Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi kör idag XC70 Classic, och är en familj på två vuxna och två barn på 8 och 11 år. Innan hade vi en XC60. Vad gällde XC60 så fanns det något tillfälle om året då den kändes på gränsen i storlek i bagaget, i praktiken när vi skulle på skidsemester. Där så är XC70 märkbart rymligare.

Nu har vi börjat leka med tanken att byta till S90/V90, då det i våra ögon är en ljusår modernare och trevligare bil, framförallt i vägegenskaperna. Vi behöver varken bra markfrigång eller AWD, har mer "råkat" bli så innan.

Om vi byter så lägger vi oss gärna i prisklassen max 250´. Drömbilen vore typ en D4 aut Inscription med det ljusa skinnet "blond". Ovanlig kombo, och vill gärna kosta från iaf 300´. Men men, vi får se.

Det jag konstaterat är att om man köper en utav dom billigaste begagnade (max ca 12-14000 mil) så kostar dom från ca 220´ och uppåt. En V90 är ju en ganska "given" familjebil, och jag uppskattar såklart ett tillgängligt bagage. Men jag kan inte låta bli att tycka att en så "billig" V90 blir fruktansvärt trist. Finns typ huuuuuur många som helst, och det är knappt man får med keyless typ, dvs. du får dom moderna egenskaperna, rymligt bagage, men väldigt osexig i övrigt.

Mot den bakgrunden så har jag sneglat på S90. Har egentligen sällan tyckt att sedan varianten utav en modell varit särskilt snygg, ofta är kombin i mina ögon mer stilren. Men inte när det gäller S/V 90! Jag tycker att Volvo misslyckats med bakänden på V90, proportionerna och linjerna stämmer inte riktigt. Nya V60 ser däremot helt klockren ut som jämförelse. Och det är här som intresset för S90 vaknat, det är fasen en utav dom snyggaste standardbilar i sedan som ritats i modern tid. Ihop med en lite mörkare färg och tonade rutor bak så väcker den ett begär hos mig. Om någon dessutom haft den goda smaken att välja in blond skinnet eller i värsta fall iaf amber skinnet så är man helt hemma enligt mig. Nu stämmer proportionerna i bilen plötsligt, och inte lika uttjatad som V90. Om man dessutom inte vill lägga mer pengar än vi tänkt så tycker jag att även ett lite enklare utförande då blir bättre i S90, då man iaf får den lite "lyxiga" (nåja) känslan av en sedan.

Men sen var det ju det här lite problemet med lastutrymmet. Ni som har erfarenhet utav S90 eller ev S80 som bil, hur känns det i praktiken? Dom ser ju faktiskt väldigt djupa ut iaf. Upplever man stor skillnad när det väl ska lastas? Vi har såklart även en box till taket när det behövs. En tanke som dykt upp är också att ifall det handlar om typ en vecka om året på skidresa så kan man även köpa en sån där Thule lastlåda som man hänger på dragkroken. Har dock ingen erfarenhet från det.

Ett långt inlägg, men ville berätta lite hur jag/vi tänkt, för att få er input? Så, hur tänker ni? Är S90 mycket trevligare? Är känslan lite "lyxigare" pga sedan kupén? Och vad tänker ni om lastmöjligheterna?

Tack på förhand!

/Putteman
En S90 är lika djup i bagage som en V90. Det du tappar är höjden. Du har även en genomlastningslucka som gör att du kan få plats med ett par skidor.

Smidigaste är att du åker till en Handlare och lånar hem en S90 i 24h eller liknande och får prova på den på riktigt :-)
Folk som nöjer sig med en provkörning på 20-30 minuter och sen väljer att spendera en hel årslön på en bil är lite galna tycker jag.
Visst kan man efter 20-30 minuter lista ut att man inte tycker om bilen, men att lista ut om man kan leva med bilen i 3 år? Det kräver mer än 2-3 mil och 30 minuter!
Lockis skrev:En S90 är lika djup i bagage som en V90. Det du tappar är höjden. Du har även en genomlastningslucka som gör att du kan få plats med ett par skidor.

