Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fidde77
Alla tips är välkomna :)
Användarvisningsbild
av enpc
Kör abs diagnostik programmet (Förutsätter dock att du har en odb2 kontakt och programvara.) Annars:
kolla Säkringarna och sedan reläerna på hydraulenheten
mät sedan upp alla sensorer igen vä + hö fram + bak (kan vara glappa så dom funkar ibland) kontrollera om det är mkt skit på abs kransarna.
Och förresten kolla bromsoljenivån om detta inte är gjort :roll:
detta täcker in allt så du borde hitta felet

Lycka till
av fidde77
Hade loss för att rengöra den högra kransen.
Startade upp bilen efter det. Då lyser lampan:(
Körde en sväng för att se om den kanske slocknade, men det gjorde den inte.
Stängde av bilen och startade den igen, då lös den fortfarande, så jag drog ut säkring nr 24 (tror jag att det var)till ABsen iallfall och satte tillbaks den.

Då slocknade lampan. Konstigt. Så jag körde lite till utan att den lös.
Har märkt att bromsljuset i takvingen också lyser lite när den vill. När man bromsar då. Takvingen är orginal monterad, allså inte efter monterad.

Kan den vara kopplad till ABSen eller nått?
av fidde77
Har verken program eller kabel.
Kransarna är ju ganska rostigt. Fick ju rent lite,men jag vet inte om det är tillräckligt.
Ska kolla nivån på bromsvetske nivån.
Läste att det fanns ett relä och någon säkring under ratten någonstans. Stämmer det?
Kollade relärna i hydralenheten,sprayade lite 5-56 i kontakterna. Vet inte hur man kolla funktionerna på dom.
av Addekarlsson
Bromsvätskenivå, bromsljus, vinge mm har inget med abs att göra. Abs känner av kransarna på framhjulen, samt kranshjulet inne i bakaxeln bara.
Och eftersom hastighetsmätare fungerar klanderfritt, så är bakaxel helt utesluten.
Felet ligger i fram nånstans.

Ta en billd på båda kransarna i fram, så får vi se hur dom ser ut, för att på den vägen kunan avgöra om du ska byta kransar eller inte.

Mvh/ Adde
av fidde77
Men om kransen eller kransarna är dåliga så borde ju lampan lysa så fort bilen rullar.? Eller?
av fidde77
Såg att tänderna var lite runda allså inte markanta kanter.
av fidde77
Det konstiga är att när man kör och lampan lyser, Drar man då hur säkringen nr24 och sätter i den ignen så slocknar lampan.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
fidde77 skrev:Det konstiga är att när man kör och lampan lyser, Drar man då hur säkringen nr24 och sätter i den ignen så slocknar lampan.
Testa med en annan ABS-styrenhet.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]