till att byta ut senare.
Jag har haft isär en heldel på motorn för att få ordning på diverse problem som vart, men inget lyckats avjälpa problemet.
EGR huset ( ventil och kylare ) har jag gjort rent i omgångar i tron på att de skulle bli bättre ang sotningen men den är bara ett elände som aldrig tycks ge sig. nu har jag ju en liggandes från min motor som jag renoverar så jag ska prova att byta ut den helt och hållet.
jag har idag vart i kontakt med volvo igen och fiskat efter info kring detta med de stora oljeförbrukningen, jag konstaterade till dom att jag har en stark misstanke om att oljeringen är en stor bov till att så mycket olja konsumeras av motorn. och konstaterade även då att detta problem kan ju inte komma som en shock för er, så vad har NI gjort när det kommer in liknande bilar med just d4204t5 med detta problemet ?
Fick då till svar att de ända vi gjort har vart att lossa toppen slipa in ventilerna och sedan tillbaka med den, antagligen med nya tätningar får man hoppas !
Detta är ju ett relativt lätt ingrepp egentligen om de är där den stora boven skulle vara ( för mig lite långsökt men vad skulle verkstaden vinna på att ljuga ?! )
Nöjde mig inte riktigt där utan ringde och sökte upp lite högre instanser och ställde frågan även där för att få lite mer svart på vitt vad den riktiga lösningen skulle vara för att få bukt med iaf 90 % av oljeförbrukningen.
Svaret var då...
Enligt volvos specar för att avhjälpa detta problemet så ska ventiler slipas in, ev insugsventiler bytas ut om nödvändigt. fördelsaktigt är även att byta kolvar och ringar för att få den nya uppdateringen som kom på 16 modellerna.
Men som ja då tänker så tror jag inte riktigt längre på att kolv/ringar är den största boven till detta utan snarare att de på något vis att problemet kan ligga i toppen och dess ventiler b.la tack vare den där jävla EGR-ventilen som dels är onödig och har haft en felaktig programvara som sotar ner hela förbannade motorn!
Min teori om att de kanske inte är kolvarna/ ringarna som är det stora problemet här är för att i dag när jag pratade med volvo så kollade han upp min bil och motorkod och fick då fram att min motor har minsann de nya kolvarna redan.. och den drar ju olja hela tiden så därför faller min tanke ganska mycket om att de skulle vara kolvarna.
Förlåt om mitt inlägg blev ganska rörigt här men ni benar nog ut de efter att ha läst igenom de två gånger =)
För er som inte hänger med så kan jag säga att jag har alltså en v70 d4 2016 som jag brukar nu och jag har även en motor på stativ som är nedplockad för renovering.
Mycket intressant!
Det raderar ju kolvarna som boven i ditt fall!
Men vad jag inte hänger med i är varför den skulle dra olja av otäta ventiler?
Ventilstyrningar förstår jag, men inte otäta.
Sicken sörja.
daekol skrev:Då verkar ju inte det vara en jättedum grej att göra kanske om man nu upplever problem. Sen är ju frågan om detta är en räddning för oljeförbrukningen. buurt dags att testa?! 
Ja, helt klart.
Jag har varit inne på detta sedan tidigare, det säljs ju till och med "blankningsbrickor".
Eftersom jag är såpass enveten, har jag alltid velat ordna befintligt. Att mappa bort är en "genväg", liksom.
Inte alls fel, det är inte det jag menar, bara en ickelösning på hur det "ska vara".
Nu när ombyggnationen gjorts på min vagn, vill jag se om den hjälper till att hålla borta kokset.
Jag hade ju fått för mig att mitt kyl redan bar tätt, men det var ju spjällaxeln som kärvade.
Kanske räcker den ökade värmen att hålla kylet rent, i alla fall.