Smidigaste är att du åker till en Handlare och lånar hem en S90 i 24h eller liknande och får prova på den på riktigt :-)
Folk som nöjer sig med en provkörning på 20-30 minuter och sen väljer att spendera en hel årslön på en bil är lite galna tycker jag.
Visst kan man efter 20-30 minuter lista ut att man inte tycker om bilen, men att lista ut om man kan leva med bilen i 3 år? Det kräver mer än 2-3 mil och 30 minuter!
Jag har haft en V90 D3 aut som hyrbil en vecka, och körde typ 120 mil, så provat den har jag iaf. Var mycket imponerad utav just chassit, som i mina ögon varit en punkt med sk förbättringspotential hos Volvo innan SPA bilarna kom. D3 är verkligen ingen racer, men hade D3 VEA i förra XC60, och tyckte att den gör sig iaf bättre i V90. Gissar att XC60 fångar mer luft helt enkelt. Men med den mer ljuddämpade kupén i S/V90 jämfört med XC60 så kändes plötsligt även motorn mer rätt på nåt vis. Men att det inte är någon racer är vi helt ok med.

Något som tilltalar är även att den nya inredningen är magiskt trevlig jämfört med vår XC70 t.ex.
Jag kan bara jämföra S80/V70 I P2 generationen men där var det först när jag började ha med mig cyklar och liknande skrymmande saker inuti bilen som det i praktiken blev så stor skillnad på storleken på bagaget. Tre pers med skidor och grejer för det gick fint utan box t ex. Hur ofta fyller du din kombi med packning hela vägen upp till taket? Lastar du bara upp till rutorna ungefär är det ju samma utrymme i stora drag. Men lite svårare att lasta. Å andra sidan slipper du bagage i nacken om du krockar och slarvar med säkringen/inte har galler.
Jag har haft en BMW 520d -12 sedan en gång i tiden. Den har 520 liters bagageutrymme jämfört med S90 som har 500 liter.

Vi åkte ner till alperna för en veckas skidåkning tre gånger med den bilen, med fyra personer i bilen och komplett skidutrustning till alla. Skidorna befanns sig i takboxen -- de hade inte fått plats i bilen. Med vettig packning gick det bra. Det var fullt i bagaget, men det gick.

Numera åker vi med en XC90, och har precis lika fullt i bilen. Med då ska två hundar också få plats.

Det går in förvånansvärt mycket bagage i en stor sedan. Sedan är det betydligt lättare att packa i en kombi. Jag har bara haft kombi/SUV förutom ovan nämnda 520d och en SAAB 9-5 sedan. Numera har vi hund, och därmed är sedan inte längre aktuellt.

I slutändan handlar det om dina prioriteringar. Det är onekligen lättare att packa i en kombi, medan sedaner ofta är snyggare, billigare och har lägre bränsleförbrukning (eftersom de oftast har lägre luftmotstånd jämfört med motsvarande kombi).
Lättare att packa är dubbelt. Lättare att kasta in grejer helt klart. Men en sedan är lättare att få saker att ligga stilla i eftersom det är lätt att fylla upp till taket och inte behöva fundera på hur det ska röra sig när man kör eller vid pallnit.
Är det ett alternativ att skaffa en släpvagn? Jag gjorde det för några år sedan och det är nog det bästa jag gjort. Jag lastar aldrig bilen full längre, trots att jag har en ganska rymlig kombi.

Vad man än ska lasta så blir det pussligt och man tenderar att skita ned bilen samtidigt.

Även om jag bara ska köra ett par sopsäckar så blir det oftast släpet.

En släpvagn kostar noll och ingenting i sammanhanget om man funderar på en S90.
Håller med föregående talare, komplettera med en släpvagn så blir valet av en S90 lätt att motivera. Jag gick från en Xc90 till en S90 nyligen och ångrar det inte. S90 upplevs som lyxigare trots att båda, utrustningsmässigt, var identiska. Öppningen i bagageluckan må vara mindre men det är djupt och den rymmer mer än vad man kan tro.
Köra med släpvagn om man ska nånstans lite längre bort är ju rätt miserabelt å andra sidan. Men används kombins bagage mest för kortare transporter nära hemma är det förstås ett rimligt alternativ.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]