Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Hej på er...

När jag hänger på våran emineta husvagn efter bilen och kopplar in elkablen i bilen så börjar nån elmotor el. motsv. att surra under bilen någonstans vid bakaxeln. Drar jag ur elkabeln så slutar det.
detta händer endast med husvagnen, jag drar mycket annat... hästransporter, släpkärror m.m... men detta händer endast när jag hänger på husvagnen. Jag har kört med felet några resor och bilen verkar inte må så dåligt av det så att nån felkod dyker upp. Jag drar alltid ur elkontakten då jag står still för att dent inte ska dra ur bateriet.

Vad kan det vara...

V70 2.5T AWD -04
av Psyko
Låter som att någonting i husvagnen är felkopplat o ger ström in i bilen igen, bakvägen så att säga.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Psyko skrev:Låter som att någonting i husvagnen är felkopplat o ger ström in i bilen igen, bakvägen så att säga.
jo så långt är jag med men vad kan det vara som surrar vid bakaxeln...

Det lär väl inte finnas så himmla många saker som kan surra runt bakaxeln, och som har med elkontakten att göra... okej om en lampa elelr nåt började spöka men allt sådant funkar perfa.

Jag har inte nivåreglering.
av Marbas
Det är inte något relä som snabtt slår till och från hela tiden då den eventuellt kommer in ström bakvägen via husvagnen till relät? Vet iof inte vad det skulle vara för relä...

Kan du precisera hur ljudet låter lite mer?
Användarvisningsbild
av Cimmen
Marbas skrev:Det är inte något relä som snabtt slår till och från hela tiden då den eventuellt kommer in ström bakvägen via husvagnen till relät? Vet iof inte vad det skulle vara för relä...

Kan du precisera hur ljudet låter lite mer?
Det låter precis som en mindre elmotor som surrar... ungefär som en spolarvätskemotor...

min ÅF hadde inte en aning.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag noterade samma sak i somras då jag lånade en bekants XC90-06.

När jag kopplade in vagnens el lät det som om en elmotor startade.
Provade även med en annan vagn och då uppträdde det inte.

När jag drar vagnen/vagnarna efter mina egna bilar har jag inte noterat ngt alls. (V70-03 + Voyager-01)

Eftersom bilen var utrustad med nivåreglering trodde jag att den var den som lät, även om jag var lite förvånad att den skulle starta även fast jag hade tändningsnyckeln i fickan.

Men eftersom Cimmen inte har nivåreglering på sin bil var det kanske ngt annat som lät även för mig.....

Det jag kan tänka mig som skiljer mellan hsvagnssläpet och ett vanligt släp att på husvagnen har Du ofta laddström från bilen till vagnens batteri.
Då dessa normalt inte är skyddad av Diod kan det naturligtvis bli som så att vagnen "matar" bilen beroende på hur kablaget är draget i bilen.

Jag vet inte på rak arm vilken kontakt det är som är för laddning till vagnen men det borde finnas i vagnens papper, eller om Du kollar på nätet. Koppla bort den sladden ur husvagnskontakten och se vad som händer och om ljudet försvinner.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Cimmen
Problemet löst.

Jag ringde Volvo Cars emineta tekninska support.

Det är en pump till 4wd som låter för att kablaget i husvagnen är kopplat på ett sådant sätt att det går en backström in i bilen igen. Det är inget farligt enligt volvo annat än att den drar ur batteriet om man inte kommer ihåg att koppla loss kabeln varje gång man ställer ekipaget. Pumpen går ändån konstant då bilen är igång.

Antigen ringer man sin husvagnstillverkare och tar bort en bygel som tydligen ska vara monterad för att kunna köra kylskåpet på 12v via bilens laddning. eller så köper man ett kablage för ändamålet från sin ÅF, han på volvo tyckte ändån att jag skulle koppla om kontakten på husvgnen, det är billigare.

Problemet uppstå alltså endast på husvagnar som har en äldre typ av konstruktion när det gäller att driva kylskåp via 12v samt i kombination med volvos haldexsystem.

snacka om ödet ;)
av as01
Nu fick jag ju svar på det jag funderat på under årets husvagns-semester...

Men jag förstår inte riktigt varför AWD-pumpen ska starta... Finns det någon anledning, eller är det bara ett "fel" i Volvos koppling?

Den där fixen med att ta bort en bygel i husvagnen, innebär det att jag inte får laddning till husvagnsbatteriet längre?
Hur funkar det i nyare husvagnar, för jag antar att man vill ha laddning även där?
Användarvisningsbild
av Cimmen
as01 skrev:Nu fick jag ju svar på det jag funderat på under årets husvagns-semester...

Men jag förstår inte riktigt varför AWD-pumpen ska starta... Finns det någon anledning, eller är det bara ett "fel" i Volvos koppling?

Den där fixen med att ta bort en bygel i husvagnen, innebär det att jag inte får laddning till husvagnsbatteriet längre?
Hur funkar det i nyare husvagnar, för jag antar att man vill ha laddning även där?
För det första så ska inte Haldex pumpen gå när inte bilen går. Inget går iofs sönder men det drar ur batteriet snabbt. volvo har kopplat pumpen på ett lite lurigt sätt. Dock finns det en enkel lösning på problemet som du utför i husvagnen.

När du stänger av tändningen och fortfarande har husvagnen kopplad så får bilen bakspänning från husvagnens batteri. Det är alltså husvagnens batteri som töms och inte bilens utav att haldexpumpen går.

Tar du bort bygeln så laddas inte husvagnens batteri av bilen...

Jag ville ha kvar alla funktioner som denna kabel ger, bl.a. laddning av batteri samt kylskåpets drift på 12v under körning m.m. men ville inte behöva slita ur hansken varje gång jag stannar så jag monterade ett vanligt relä på denna kabel (konstant 12v när tändningen är på i bilen, tror den heter 31 hansken. Grov röd i min Kabe) relät är kopplat så det påverkas av positionslyset på husvagnen. När lyset på husvgnen lyser drar reläet och den får laddning från bilen. När du stänger av bilen slocknar lyset på vagnen och reläet släpper = ingen bakspänning = haldexpumpen går ej... Alla glada alla nöjda! Och på köpet har du kalla öl att plocka ur en kall kyl när du är framme... :mrgreen:
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]