Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har haft problem med min S80 ett långt tag nu, haft den inne hos två mekaniker som inte kan lokalisera problemet. Fått nytt kamrem/multirem/någon dyr rem utan att det hjälpte.

Problemet visar sig som ett tjutande/skrikande vid start (nästan uteslutande vid kall motor). Ljudet kan även komma under körning. Stannar aldrig särskilt länge, gissningsvis därför mekanikerna inte lyckats lokalisera det. Drar mig för att lämna in den på Bilia pga kostnaden. Hoppas någon här kanske har varit med om samma eller kanske kan tänka sig vad det kan vara.

Tacksam för hjälp
Man brukar lägga av multiremmen för att höra om skrikandet försvinner. Är det så är någon av ACn Generatorn eller Servopump felorsak . Troligen har du problemet där lagerfel eller liknande . Undersök detta omgående !
Skrikande ljud vid kall motor, säger du. Ställ dig framför bilen med öppen huv och be någon starta motorn. Ser du avgasrök eller luktar det avgaser från området vid torpedväggen vid kallstart?
Med all sannolikhet läcka mellan avgasgrenrör och motorblock. Har du tur, vilket jag tror är fallet, så är det bara några muttrar som är lösa, men de bör åtdragas snarast. I annat fall riskerar du att packningen "blåser" och då blir det dyrt.

Här har jag postat en arbetsbeskrivning för åtgärd av läcka vid avgasgrenrör: viewtopic.php?f=56&t=149693&p=1318683#p1318683
Yaniz skrev:Med all sannolikhet läcka mellan avgasgrenrör och motorblock. Har du tur, vilket jag tror är fallet, så är det bara några muttrar som är lösa, men de bör åtdragas snarast. I annat fall riskerar du att packningen "blåser" och då blir det dyrt.

Här har jag postat en arbetsbeskrivning för åtgärd av läcka vid avgasgrenrör: viewtopic.php?f=56&t=149693&p=1318683#p1318683
Sent svar, men du hade helt rätt! Tack så mycket :)
S80Nprob skrev:
Yaniz skrev:Med all sannolikhet läcka mellan avgasgrenrör och motorblock. Har du tur, vilket jag tror är fallet, så är det bara några muttrar som är lösa, men de bör åtdragas snarast. I annat fall riskerar du att packningen "blåser" och då blir det dyrt.

Sent svar, men du hade helt rätt! Tack så mycket :)
Kul att kunna vara till hjälp. Fixade du det själv eller lämnade du in?
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]