Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
Det jag menar är att det är betydligt tuffare ur ett kundperspektiv att bevisa i efterhand att felet fanns där redan när hen hämtade ut den, när det gäller en begagnad bil. Man har absolut rätt att reklamera, men när det gäller begagnat finns ju också det faktum att bilen är använd att ta hänsyn till, vilket brukar göra det svårt att reklamera en begagnad bil om tiden börjar springa iväg...
av least
Okej, men det spelar egentligen ingen roll att saken är begagnad.
Om handlaren säger att bilen har dessa fel och brister, men sen visar det sig att bilen har grova brister, då är det en uppenbar reklamations-orsak.

Man ska alltid reklamera saker som man köper, och dessa inte håller måttet.
Folk lägger alldeles för stor fokus på garantier, och deras löptider.
Du kan inte få mer än nej i värsta fall.
av Sudden78
least skrev:Okej, men det spelar egentligen ingen roll att saken är begagnad.
Om handlaren säger att bilen har dessa fel och brister, men sen visar det sig att bilen har grova brister, då är det en uppenbar reklamations-orsak.

Man ska alltid reklamera saker som man köper, och dessa inte håller måttet.
Folk lägger alldeles för stor fokus på garantier, och deras löptider.
Du kan inte få mer än nej i värsta fall.
Absolut, visst är det så. Självklart skall man som kund stå på sig om det dyker upp saker. Det brukar dock vara svårt att få igenom dessa om det gått några månader och man som kund inte kan bevisa att felet fanns där från början. I alla fall om man kollar de fall som gått till ARN för avgörande, just när det gäller begagnade bilar. Säljaren hävdar allt som oftast att felet ej fanns där vid försäljningstillfället och ARN brukar hänvisa till att begagnade bilar är just begagnade. Det är i alla fall min erfarenhet.
av least
I denna tråden verkar bilens parkeringssensorer leva ett eget liv, och då är det verkligen på sin plats att man reklamerar trots att garantin gått ut.
Parkeringssensorer och dess moduler är inga slitdelar, och är beräknad att hålla bilens tekniska livslängd.
Om de inte håller längre än 2-3 år, då är det ett ursprungligt fel.

Börjar återförsäljaren att prata om slitage och handhavandefel, då har denne en del att bevisa.
av Sudden78
least skrev:I denna tråden verkar bilens parkeringssensorer leva ett eget liv, och då är det verkligen på sin plats att man reklamerar trots att garantin gått ut.
Parkeringssensorer och dess moduler är inga slitdelar, och är beräknad att hålla bilens tekniska livslängd.
Om de inte håller längre än 2-3 år, då är det ett ursprungligt fel.

Börjar återförsäljaren att prata om slitage och handhavandefel, då har denne en del att bevisa.
I detta fall är bilen dessutom köpt ny av TS och ligger inom 3 års-gränsen så det bör inte vara några som helst bekymmer att reklamera tycker jag.
av Sudden78
least skrev:Men det spelar ingen roll...
Hur menar du då? (Jag vill bara förstå i all välmening) Menar du då alltså att man i teorin skulle kunna reklamera p-sensorerna närsomhelst under "bilens tekniska livslängd"...? Stämmer det så är det ju smått revolutionerande måste jag säga. Vem som helst kan komma in till ÅF med en flera år gammal bil och hävda att vissa detaljer som gått sönder bör hålla? Ja menar, saker/komponenter går ju sönder i relativt nya bilar för jämnan, som kunder får betala när garantin och konsumentköplagen gått ut. Tycker detta är ett mycket intressant ämne och lär mig gärna mer om jag missat nåt.
av Lövet
Jag försökte reklamera trasiga p-sensorer en gång med hänvisning till konsumentköplagen. Det blev tvärnej med motiveringen att endast befintliga fel vid köpet kan reklameras. En p-sensor som fungerar när bilen köps och sen går sönder är inte en giltig reklamation. För det krävs garanti.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)