Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360371
V70n 2003 vibrerar bara vid gas kring 100kmh.
Såfort man släpper gasen så slutar det.
Känns inte av i körning under 90, än hur hårt du accelererar.

Någon kunnig som vet vad kan detta kan bero på?
Tack för hjälpen!
#1360375
Precis så gjorde min V70-I -00 när yttre drivknuten på höger sida tog slut i somras.. Kanske vid lite lägre hastighet, från ca 80 och uppåt. Men knuten klickade inte i snäv sväng som utslitna ytterknutar brukar göra. Vibration under acceleration anses tydligen bero på sliten innerknut men den var nog helt okej, det blev ny drivaxel i alla fall :-) Det kan säkert vara andra fel också, har du kollat om hjullagret känns glappt om du rycker i hjulet. Det går ju att skifta fram/bakhjul för att utesluta skeva däck.. Slitna länklarmsbussningar kan tydligen också ge liknande symptom, har inte råkat ut för det själv
#1360445
Okej :-) tror inte att de är nån länkarm eftersom det slutar såfort man släpper på gasen.
Själv skulle jag gissa på antingen drivknut eller motorkudde. Hör eller känner inget vid svängar.
Vibrerar väldigt mycket...
Skulle det kunna vara något fel med motorn?
#1360478
Glund skrev: fre 24 jan 2020, 12:19 Okej :-) tror inte att de är nån länkarm eftersom det slutar såfort man släpper på gasen...
Skulle det kunna vara något fel med motorn?
Det som händer om det är glapp i länkarmar eller styrleder är att du får tokmycket toe-in eller -out när du gasar och däcken sätter därmed kanterna i asfalten. Det borde borde du se på att de sliter ner kanterna i förtid.
Om motorn misständer så borde det kännas mest på låga växlar
Sen vet man aldrig riktigt hur orunda / skeva däck eller fälgar beter sig vid olika belastning och varvtal, det kan vara värt att kolla upp hjulen hos en däckfirma som har "road force"-balanseringsmaskiner (de balanserar med last på hjulet). Sist men inte minst så måste hjulen förstås vara korrekt centrerade på naven, det får inte finns glapp där..
Visst har du kollat att inte hjulbultarna sitter löst? Sånt händer :oops:
#1360498
Okej! Hur känner man eller ser man om det är glapp i länkarmar?
Samt sagt, märker bara av det när man gasar kring 100. Rullar man i 100 så vibrerar inget. Märks även inte av om man trycker fullt från ex 40 till 70(accelererar kraftigt)
#1360516
Länkarmsbussningarna kan man inspektera med bilen på hjulen, lägg på fullt rattutslag och kika in framför / bakom framhjulen. Vid "gångjärnet" mellan länkarm och chassie sitter inpressade gummibussningar med en bult igenom. Bussningarna ska se hela ut :-) Eventuellt kan man bända lite mellan länkarm och ram med en stor mejsel och se att det inte rör sig alltför mycket. Min slutkörda drivaxelknut hittade jag genom att lyfta framhjulen och rotera dem för hand. När man växlade rotationsriktning så hördes mystiska knastrande och rasslande ljud inifrån den dåliga knuten. Märkligt nog så ansåg min personliga servicetekniker att sådana fel inte existerade, "skjuter man en knut så kommer man inte ur fläcken" var hans syn på saken. Han hade fel :-D
#1360677
Nejdå, mekanikern har rätt, men ni har nog missförstått varandra.

Krasande/knäppande drivknutar är inget ovanligt. Det är klassiska tecknet på dålig knut.

Men en "skjuten" knut, dvs helt rasad så kommer man ingenstans, för det är som om du skulle ta bort drivknuten på en sida.
Så hade du ju bevisligen inte, eftersom bilen flyttade på sig.

Ang TS vibrationer, så ta utöver drivknutarna också en titt/känn på stödlagret till högra drivaxeln om det är som det ska.

Är bilen en AWD så finns fler ställen att känna på.

Fälgarna är Volvo orginal, eller eftermarknad MED KORREKTA PLASTRINGAR för navhålet?

Diffusa vibrationer skapas också av anliggande broms. Löjligt lite krävs för det.
Men, det brukar inte ha med acceleration att göra så direkt som TS beskriver.
#1360691
MickeM skrev: lör 25 jan 2020, 18:18 Nejdå, mekanikern har rätt, men ni har nog missförstått varandra...
Det var just precis vibrationer vid gaspådrag som jag frågade meken om och jag undrade om det kunde bero på en dålig knut.. "Nej" fick jag till svar :-)
Senast redigerad av 9 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Volvo v70 D4 dricker olja!

. Minns inte exakt hur mycket det var men jag r&[…]

Min Volvo 245 Turbo 1982

Tack för era svar! 127 hk stämmer nog me[…]

Ska byta olja på bilen i helgen.Sitter ju he[…]

Markbelysning bakdörrar

Hur gick det?