Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle
Nu är det andra säkringen som bränns p.g.a spolarmotorn...
Jag bytte tidigare och kollade att den spolade vatten och allt funkade. Nu var jag ute på resande fot och allt fungerade toppen vid första vattenkastet. Men när jag skulle spola en gång till va skiten död igen. När jag kom hem såg jag att säkringen gått IGEN ...
Någon som har nåt tips ? Det funkar ju till en början ... sen går säkringen.
Vet inte om jag ska sätta in en ny säkring igen och låtsas att det regnar.... :lol: ..eller inte kanske..

Bilen är en V70N -01

:?: :?: :oops:
Walle skrev:Nu är det andra säkringen som bränns p.g.a spolarmotorn...
Jag bytte tidigare och kollade att den spolade vatten och allt funkade. Nu var jag ute på resande fot och allt fungerade toppen vid första vattenkastet. Men när jag skulle spola en gång till va skiten död igen. När jag kom hem såg jag att säkringen gått IGEN ...
Någon som har nåt tips ? Det funkar ju till en början ... sen går säkringen.
Vet inte om jag ska sätta in en ny säkring igen och låtsas att det regnar.... :lol: ..eller inte kanske..

Bilen är en V70N -01

:?: :?: :oops:
'

det kan vara fel på själva spolmotorn, men kolla först kontaktstycket som är synligt under spolbehållaren & den kablel som sitter fast i själva spolbehållaren. den kabeln går att köpa löst & är enkel att byta.
av sigge70
Har ett liknande problem, men det är högra lykttorkarmotorn som kärvar.
vet inte om detta kan vara till hjälp.
av Walle
hmmm, ja just det.
Jag bytte säkringen där igen... sen har den hållit sedan dess.
Men det är möjlig att det är min lykt-motor som krånglar också, jag har nämligen 1 motor som inte fungerar ... å det kan ju hända att det blir nåt knas där då när den matar ström till den trasiga motorn. Man kanske skulle koppla bort den trasiga motorn helt istället. För jag har ingen lust att lägga en massa pengar på nåt så tråkigt som torkarmotor.

/Walle
Användarvisningsbild
av greeeken
Walle skrev:hmmm, ja just det.
Jag bytte säkringen där igen... sen har den hållit sedan dess.
Men det är möjlig att det är min lykt-motor som krånglar också, jag har nämligen 1 motor som inte fungerar ... å det kan ju hända att det blir nåt knas där då när den matar ström till den trasiga motorn. Man kanske skulle koppla bort den trasiga motorn helt istället. För jag har ingen lust att lägga en massa pengar på nåt så tråkigt som torkarmotor.

/Walle
Kan det var aså att det är höger spolarmotor :D
För jag har samma problem där.
Inte har man lust att lägga pengar på nått sådant
av Walle
:D
Hos mig är det vänster torkarmotor. Men den har varit trasig i över 1 år... jag har inte brytt mig i att göra någonting åt det ännu. Som sagt, förmodligen kopplar jag bort motorn helt eller försöker laga den. Jag tänker då inte byta ut den iaf.

/Walle
av Knasen
Tjenare,

En anledning till din säkring går hela tiden, kan vara att i den kärvande motorn sitter ett motorskydd som kallas PTC resistor, som fungerar ungefär så här att när motorn kärvar så slår PTC resistorn ifrån strömmen när det blir strömrusning i kretsen till torkarmotorn som slår ut säkringen till spolningen, är inte säker just nu, för att jag har inte kopplingsschemat i skallen men kan kolla imorgon på jobbet.
av Tomas79
Vart köper man säkringar? Tror ni brabil har några hemma?
Användarvisningsbild
av Loner
Tomas79 skrev:Vart köper man säkringar? Tror ni brabil har några hemma?
Säkringar hittar du på vilken mack som helst.

/L
Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]

Hackandet är tyävrr fortfarande när[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]